PlusDansrecensie

In ijzersterk programma van NDT 2 lijken de houten caféstoelen een eigen leven te leiden

In het programma Sudden and Suspended brengen de junioren van het Nederlands Dans Theater twee ijzersterke wereldpremières en een al net zo sterke herneming.

Fritz de Jong
In Fathoms wervelen mensen en meubels in verschillende formaties over het toneel, waarbij een vallende beweging de rode draad vormt. Beeld Rahi Rezvani
In Fathoms wervelen mensen en meubels in verschillende formaties over het toneel, waarbij een vallende beweging de rode draad vormt.Beeld Rahi Rezvani

Enkele dagen voordat in 2020 het land voor het eerst op slot ging, presenteerde Johan Inger zijn choreografie Impasse. Het daardoor bijna niet uitgevoerde stuk voelt bij de herneming fris en relevant. In een uitgekiende enscenering bekritiseert de Zweedse choreograaf het kuddegedrag van mensen.

Na een idyllische beginscène nemen zakelijk geklede types de dansvloer over, even later gevolgd door clowneske figuren. Naarmate meer uitvoerenden op het toneel staan, wordt de dansruimte juist steeds kleiner gemaakt.

Zwaartekracht

Het leidt tot hectische en claustrofobische toestanden, die een beeld oproepen van een dolgedraaide wereld die nauwelijks ruimte biedt aan bezinning en bewuste keuzes. Dat beeld heeft na de crisis alleen maar aan actualiteit gewonnen. Los van de boodschap heeft Inger – die als ex-NDT-danser en voormalig huischoreograaf het gezelschap door en door kent – een heerlijk theatraal programma afgeleverd dat perfect is toegesneden op de talenten van NDT 2.

Het over de hele linie geweldig gedanste programma opent met Fathoms van Tiffany Tregarthen en David Raymond. Het Canadese choreografenduo debuteert bij het Haagse gezelschap met een reeks intrigerende taferelen. Zelfs zonder dansers op het toneel zou ik onder de indruk zijn van het prachtige lichtplan van James Proudfoot, die de nevelen uit de rookmachine tot leven brengt met plastisch strijklicht.

Die dansers zijn er gelukkig wel, al delen ze de dansvloer met houten caféstoelen, die af en toe een eigen leven lijken te leiden. In verschillende formaties wervelen mensen en meubels over het toneel, waarbij een vallende beweging de rode draad vormt. De richting van de zwaartekracht lijkt daarbij te verschuiven van onder naar rechts en van achter naar links. Adembenemend.

Synchroon heupgewieg

Ingeklemd tussen het natuurgeweld van Fathoms en de groteske hectiek van Impasse brengt Edward Clug een welkome portie orde en strakheid in Cluster: alweer zijn vijfde choreografie voor NDT. De afgemeten stuiterballende compositie van de Sloveense componist Milko Lazar wordt aanvankelijk door zes dansers beantwoord met synchroon heupgewieg.

In Impasse wordt optimaal gebruikmaakt van het contrast tussen klein gebouwde vrouwen en lange gespierde mannen. Beeld Joris-Jan Bos
In Impasse wordt optimaal gebruikmaakt van het contrast tussen klein gebouwde vrouwen en lange gespierde mannen.Beeld Joris-Jan Bos

In eerste instantie doen de koeltjes bouncende bewegingen van dit uit drie vrouwen en drie mannen bestaande plukje dansers sterk denken aan Bedroom Folk (2016), het onverbiddelijke succesnummer van Sharon Eyal and Gai Behar. Maar al snel slaat de Roemeense choreograaf een eigen weg in, waarbij hij optimaal gebruikmaakt van het contrast tussen de klein gebouwde vrouwen en de lange gespierde mannen.

In wisselende formaties speelt Clug met symmetrie en verspringende patronen. Alle passen en combinaties zijn doordacht, maar door de moeiteloze uitvoering geven de dansers je het gevoel dat ze het ter plekke verzinnen.

Sudden and Suspended

Door NDT 2
Gezien 19/5, Haarlem
Te zien 24-25/5, ITA

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden