PlusFilmrecensie

In My Darling Vivian blijft Vivian de (eerste) vrouw áchter Johnny Cash

null Beeld

Wie Johnny Cash zegt, zegt June Carter. Maar om plaats te maken voor dat legendarische liefdesverhaal uit de muziekgeschiedenis, werd de eerste grote liefde van Cash zover mogelijk de vergetelheid in gedrukt: zijn eerste vrouw Vivian Liberto. In My Darling Vivian vertellen de vier dochters die de twee samen kregen haar verhaal.

Dat verhaal begint op de rolschaatsbaan waar de twee elkaar ontmoetten. Aangekleed met homevideo’s, foto’s en fragmenten uit de honderden liefdesbrieven die de twee elkaar schreven, vertellen de dochters over de eerste jaren van hun ouders’ huwelijk in Memphis, straatarm maar gelukkig. Over het snel opkomende succes van de Man in Black en de daaropvolgende verhuizing naar Los Angeles, waar het gezin een villa deelt met een aap, een papegaai en een Ierse setter en Johnny steeds vaker en langer wegblijft.

My Darling Vivian is een overtuigende correctie van het beeld dat in het verleden van Vivian is geschetst en dat werd versterkt in James Mangolds biopic Walk the Line (2005). Dat van een vrouw die Johnny Cash niet genoeg steunde, een katalysator was voor zijn destructieve drugsgebruik, waar June Carter hem vervolgens van redde.

Deze documentaire schetst het beeld van twee jonge mensen die elk op hun eigen manier niet opgewassen bleken tegen de roem. Vivian reageerde daarop door zich zover mogelijk terug te trekken. Ze ervaarde roem als ‘een vernedering’, merkt een van de dochters op, iets wat nog versterkt werd toen een nieuwsbrief van de Ku Klux Klan met een foto van de twee het gerucht ontketende dat Vivian zwart zou zijn, en er dus sprake was van een gemengd huwelijk. Het leidde in de conservatieve zuidelijke staten tot een schandaal.

Na de scheiding hertrouwde Vivian vrij snel, maar loskomen van Johnny deed ze volgens haar dochters nooit. Ook de documentaire weet haar nooit helemaal uit de schaduw van Cash te halen. Zo slaagt de film er slechts ten dele in een stem te geven aan deze vrouw, die zelfs voor haar dochters een onbekende bleef.

My Darling Vivian

Regie Matt Riddlehoover
Te zien in Filmhallen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden