In film noir Reminiscence is onder water gelopen Miami een groezelige variant van Venetië

null Beeld Reminiscence
Beeld Reminiscence

Een aardig toeval: terwijl in Eye Filmmuseum het zomerprogramma rond film noir ten einde loopt, en het programma Cinema Ecologica: Mensen met kieuwen, over klimaatverandering en naderende waterrampen van start gaat, komt uit Hollywood een film die een brug tussen de twee slaat.

Reminiscence is een sciencefictionfilm die speelt in een nabije toekomst waarin de zeespiegel zo dramatisch gestegen is dat de stad Miami is veranderd in een groezelige variant van Venetië. Maar in zijn hart is het vooral een film noir, die met verfrissend weinig ironie de klassieke elementen van dat genre serveert: een gedoemde romance tussen een morsige detective (Hugh Jackman) en een femme fatale (Rebecca Ferguson); een onnavolgbare verhaallijn vol schimmige onderwereldfiguren; een voice-over vol koene teksten en een gitzwart wereldbeeld.

De scifi-ingreep in die wereld is er eentje van het kaliber waar sterregisseur Chrisopher Nolan, de zwager van regisseur Lisa Joy, ook wel raad mee zou weten. In de nabije toekomst van Reminiscence bestaat technologie waarmee mensen hun herinneringen in volle glorie kunnen herbeleven. En omdat de dagelijkse realiteit van deze postapocalyptische wereld – die nog aan het bijkomen is van een Derde Wereldoorlog – bepaald niet rooskleurig is, doet men dat maar al te graag. Joys scenario speelt slim met die tijdsprongen tussen heden en flashback.

Dat scenario werd al in 2013 opgenomen op de befaamde Black List, een jaarlijks overzicht van de meest veelbelovende ongeproduceerde filmscripts. Uiteindelijk was het succes van Westworld, de serie die Joy met haar echtgenoot Jonathan Nolan ontwikkelde, nodig om de film gemaakt te krijgen.

In die serie oefende Joy al met het mixen van genres en het neerzetten van gedetailleerd uitgewerkte toekomstvisioenen. Die aspecten vallen ook in het stijlvol vormgegeven Reminiscence uitstekend op hun plaats. Jammer is wel dat een film die wil waarschuwen voor de verlokkingen van nostalgie, zelf zo blijft hangen in nostalgie naar de klassieke film noir.

Reminiscence

Regie Lisa Joy
Met Hugh Jackman, Rebecca Ferguson