Plus

'Ik wil Martha Stewart meets Jan Pelleboer'

De selfiekoning van Nederland, Bastiaan van Schaik (47), viel in vijf maanden vijftig kilo af en voelt zich als herboren. Donderdag begon hij als kersverse adjunct-hoofdredacteur van Libelle online.

'Ik sta elke ochtend om vijf uur op, dan gaan mijn hersenen aan' Beeld Ivo van der Bent

Een verrassende combinatie is het zeker, Bastiaan van Schaik en Libelle, maar schijn bedriegt. Van Schaik groeide op met Jan Jans en de kinderen, de befaamde strip in het tijdschrift. Zijn moeder was vijftig jaar geabonneerd op Libelle. Eerder werkte hij als hoofdredacteur, presentator, vlogger en creative director voor onder andere Jackie Magazine, Linda.tv en Avant Garde. Daarnaast was hij ondernemer, consultant, stylist en runde hij een eigen lifestylewebsite. Bij 'het grootste vrouwenmediamerk van Nederland' wordt hij verantwoordelijk voor de inhoud op Libelle Daily en Libelle TV, twee onlineplatforms die samen maandelijks 1,7 miljoen vrouwen bereiken.


Vooral dat online-tv-gedeelte vind ik vet interessant vanwege de vele mogelijkheden, zegt Van Schaik van achter een kop groene thee in de lounge van het W hotel. "Het was koud een uur bekendgemaakt dat ik deze baan kreeg en ik had al vijf producenten aan de lijn gehad die hun programma's wilden komen pitchen." Zijn nieuwe leven ('mijn eerste vaste baan') betekent wel het einde van zijn populaire vlog Van Schaik valt af voor Linda.tv. De geplande opvolger Van Schaik gets in shape gaat niet door.

Onderzoek door de Universiteit van Leuven in 2013 wees uit dat Van Schaik dat jaar de meeste posts met #selfie plaatste, wat hem de titel 'selfiekoning van Nederland en Vlaanderen' opleverde. Daarmee kreeg hij de smaak pas goed te pakken. Onlangs postte hij nog een foto van zichzelf in onderbroek, naast een kiekje van voor zijn maagverkleining. "Het was de enige manier om duidelijk te maken hoeveel kilo eraf is. Ik schaam me er niet voor. Zo'n 1500 reacties gekregen, allemaal positief."

Bourgondisch
In april vorig jaar zat hij met een torenhoge bloeddruk bij de dokter, die hem waarschuwde dat als hij doorging met zijn bourgondische levensstijl, hij de 55 niet zou halen. "Afvallen is geen probleem, maar eraf houden wel. In de business waarin ik werk, is altijd champagne of wijn en op zijn minst fingerfood. Bovendien vond ik mijn lichaamsomvang wel meevallen. Ik zag het probleem niet. Zo had ik in LA een te gek trucker jacket van Levi's gekocht; te klein, maar ik dacht: een kilootje of tien afvallen, dan past hij wel. Later bleek dat ik er pas na min veertig kilo in kon."

14 juni 2016 onderging hij een maagverkleining, hij noemt het zijn nieuwe geboortedatum. Vijftig kilo lichter past hij net in de grootste maat van kledingketen Zara en noemt hij zich oprecht gelukkiger. "Ik hoef geen medicijnen meer te slikken, heb een leuke vriend, kan effortless kleren kopen, makkelijker bewegen en hoef niet meer na te denken of ik wel of niet dat koekje of wijntje zal nemen. Ik kan er namelijk maar één op, dan zit ik vol."

Een nieuw leven, maar wel achter een bureau. Dat het gedaan is met zijn vrijheid vindt hij geen probleem, als hij zijn energie maar kwijt kan. "Ik sta elke ochtend om vijf uur op, dan gaan mijn hersenen aan."

Trots is hij nu al op Libelle TV, eind mei gestart en de zeven miljoen videostarts al gepasseerd. Aan Van Schaik de taak dit aantal in een jaar tijd te verdubbelen en de boel uiteindelijk uit te bouwen tot een volwaardige online-tv-zender. "Vet relaxed dat ik niet meer bezig hoef te zijn met welke kleur ik aan moet deze winter, maar dat ik straks wel weet hoe je met bier kunt koken en je je kat het beste kunt kammen. We gaan alles brengen wat het leven plezieriger kan maken. We hebben bijvoorbeeld al Loes, een zestigplusser die vlogt over haar tuinavonturen en columnist Ebru Umar die met politici op stap gaat terwijl ze hun hobby uitoefenen, maar het kan nog wel wat meer humor gebruiken."

De magische grens voor filmpjes ligt nog op vijf minuten, zegt Van Schaik. "Heel interessant hoe we dat in de toekomst kunnen oprekken en in hoeverre we er een nieuwe doelgroep mee kunnen aanboren. Afsnoepen van concurrent Linda.tv is er niet bij. "Je kijkt vijf minuten bij haar, daarna vijf minuten bij ons. De content moet je aanspreken."

De perfecte kaassoufflé
Zelf kijkt hij vaak naar Kook TV en Allerhande TV, omdat alles er zo duidelijk wordt uitgelegd. "Maar de Libellevrouw runt een huishouden en kan vast beter koken dan ik, dus kun je een stap verder gaan. Het maken van de perfecte ouderwetse kaassoufflé in een kwartier bijvoorbeeld. Denk Martha Stewart, of ken je Klazien uit Zalk nog? Te gek. Als je een blaar had, wist zij raad. Brandnetels plukken en erop plakken. Zoiets. En Jan Pelleboer, de legendarische weerman van de Tros, dat soort karakters zoek ik. Die mix van Martha Stewart meets Jan Pelleboer, Klazien en vele dertigplusvloggers, dat gaat Libelle TV worden."

O zo hip
Nog op zoek naar een kerstcadeau in de categorie 'things you never knew you needed'? Het o zo hippe streetwear- en 'anti fashion'-label Vetements heeft een vergulde hanger met een weed grinder op de markt gebracht. All yours voor zo'n 750 euro.

Prinses Diana
Donatella Versace heeft de couturejurk die prinses Diana droeg op de cover van Vanity Fair (juli 1997) gedoneerd aan het Mario Testino Museum in Peru. Testino fotografeerde de prinses een maand voor haar dood. Twee jaar geleden werd de bank waarop ze zat al geveild, een jaar eerder ging de Victor Edelsteinjurk (gedragen tijdens haar fameuze dans met acteur John Travolta in het Witte Huis in 1985) in Londen onder de hamer. Gekocht door een Brit 'as a surprise to cheer up his wife'. Prijskaartje: 240.000 pond.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden