Plus Expositie

In Galerie Franzis Engels hangt een moord­wapen. Twee zelfs

Kellerjoch (no. 1 t/m 6) van Rob Regeer, 2019. Acrylverf en matte epoxy op mdf, 30x40 cm.

In Galerie Franzis Engels hangt een moord­wapen. Twee zelfs. Het zijn oude werken van Rob Regeer, geschilderd in 1994. We zien silhouetten van vliegtuigen.

“Die schilderijen zijn gemaakt ten tijde van de Golfoorlog,” zegt Regeer (1957) op een middag, kort na de opening van de expositie ­Showing, waar hij samen met keramist Deirdre McLoughlin exposeert. “Ik zag op televisie een stealthbommenwerper. Ik heb snel een foto gemaakt, en aan de hand daarvan een reeks werken. Maar ik voelde ook verwarring. Mag ik iets wat eigenlijk een ultiem moordwapen is mooi vinden?”

Schoonheid versus kunstmatigheid

Hij maakte meerdere werken met kogels, en met geboorde gaten die als kogelgaten gezien kunnen worden. Op een gegeven moment is hij van het expliciete geweld afgestapt. “De lading die in het werk zit, moet uit mezelf komen in plaats van dat het iconen zijn uit de media.”

Natuur werd zijn onderwerp. “De schoonheid van de natuur, die we misschien wel dreigen te gaan verliezen. Maar ook de natuur, bijvoorbeeld in de landschappen met die gaten, als een tijdloze toeschouwer die het allemaal maar ondergaat. Dat is het contrast dat ik zoek, die gaten, die als een subtiele vorm van geweld gezien kunnen worden en letterlijk een gelaagdheid aan het werk geven, gecombineerd met vlindertjes of lieflijke landschappen.”

“Eigenlijk heb ik een paar hoofdthema’s. Natuur dus, maar ook schoonheid versus kunstmatigheid. Hier hangen ook bloemenschilderijen. Ze stralen door vorm en kleur aantrekkingskracht uit, ondanks het gevoel dat er iets niet klopt. De kleuren zijn bijna synthetisch, de bloemen groeien op gifgrond. En op mijn dierenschilderijen staat schoonheid weer tegenover wreedheid. Mijn thema’s bevruchten elkaar. Op het moment dat ik ergens op ben uitgekeken, grijp ik terug naar een ander thema. Dan merk ik dat er tijd overheen is gegaan, dat ik weer een stap kan zetten. Zo hou ik ook een gezonde afstand tot mijn werk.”

Onzichtbare wand

Op de bovenste verdieping van de galerie hangt Regeers nieuwste werk. Landschappen. Een serie kleine doeken van de Kellerjochhütte in de Oostenrijkse Alpen, gemaakt naar aan­leiding van bergwandelingen die hij maakte.

“Voor die hutten heb ik een mat scherm aangebracht. Geïnspireerd op de roman Die Wand van de Oostenrijkse schrijver Marlen Haus­hofer, waarin een vrouw door een onzichtbare wand van de buitenwereld wordt gescheiden. Dit gaat over eenzaamheid, over angst. Maar ook over licht en over verdwalen, over het avontuur van onderweg zijn.”

Dat avontuur van onderweg zijn, spiegelt zich ook in het fraaie, veelzijdige werk van Regeer.

SHOWING

Rob regeer en Deirdre McLoughlin

Waar Galerie Franzis Engels, Nieuwevaart 200

Te zien t/m 9/11

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden