PlusInterview

Illusionist Victor Mids: ‘Het gaat mij om de verwondering’

Het breinbedrog waarmee Victor Mids (32) mensen gek maakt in Mindf*ck, komt ook van pas bij sollicitaties of onderhandelingen. Hoe dat werkt, staat in Mindf*ck Next Level. 

Victor Mids: ‘Ik vind het net iets fijner om een experiment te doen met een vrouw.’Beeld Malou van Breevoort

Vijf jaar geleden had nog niemand van hem gehoord. Nu heeft hij een persoonlijke assistent die geen moment van zijn zijde wijkt en hem begeleidt tijdens zijn 150 optredens per jaar: “Ik vond dat eerst te chic klinken, ik wilde overal zelf naartoe rijden. Maar Albert Verlinde zei tegen me: ‘Doe het voor je gezondheid, je krijgt nog een keer een ongeluk’.”

‘Fantastisch vet’ noemt de tot arts opgeleide illusionist de positieve reacties op Mindf*ck, het programma dat hij bedacht met vriend en medebedenker Oscar Verpoort. “Natuurlijk overtreft het gemiddelde van anderhalf miljoen kijkers dit najaar onze stoutste verwachtingen. Fantastisch dat we voor zovelen een vast element op de zaterdagavond zijn geworden.”

Mids is nog lang niet klaar met Mindf*ck. “We zouden, ook in het buitenland veel meer kunnen doen, maar we zijn voorzichtig met uitbouwen, om­dat we de kwaliteit hoog willen houden. In ons vak luistert het nauw, elk detail moet kloppen. We hebben een manager en een uitgever, maar ik heb laten vastleggen dat ik degene ben die de knopen doorhakt. Van het sluiten van een buitenlandse deal tot het geven van een interview.”

Hoe is uw leven verder veranderd door Mindf*ck?

“Dat is redelijk op z’n kop gezet. Ik heb geneeskunde gestudeerd, er lag een heel andere route voor me. Maar ik ben al vanaf mijn vierde bezig met magic. Met foefjes. Wat kan ik doen met elastiek, suikerklontjes, speelkaarten? Dat is mijn passie. Daarom heb ik vol energie en geloof voor die richting gekozen. Nu word ik overal herkend en aangesproken. In de supermarkt, tijdens een feestje. Dat vind ik niet erg, mijn vak draait om communicatie. Ik observeer mezelf als het ware in die situaties. Niet omdat aandacht mijn ego streelt, maar vanwege het proces. Wat gebeurt er precies? Hoe reageren mensen op mij en ik op hen?”

U hebt het financieel ook ruimer gekregen. Wat doet u met dat geld?

“Ik ben geen big spender. Ik draag geen exclusieve horloges of dure merkkleding, daar geef ik niks om. Ik ben van beide voeten op de grond. De enige luxe die ik me veroorloof is lekker eten in een chic restaurant, een sterrenzaak. Ik zit graag bij Ciel Bleu, boven in het ­Okura. Ik heb daar aan de chef’s table mijn dertigste verjaardag gevierd met mijn vriendin Myrthe, mijn familie en vrienden. Dat had ik nooit durven dromen.”

Vliegen mensen u weleens in voor privéfeesten?

“Zeker, voornamelijk op de zakelijke markt, ik ben spreker op congressen. Een paar keer per jaar word ik gevraagd voor een exclusief feest, meestal van Nederlandse zakenmensen. Dan vlieg ik voor een optreden van een half uurtje samen met mijn assistent Rogier naar Dubai, bijvoorbeeld. Ik ben ook op Curaçao, Aruba en in Brazilië en Japan geweest. Bij zulke gelegenheden leggen ze me in de watten: business­class, een chauffeur met een bordje ‘Victor Mids’ op het vliegveld, een mooi hotel. Bizar. Superdecadent. En heel interessant, zo’n inkijkje bij de happy few.”

Vindt uw zakenpartner het niet vervelend dat u altijd degene bent die voor dat soort dingen wordt gevraagd?

“Oscar en ik kennen elkaar van de middelbare school, we zijn jeugdvrienden die beiden gek waren op goochelen. Hij ging de Filmacademie doen, ik geneeskunde. We dachten toen nooit: we kunnen professioneel aan de slag met onze hobby. Op het moment dat we onze toekomst ombogen, samen dit format bedachten, was ik de performer en hij degene achter de camera. Die keuze hebben we los van elkaar gemaakt. Nu ben ik het gezicht, het puntje van de trechter, en krijg ik inderdaad veel credits. Maar ik incasseer ook de klappen en de kritiek. Gelukkig is die er weinig. Al zijn er op Twitter altijd mensen die niet kunnen uitstaan dat ik hen iets voorschotel dat ze niet helemaal begrijpen. Dan gaan ze los en dat komt toch binnen. Terwijl ik niet wil etaleren hoe slim ik ben. Het gaat mij puur om de verwondering.”

Hij kan het niet laten. Op tafel liggen twee mobiele telefoons. Daarnaast een paar glazen water, kop en schotel, suikerzakjes en ongebruikte cupjes koffiemelk. Die laatste tovert hij achteloos weg. Met het water draait hij een rode pijl in het boek Mindf*ck Next Level in een andere richting.

Elk voorwerp kan spontaan worden gebruikt bij een illusie, zegt hij. Grote gebaren zijn zeker niet altijd nodig. Sterker: in Next Level staan ook kleine, praktische tips om het brein van anderen te bespelen tijdens dates, sollicitaties of onderhandelingen op welk gebied dan ook. Neuropsychologie die bij iedereen hetzelfde werkt. Want hoewel we allemaal denken dat we uniek zijn, is ons brein op dezelfde manier ‘gehardwired’ en zijn we kuddedieren, zegt hij.

“Bij een illusie moet ik strategisch te werk gaan. Bijna een militair plan bedenken en vooruit redeneren: hoe ontwikkelt iemands gedachtegang zich? Wat is zijn of haar reactie? Die kennis kun je ook in het dagelijks leven inzetten.”

Maakt u daar ook gebruik van in het normale leven?

“Ja, op Marktplaats bijvoorbeeld, bij het kopen van een tweedehands keyboard. Je moet altijd een specifiek bedrag noemen. Dus niet 50 euro, maar zeggen: ik bied 53,16. De ander denkt dan: er zal wel een redenatie achter dat bod zitten. Terwijl je bij 50 het signaal afgeeft dat 55 euro ook mogelijk is. Wat ook goed werkt: in plaats van ‘ik bied’, zeggen ‘ik vind het dit waard’. Een ander kan nooit reageren met: dat vind jij het niet waard, want het is een mening.”

Zijn vrouwen makkelijker te overtuigen dan mannen?

“Niet per se. Maar ik vind het net iets fijner om een experiment te doen met een vrouw. Bij mannen heb ik meer moeite om duidelijk te maken dat het er niet om gaat hen af te troeven of voor gek te zetten, maar puur om het leuke moment. Dat is het zwaarste in mijn vak: het negatieve gevoel ombuigen. Het draait niet om nepperij of de ander te slim af zijn. Het gaat om de verwondering: hè, wat gebeurt er nu?”

Mindf*ck Next Level, Maven Publishing, € 24,95, 145 blz.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden