Nieuws

In coronacrisis betalen we eerder voor nieuws

De honger naar nieuws is het afgelopen jaar weer toegenomen. Dat blijkt uit het Digital News Report, een jaarlijkse internationale studie naar het nieuwsgebruik.

Twee gepensioneerde mannen lezen de krant in een bibliotheek. Beeld Hollandse Hoogte / Ramon van Flymen
Twee gepensioneerde mannen lezen de krant in een bibliotheek.Beeld Hollandse Hoogte / Ramon van Flymen

Voor het onderzoek in Nederland zijn meer dan tweeduizend mensen ondervraagd. Als gevolg van de coronacrisis hadden mensen meer tijd om het nieuws te volgen, maar nam ook de interesse in nieuws toe.

Corona was het afgelopen jaar verreweg het belangrijkste nieuwsonderwerp, en dat valt ook terug te zien in de nieuwsconsumptie. De interesse van mensen in nieuws nam toe, zowel in nieuws in het algemeen als in politiek nieuws. Niet alleen de consumptie van online nieuws, via websites en sociale media, nam toe, er werd ook meer televisie gekeken. Waren in het onderzoek dat begin 2020 werd afgenomen voor 33 procent van de ondervraagden de journaals of nieuwsprogramma’s de voornaamste bron van informatie, in 2021 is dat 36 procent.

Grote verschillen

Wat opvalt zijn de grote verschillen tussen leeftijdgroepen: waar twee derde van de jongeren het nieuws voornamelijk via websites en sociale media tot zich nemen, is voor meer dan de helft van 55-plussers televisie de belangrijkste informatiebron. Slechts een op de vijf respondenten tussen de 18 en 24 jaar oud noemen tv als voornaamste nieuwsbron.

Tijdens de pandemie nam ook de interesse in lokaal nieuws toe, al is ook hier de tendens zichtbaar dat jongeren minder geïnteresseerd zijn in hun directe omgeving dan ouderen.

De bereidheid om te betalen voor online nieuws neemt ook toe. In 2019 had nog maar 11 procent van de ondervraagden wel eens betaald voor online nieuws, twee jaar later is dat 17 procent, een toename van meer dan 50 procent. Vooral jongeren zijn bereid om de portemonnee te trekken: 38 procent van de groep tussen 18 en 24 jaar oud betaalde voor online nieuws (twee keer zoveel als is 2019). Bij 55-plussers was dat slechts 9 procent.

Abonnementen

De abonnementsvorm, al dan niet in combinatie met een gedrukte krant, is de voornaamste manier van betaling, al wordt er ook steeds vaker gedoneerd. Een kwart van de alle respondenten zegt bereid te zijn om in de nabije toekomst te gaan betalen voor online nieuws.

En hoewel het vertrouwen in nieuws steeg, van 52 naar 59 procent, is een een kleine groep onder wie het vertrouwen juist sterk afneemt. Ook namen de zorgen over nepnieuws en misleidende informatie toe. Ook hierin speelt de coronacrisis naar verwachting een rol: ook in andere onderzoeken kwam naar voren dat door de coronacrisis de sociale samenhang sterker werd, met uitzondering van een kleine groep die sceptisch tegenover het virus staat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden