Update

Imaginefestival terug bij roots

AMSTERDAM - Hij komt. De pakkende slogan van de nieuwe Dick Maas heeft aan twee woorden genoeg. De Hollandse horrorfilm Sint gaat eind november in première, en de maker lijkt het tij nu al mee te hebben. De tijd is rijp voor een film over een boosaardige bisschop, die het slechtste met kinderen voorheeft wanneer de sinterklaasavond onder een volle maan plaatsvindt. Gekoppeld aan de staat van dienst van de maker kan Sint wel eens de meest succesvolle Nederlandse horrorfilm sinds De lift worden, waarmee Maas soeverein regeert over een genre dat maar weinig echte successen van eigen bodem kende.

Dat hij komt staat vast, of Sint zal zegevieren niet, maar Maas zelf wordt vandaag voor zijn verdiensten onderscheiden met de Career Achievement Award van het Imagine filmfestival van de fantastische film. Hij is de tweede Nederlander die de eer te beurt valt. Paul Verhoeven ging hem in 2002 voor, waarbij aangetekend moet worden dat diens bijdragen aan het sciencefictiongenre allemaal in Hollywood tot stand kwamen.

Maas bleef met beide benen op de klei staan en bewees met zijn debuut De lift en Amsterdamned dat fantastische filmgenres ook in Nederland levensvatbaar zijn.

Dat de hoogste festivalonderscheiding dit jaar wordt toegekend aan een filmmaker die een terugkeer naar het horrorgenre voorbereidt, past goed bij een editie waarin verleden en toekomst centraal staan.

Het festival keert terug naar bioscoop Kriterion, waar het tien jaar geleden twee bijzonder geslaagde edities beleefde, en ook de roemruchte Night of Terror in de grote zaal van Tuschinski is in ere hersteld.

Dat laatste zal horrorliefhebbers met een gevoel voor traditie en een hang naar middernachtelijk bloedvergieten als muziek in de oren klinken, terwijl in de reguliere programmering een accentverschuiving te bespeuren valt naar toegankelijker en lichtvoetiger werk.

Opmerkelijk zijn het hoge aantal debuut- en animatiefilms en het forse aandeel Aziatische films in het programma. Het krankzinnige Symbol van de Japanse komiek Hitoshi Matsumoto geldt na eerdere vertoning op het festival van Rotterdam als een geheide publieksfavoriet, en ook de Nederlandse première van Chan-Wook Parks Thirst wordt door hooggespannen verwachtingen omgeven. De Koreaanse regisseur maakte eerder furore met Oldboy en Sympathy for lady ven?geance, en geeft met Thirst een frisse en stijlvolle draai aan het vampiergenre.

Het festival bevat twee themaprogramma's. In de sectie Retro-magie ontlenen hedendaagse filmmakers de stijl en thema's aan hun oude cinefiele helden, en het programma Eastern promises belicht de opkomst van de fantastische film in de voormalige Oostbloklanden en op de Balkan.

In die categorie afficheert het festival de Servische film The life and death of a porno gang als 'de heftigste, meest provocerende film' van deze editie. Dat is na de nihilistische wraak- en martelfilms van de vorige editie een geruststellende mededeling, want de Serviërs maken het wel bont, maar houden het feestelijk. Het ziet ernaar uit dat Imagine dit jaar weer ouderwets gezellig zal uitpakken. (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden