Plus Recensie

In het voetspoor van de meesters: een heruitgave van Abbey Road door Analogues

Vijftig jaar geleden kwam Abbey Road uit. Tegelijk met de heruitgave van het Beatlesalbum verschijnt een liveversie van de Amsterdamse Beatlescoverband Analogues.

Niet gebruikte foto’s uit de fotosessie voor de hoes van Abbey Road. Beeld Iain Macmillan

Ze hebben inmiddels ruime ervaring in het live spelen van Beatlesmuziek die The Beatles zelf nooit live speelden. Maar de muziek van Abbey Road is andere koek, zegt Bart van Poppel, bassist en toetsenist van The Analogues.

Tempowisselingen, afwijkende maatsoorten, een medley van zestien minuten: in veel opzichten loopt het in 1969 verschenen Abbey Road, de plaat met de beroemde zebrapadhoes, vooruit op de progressive rock van de jaren zeventig. “Het is ook echt een hifi-album. Voor het eerst gebruikten The Beatles achtsporenapparatuur. De muziek klinkt heel breed. Het is luxe muziek, heel sophisticated.”

Doowopstijl

Moeilijk om live uit te voeren vindt Van Poppel vooral Oh Darling, een relatief eenvoudig nummer in doowopstijl, maar met een heel pittige zangpartij vol hoge uithalen. Bij The Beatles zong Paul McCartney het nummer, bij The Analogues komt dat voor een groot deel voor rekening van Van Poppel. “Bij ons moet het bij concerten in één keer goed zijn. McCartney heeft het nooit live gezongen. Een week lang kwam hij hier elke avond langs om in zijn eentje aan Oh Darling te werken.”

Met ‘hier’ bedoelt Bart van Poppel (1956) de Abbey Road Studios in Londen. Het is het laatste weekend van juni, voor telkens een select publiek nemen de Analogues in drie concerten hun liveversie op van het naar de studio vernoemde album van The Beatles. Het is niet Van Poppels eerste keer in Abbey Road, waar behalve The Beatles ook veel andere grootheden werkten.

Bart van Poppel. De nederpopveteraan dacht dat zijn carrière als popmuzikant voorbij was, maar heeft als lid van The Analogues nu ­internationaal succes. Beeld Michel Mees

“Ik vind het altijd bijzonder om hier te zijn, maar die eerste keer, tijdens een open dag in 2005, was ik echt ontroerd. Niemand zei iets, het was heel sereen. Je voelde gewoon dat hier iets heel bijzonders was gebeurd, het was zelfs of ik het kon ruiken.”

Als achtjarig jongetje viel Van Poppel voor The Beatles, die sindsdien een constante in zijn ­leven zijn. “Wat er verder allemaal ook gebeurde in de muziek, wat voor uitstapjes ik ook maakte, ik kwam altijd weer terug bij The Beatles.”

Maar toen hij tien jaar geleden door Fred Gehring, zakenman in bonis en drummer, werd benaderd voor wat uiteindelijk The Analogues werd, voelde Van Poppel er weinig voor. “Ik dacht: een Beatlescoverband, kom op zeg. Later viel ik voor zijn plan de muziek van de latere Beatles uit te voeren met een zelfde precisie als gebruikelijk is in de klassieke muziek.”

Daarbij hoort dat The Analogues zoveel mogelijk gebruikmaken van dezelfde muziekinstrumenten en apparatuur als indertijd The Beatles. Het leverde een prachtige en waardevolle collectie vintage instrumenten op. Voor de uitvoering van Abbey Road hoefde relatief weinig te worden aangeschaft: een aambeeld voor het nummer Maxwell’s Silver Hammer (een McCartneycompositie die door Lennon werd afgedaan als muziek voor oude opoes) en een elektrisch klavecimbel voor Because.

“Maar Abbey Road is ook het album waarop de synthesizer echt zijn intrede deed in de muziek van The Beatles. Van de Moog die The Beatles gebruikten, hebben wij er precies zo een, maar dat is een bakbeest waar je onmogelijk mee kunt toeren: hij is te groot en je moet hem voor elk geluid opnieuw instellen, wat betekent dat je zo’n honderd kabeltjes moet in- en uitpluggen. We gebruiken daarom een nieuwe Moog: analoog, maar met een digitaal opslaggedeelte.”

In de vijf jaar die The Analogues nu bestaan, is het opnemen in Abbey Road een zoveelste hoogtepunt. De groep trad met succes op in Londen en Liverpool, doet het ook in Duitsland goed en staat tijdens de huidige tournee in eigen land in onder meer Carré en zelfs, voor de tweede keer, in een uitverkochte Ziggo Dome.

Van Poppel: “Ik had me er lang geleden al bij neergelegd dat mijn carrière als popmuzikant voorbij was en maakte muziek voor commer­cials. Maar met The Analogues heb ik op mijn oude dag meer succes dan met alles wat ik hiervoor deed. In Liverpool waren we bij The ­Cavern, de club waar The Beatles begonnen. Mensen wilden – te zot voor woorden – met ons op de foto en vroegen om handtekeningen.”

Analogues: Abbey Road Relived (Decca)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden