'Ik zie Donald wel 100 worden'

Stripblad Donald Duck bestaat deze week 65 jaar. De eend is in al die jaren nauwelijks veranderd, maar gaat wel met zijn tijd mee. 'Ook Donald zit tegenwoordig op Facebook en heeft een iPhone'

Het jubileumnummerBeeld Donald Duck

Voor zijn 65-jarige verjaardag organiseerde de eend deze week een verjaardagsfeestje voor 65 fans. Onder hen bevonden zich jonge lezers én liefhebbers die zich de eerste uitgave in 1952 kunnen herinneren.

Volgens hoofdredacteur Joan Lommen is het blad al zo lang succesvol, omdat iedereen zich in de iconische personages herkent. "Donald is de ­gewone arbeider die de huur moet betalen, weinig geluk heeft of tijd voor zijn vriendin. Kinderen zien in Donald een vaderfiguur. Zij zien de problemen eerder aankomen dan Donald, en dat zijn neefjes eigenlijk slimmer zijn. Zij verkneukelen zij zich bij dat idee."

Het blad houdt het hoofd boven water in een dalende tijdschriftenmarkt, zegt Lommen. De oplage is wel gedaald: vorig jaar werden er 217.132 exemplaren verspreid, in 2012 nog 283.437. De hoofdredacteur blijft optimistisch."We hebben de laatste tijd veel succesvolle acties gedaan om abonnees te werven, dus we gaan weer voor een stijgende lijn. Ik houd het voor mogelijk dat het blad zijn honderdste jubileum haalt."

Moderne technologie
Het blad wil daarbij voortborduren op de vertrouwde formule en probeert tegelijkertijd met de tijd mee te gaan. "We blijven trouw aan de karakters en het merk. Daarom verandert Donald niet van karakter en kleding. Maar we kijken eens in de zoveel tijd wel naar de voorwerpen die in de strips te zien zijn. We vragen ons af: ­weten kinderen nog wat een vogelverschrikker is of een lp, een langspeelplaat? Donald Duck gaat met zijn tijd mee. Hij zit op Facebook (Snoetboek) en heeft een iPhone (de Eiphone)."

De moderne technologie wordt overigens spaarzaam gebruikt, omdat die een verhaal in de weg kan zitten. Lommen: "Stel, Donald Duck rijdt de woestijn in en zijn benzine raakt op. Dat kan de start zijn van een mooi avontuur, maar als hij een iPhone bij zich heeft, kunnen kinderen zich afvragen: waarom belt hij niet even? Daar bedenken we oplossingen voor. Dan heeft hij bijvoorbeeld geen bereik, of is hij zijn iPhone vergeten."

Een cover uit 2015Beeld Donald Duck

Eeuwige matroos
Al sinds zijn eerste verschijning in de Disney­tekenfilm The wise little hen uit 1934 draagt ­Donald Duck hetzelfde matrozenpakje. "Omdat het blad door mensen van zoveel verschillende leeftijden wordt gelezen, willen wij al die mensen hun eigen Donald Duck blijven geven," zegt Frans Hasselaar, chef van de teken­afdeling. "Als we de neefjes plotseling veel moderner maken, dan zouden oudere lezers denken: dat zijn mijn neefjes niet meer. "

Bij het tekenen is het grote voorbeeld nog steeds het ontwerp dat de Amerikaanse Carl Barks in de jaren veertig voor de eerste Donald Duckstrips maakte. "Maar we proberen het niet letterlijk over te nemen. Als een tekenaar eigen gevoel heeft bij Donald Duck, dan mag die persoon daar uiting aan geven. Ik hou wel in de gaten of het niet uit de bocht vliegt. Er was eens een tekenaar die ervan hield om Donald met een iets langere nek te tekenen. Door de jaren heen werd de nek steeds langer. Dan moet ik zeggen: nu gaat het te ver."

Ook de positieve boodschappen die het blad overbrengt, blijven hetzelfde. "Oom Dagobert is een vrek, maar uiteindelijk heeft hij toch altijd een klein hartje," zegt Lommen. "Als het erop aankomt, gaat familie altijd voor. En de Zware Jongens verliezen altijd."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden