Plus Documentaire

In Freek worstelt een bijna 75-jarige cabaretier met zijn gebreken

In Freek confronteert regisseur Dennis Alink cabaretier Freek de Jonge met alle oude pijn.

“Hoe lang ken jij Jacques Klöters ­eigenlijk, Freek?” luidt de vraag van regisseur Dennis Alink aan Freek de Jonge. Die kijkt naar Klöters en antwoordt vlot: “Sinds 1965.” Na de vervolgvraag “Weet je hoe zijn kinderen heten?” valt hij stil. Nooit naar geïnformeerd. Klöters daarna: “Heb jij een vriendenkring?” Nee, dus.

Freek de Jonge wordt dit jaar 75, maar echte vrienden heeft hij nooit gemaakt. Er was iets belangrijkers: het theater, zijn programma’s, zijn carrière. Die ambitie stond wel meer in de weg: rouwen om zijn derde kind, Jork, bijvoorbeeld, die eind jaren zeventig stierf, drie maanden oud.

Monomanie

De documentaire Freek confronteert de cabaretier met alle oude pijn. Hoe denkt hij over de nietsontziende manier waarop hij het leven attaqueerde? Is het het waard geweest? En wat moet De Jonge als het licht van de schijnwerpers dooft?

De cabaretier doet – in gesprekken met zijn zus, echtgenote Hella en collega’s Herman Finkers en André van Duin – werkelijk zijn best zichzelf op de divan te leggen. Hij erkent zijn ­tekortkomingen, maar lijkt simpelweg onmachtig iets aan zijn monomanie te veranderen.

Gekreukelde imago

Als De Jonge thuiskomt bij de weduwe van zijn vroegere podiumpartner Bram Vermeulen, lukt het hem niet empathisch te zijn over Bram, die het vertrek van zijn theatrale wederhelft nooit te boven kwam. Het is soms simpelweg onhandigheid. Aangrijpend is de scène waarin hij dochter Roos wil helpen met een toespraak. De bedoeling is goed, maar zij wil het juist zo graag alleen doen, zónder die onvermijdelijke vader.

De kracht van de documentaire is dat die allerminst poogt De Jonges gekreukelde imago glad te strijken. Na 75 jaar weet de cabaretier vermoedelijk zelf ook wel: dit is het gereedschap waarmee hij het moet doen.

Freek

Regie Dennis Alink
Met Freek de Jonge, Hella de Jonge, Herman Finkers, André van Duin
Te zien in Het Ketelhuis, Tuschinski

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden