In Knives Out is Daniel Craig een excentrieke privédetective

Beeld Claire Folger

De Amerikaanse schrijver-regisseur Rian Johnson staat met anderhalf been in het Star Warsuniversum. Hij schrijft een nieuwe filmtrilogie en maakte Star Wars: The Last Jedi, de achtste film in de negendelige Skywalkersage, die met kerst door J.J. Abrams wordt afgerond.

Tussen de spacebedrijven door zet Johnson in Knives Out het moordmysterie à la Agatha Christie naar zijn hand. De film is een eigentijdse (het tijdperk-Trump) pastiche van de weelderige Christieverfilmingen uit de jaren zeventig.

Johnson plaatst een uitgekiend sterrenensemble in een sfeervolle villa in de bossen van de Amerikaanse staat Massachusetts, waar de steenrijke misdaadauteur Harlan Thrombey (Christopher Plummer) na zijn 85ste verjaardag onder merkwaardige omstandigheden het loodje legt. In een huis vol erfgenamen die elkaars bloed (en dat van Trump) wel kunnen drinken, is er aan mogelijke daders geen gebrek. De lokale politieagenten vermoeden een zelfmoord.

De excentrieke privédetective Benoit Blanc staat voor raadsels: wie heeft hem anoniem op de moordlocatie ontboden en wie heeft de zelfmoord in scène gezet? Bondvertolker Daniel Craig maakt een aanstekelijk komisch nummer van de speurneus, die met een moddervet Zuidelijk accent en bloemrijk taalgebruik een Amerikaanse tegenhanger is voor Christies Hercule Poirot. Verdachten Chris Evans, Jamie Lee Curtis, Michael Shannon, Toni Collette, Ana de Armas en Don Johnson hebben het nakijken bij Craigs kostelijke ­strapatsen.

Dat ligt meer aan Rian Johnsons overgecompliceerde plot en vluchtige karakterschetsen dan aan de acteurs. Johnson schrijft zijn films zelf, maar zijn scenario’s zijn minder sterk dan de keuzes die hij als regisseur maakt. Hij tekende voor de puike regie van drie ijzersterke episodes van Breaking Bad, waaraan hij geen letter bijdroeg, maar grijpt boven zijn macht wanneer hij zich als misdaadauteur met Agatha Christie wil meten. Het is overkomelijk, want met Benoit Blanc kunnen we lachen.

Knives Out

Regie Rian Johnson
Met Ana de Armas, Daniel Craig, Christopher Plummer