Plus

In de aanbieding: uw eigen reclameblok

KPN-klanten krijgen in de toekomst gepersonifieerde reclameblokken te zien. Het is een onomkeerbare trend in digitaal televisieland.

Beeld Shutterstock

Eindelijk is het zover: reclameblokken op televisie worden binnenkort afgestemd op de persoonlijke voorkeuren van de kijkers. Dit betekent dat iemand die graag naar reisprogramma's kijkt eerder reclames van vliegvakanties krijgt voorgeschoteld, terwijl liefhebbers van kookshows aanbiedingen voor nieuw keuken­gerei te zien krijgen.

Gepersonifieerde advertenties zijn op internet al jaren ingeburgerd, maar door digitale televisie is het voor adverteerders nu ook mogelijk om specifieke groepen tv-kijkers te bereiken. KPN start, samen met Talpa Network, een proef om de 'tv-beleving persoonlijker en relevanter te maken', zo staat in een persbericht.

De test begint komende maand, als 1500 KPN-medewerkers op basis van hun klantgegevens en kijkgedrag reclames en kijktips krijgen die bij hun voorkeuren passen. Allereerst gebeurt dit ­alleen bij SBS6, later zullen ook Talpazenders Veronica, Net5 en SBS9 ­volgen.

Win-win
Als de proef zonder problemen verloopt, krijgen ook 'normale' klanten van KPN de mogelijkheid gepersonifieerde reclameblokken voorgeschoteld te krijgen. Profielen worden gekoppeld aan specifieke doelgroepen, zoals 'gezinnen met interesse in sport'. De reclames op maat worden een aantal keer getoond, maar zullen niet oneindig vaak voorbijkomen.

KPN-klanten krijgen pas op de persoon toegesneden reclameblokken als ze hier expliciet toestemming voor geven. Mensen die niks doen, zien reguliere reclameblokken. "Onze klanten bepalen zelf of ze het willen," zegt Joost Steltenpool van KPN. "Hun persoonlijke gegevens worden niet ter beschikking gesteld aan derden." Dat is essentieel, zegt Ed Peelen, bijzonder hoogleraar content marketing op de Universiteit van Amsterdam.

"Bij zulke ontwikkelingen vinden mensen het prettig als zij de controle houden over hun gegevens. Als mensen het gevoel krijgen dat hun privacy wordt geschonden, kan het averechts werken."

Verder ziet Peelen vooral voordelen. "Voor adverteerders is dit natuurlijk fantastisch, maar ook consumenten profiteren: iemand van 80 hoeft geen reclame voor babykleertjes te zien. Zolang er geen sprake is van privacyschending, is het win-win."

Onomkeerbaar
Aanbieders van digitale televisie kunnen op basis van eerder bekeken programma's een inschatting maken van wat iemand nog meer leuk vindt om te zien. "Netflix werkt al jaren zo. Op basis van kijkgedrag worden hele series gemaakt," zegt Peelen. "Finetuning van marketing is een onomkeerbare ontwikkeling.

Eerst vonden we het eng en vervelend dat als je op internet naar vliegtickets richting de Spaanse kust had gezocht, je opeens advertenties van hotels in die streek te zien kreeg op NU.nl.

Daar zijn we inmiddels aan gewend. Jongeren weten al niet beter meer," aldus Peelen. De sociale norm over privacy is aan het verschuiven. "We vinden het steeds minder problematisch dat bedrijven veel van ons ­weten."

Toch gaat het af en toe mis met ­reclame die is toegespitst op bepaalde doelgroepen, vooral als dit via een ­geautomatiseerd systeem gaat, waarschuwt Peelen. "Als na een programma over leven met kanker een reclamespot van een uitvaart­verzekeraar komt, bijvoorbeeld. Of bij een nieuwsbericht over een vliegtuigramp in ­Indonesië een aanbieding voor een vakantie op Bali. Zulke uitglijders blijven pijnlijk."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden