In genade, de debuutroman van Rye Curtis, is een kostelijke verrassing

In genade - Rye CurtisBeeld -

Films en boeken waarin mensen een vliegtuigongeluk overleven, kennen doorgaans een voorspelbaar ­verloop. Na de eerste schok en het rouwen om geliefden volgen weken/ maanden vol (jungle)ontberingen en heroïsch doorzettingsvermogen, waarna het geheel een tranentrekkend gelukkige afloop tegemoet gaat.

Alleen al daarom is In genade, de debuutroman van Rye Curtis (1980), een kostelijke verrassing. Een in de kern The Mountain Between Us-achtig overleverrelaas, maar dan verteld door een schokkend eerlijke bejaarde met haar op haar tanden. En met een tweede verhaallijn rond het plaatselijke reddingsteam die wemelt van de buitenissige personages en kolderieke verwikkelingen.

Onweerstaanbaar middelpunt is Cloris Waldrip, een vrome, methodistische dame uit Clarendon, Texas, die 72 is wanneer ze in 1986 met haar dierbare echtgenoot neerstort in het Bitterroot National Forest, en 92 wanneer ze in een woonzorgcentrum haar ‘waarheidsgetrouwe verslag’ schrijft.

Mr. Waldrip in een boom

Ze vertelt hoe ‘Mr. Waldrip’ levenloos in een boomtop hing, terwijl piloot Terry een gat boven zijn rechteroor had (‘eigenlijk zou ik moeten zeggen dat een flink deel van zijn hoofd ontbrak’) en naast onbegrijpelijk gebrabbel alleen nog de tekst van Cindy Laupers Time after Time uitstootte. En hoe ze, na schijnbaar vergeefse pogingen tot radiocontact, aan haar barre voettocht richting bewoonde wereld begon.

De plaatselijke parkrangers vingen ondertussen wel degelijk een etherstem op die telkens ‘Cloris’ herhaalde, al herkenden ze dat niet direct als noodsignaal. (‘Wat is een cloris in godsnaam?’) Wanneer de ernst wél duidelijk wordt, besluit een van hen, Debra Lewis, de vermiste koste wat het kost te willen vinden. Voornamelijk om haar eigen puinhoop van een leven nog enige zin te geven, lijkt het.

Cloris’ avonturen worden afgewisseld met hoofdstukken waarin Debra een diepongelukkige merlotverslaafde blijkt, wier ex-man werd veroordeeld wegens ‘trigamie’. Je volgt haar wonderlijke affaire met de excentrieke reddingswerker Steven Bloor, haar ontmoetingen met c.q. ondervragingen van krankjorume kluizenaars, zoals de kunstenaar die gebruikte tampons in zijn sculpturen verwerkt.

Over de top allemaal. Maar het werkt perfect naast die oernuchtere stem van Cloris. Een bizar komische en rauw ontroerende roman die sméékt om een verfilming van de gebroeders Coen.

Fictie

Rye Curtis