PlusTheaterrecensie

In Hans en Griet (7+) geeft de heks een college feminisme

Muzikante Yung-Tuan Ku (boven, in bak) als ‘nachtelijk stadswezen’. Voor haar zijn Hans en Griet op de grond (onder) een makkelijke prooi.
 Beeld Sanne Peper
Muzikante Yung-Tuan Ku (boven, in bak) als ‘nachtelijk stadswezen’. Voor haar zijn Hans en Griet op de grond (onder) een makkelijke prooi.Beeld Sanne Peper

In Hans en Griet werkt De Toneel­makerij voor de tweede keer samen met de muzikale duizendpoten van Silbersee. ­Tijdens de première in de lekker volle grote zaal van ITA zondag bleek de samenwerking opnieuw goed voor een spannende update van een operaklassieker. ­Gebaseerd op het negentiende-eeuwse Hänsel und Gretel van Engelbert Humperdinck, maakte componist Genevieve Murphy met toetsen, slagwerk en een helse draailier een nieuwe compositie en schreef Jibbe Willems een smeuïg nieuw libretto.Respect voor meiden is in de uit­dagende regie van Paul Knieriem het belangrijkste thema. Dat maakt van Griet en de heks de belangrijkste ­personages. Zij liggen als meisje en vrouw in elkaars verlengde en tonen het publiek het belang van eigenwaarde, respect en zelfbeschikking.

In een grote metalen vuilcontainer stookt de heks een vuurtje. Hans, met een buik vol donuts, mag zo gaan liggen braden. Intussen geeft de heks een college feminisme. Ze waarschuwt voor jongens zoals Hans, die hun zusjes laten werken als een sloof; zij groeien op tot mannen die hun vrouwen en dochters slecht behandelen. Griet weet er alles van, opgegroeid als ze is ‘in een hokje 13-hoog in een grimmig-grijze flat’ met een intrigant als moeder en een alcoholische vader. Logisch dat ze wegliep. Griet besluit een hapje mee te eten.

Uitweg

Knieriem en zijn eigenzinnige team plaatsen het verhaal trefzeker in de stad in plaats van het bos. Moederskind Hans (Jan-Paul Buijs) en de ­miskende Griet (Nienke Nasserian) dwalen kibbelend door de nacht, hun ­verwaarlozing en psychische nood sterk voelbaar. Het onvermogen en gebrek aan geweten van hun ouders (Arnout Lems en Rop Verheijen) zijn bijna niet om aan te zien. De ontwerpers zetten het gezin effectief klem in een te krappe woning en verbeelden die onherbergzame stad met stukken hekwerk, roosters en vuilcontainers.

De nachtelijke stadswezens (Murphy en haar medemusici, die het ­decor gebruiken als instrumenten) hebben aan deze broer en zus, die niet geleerd hebben elkaar te respecteren, een makkelijke prooi. De komst van de heks (een heerlijke rol van Laura Bohn) is spannend, maar voor deze kinderen niet het einde, eerder een uitweg uit de levens waartoe ze tot nu toe gedoemd leken.

Jeugdtheater

Hans en Griet 7+

Door De Toneelmakerij en Silbersee