Plus

'Ik vind het stiekem leuk als één uitzending mislukt'

Cornald Maas presenteert dit jaar weer Opium op Oerol vanaf Terschelling. Een totaal andere setting dan zijn tv-programma Volle Zalen. 'Ik vind het zo mooi om op de huid te zitten.'

Cornald Maas: 'Ik weet niet of ik een betere interviewer ben tijdens Opium op Oerol, wel losser' Beeld Mats van Soolingen

Toen journaalpresentatrice Dionne Stax vorig jaar bij de laatste aflevering van Opium op Oerol te gast was, zag Cornald Maas (54) 'een horde libidorijke kerels die haar al hadden gespot en die likkebaardend over het duin liepen'. Maas: "Die mannen wilden allemaal wel even Dionne ontmoeten. Ze riepen heel de tijd: 'Dionne, Dionne.' De uitzending begon en ze gingen los met zijn allen."

Maas moest er iets mee doen, anders zouden zij de uitzending verstoren. Hij riep: "Jongens, ga jezelf even lekker aftrekken in een duinpan." Het publiek moest heel erg lachen, Stax ook en de mannen bleven de rest van de uitzending stil. Maas: "Zoiets kun je niet bedenken."

Bent u tijdens Oerol een betere interviewer dan toen Opium nog op televisie was in een studiosetting?
"Ik weet niet of ik beter ben, wel losser. Het maakt ook allemaal niet uit. Ook niet als je haar de andere kant op wappert. Eén keer begon het tijdens een uitzending echt te kletteren, net in een gesprek dat nota bene over zelfmoord ging."

"Toen moesten we onder doorzichtige paraplu's zitten. Het publiek dat er nog zat, kon er niets meer van verstaan, maar ik denk: als je thuis zit, vind je dat ook heel leuk. Het is deze week droog en zonnig, maar stiekem vind ik het altijd leuk als één uitzending mislukt."

In hoeverre is er in de gesprekken ruimte voor uw mening?
"Ik ging vrijdag naar Penthesilea van NNT die ruim tweeënhalf uur duurde, dat is echt lang. Meer dan honderd mensen liepen weg. De acteurs hadden veel last van de storm, veel dingen van het decor waren vernield. Ik ga dan in de uitzending niet zeggen of ik het wel of niet goed vond."

"Het is veel leuker om met de regisseur en acteurs te praten over wat het betekent voor je voorstelling als de natuur zo ingrijpt. In het gesprek vind ik zo'n insteek interessanter. Ik moet niet de ambitie hebben om de kijkers - die niets hebben gezien - alles over een voorstelling uit te leggen. Volgens mij is dat kansloos."

Heeft het maken van portretten van acteurs en makers voor Volle Zalen een heel andere dynamiek dan zo'n setting op Oerol?
"Trouwens," Maas denkt even na. "Volle Zalen gaat weer veranderen. De netmanager wil geen magazines meer. Wat we nu juist deden was drie voorstellingen per uitzending. Agenderend, je kon mensen echt op voorstellingen wijzen. Het wordt nu vanaf oktober één lang verhaal per uitzending. Ik vind het jammer dat we die agenderende functie verliezen."

Kan die functie er dan niet meer zijn?
"Minder, omdat het één verhaal per uitzending wordt. Ik vind het zo mooi als ik erbovenop zit. Toen ik bijvoorbeeld Loes Luca en Peter Blok direct na afloop van de voorstelling in de coulisse opving. Ze zeiden: 'Fuck, we hadden toch weer die ene zin niet.' Dat krijg je nooit in de studio."

"Omdat je het niet weet, je bent er geen getuige van. Als je het zou weten, is het een gestolde anekdote geworden, dan voel je niet meer het vuur van de strijd. Als je zo dicht op de huid zit, kun je veel meer voelbaar maken wat het vergt, wat het betekent om zo'n voorstelling te maken. Ik hoop dat ik dat kan blijven doen."

Opium op Oerol, deze week dagelijks om 19.20 uur op NPO 2.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden