Plus

'Ik ben allergisch voor radio-dj's met grote ego's'

Dj Roosmarijn Reijmer verlaat 3FM, maar blijft op zoek naar vernieuwende muziek. Haar pleidooi voor meer vrouwen op de radio heeft vruchten afgeworpen. 'Ik kan met een gerust hart weg.'

'Kun je een artiest noemen die nu kan zeggen: Giel, mijn succes heb ik aan jou te danken?' Beeld Mark van der Zouw

Toen Roosmarijn Reijmer (38) vorige maand haar afscheid bij 3FM aankondigde, noemde de hoofdredacteur van VPRO Radio, Gerard Walhof, haar 'de koningin van de alternatieve muziek. "Daar moest ik hard van blozen, maar eigenlijk had hij wel een punt. Als je in een beginnend bandje zit, of als je probeert door te breken in een hiphopgroep of als dj, dan ben ik een sleutelpersoon."

Reijmer lijkt te schrikken van haar eigen woorden. "Schrijf dat alsjeblieft niet zo op! Als ik ergens allergisch voor ben, is het voor radio-dj's met te grote ego's. En daar zijn er al veel te veel van. Dj's moeten muziek aan de man brengen, niet hun eigen ego tentoonspreiden."

Ruim 17 jaar werkte Reijmer bij 3 FM. Begonnen op de internetredactie, doorgestroomd naar de muziekredactie en in 2007 dj in de nachtelijke uren. In 2011 kwam haar meisjesdroom uit: ze werd door de VPRO gevraagd om Eric Corton op te volgen als dj van 3voor12 Radio. Elke doordeweekse avond mocht ze drie uur 'alternatieve muziek' draaien.

"Eigenlijk volstaat die term niet meer. Vroeger was alternatief een genreaanduiding, maar tegenwoordig speelt Kensington, een alternatieve band, vijf avonden in de Ziggo Dome en in de Johan Cruijff Arena. Ik heb het liever over underground: muziek die niet automatisch brede belangstelling krijgt of op de radio wordt gedraaid. Het is de taak van 3voor12 artiesten uit de underground naar de mainstream te trekken."

Is onontdekte muziek interessanter dan muziek van artiesten die al doorgebroken zijn?
"Het gaat mij om muzikale vernieuwing. Dat in een liedje iets gebeurt dat je nog nooit eerder hebt gehoord. Ronnie Flex kwam in 2012 bij ons langs. Wat hij toen deed was uniek. Nu is hij een ster met grote hits, maar zijn laatste album is nog steeds vernieuwend en daarom blijf ik het draaien. Zijn producer Boaz van de Beatz werkt nu samen Major Lazer, een van de grootste dance-acts ter wereld. Waanzinnig toch?"

"3voor12 heeft een soort poortwachtersfunctie. Veel nieuwe bands zijn voor het eerst te horen bij 3voor12 en groeien daarna uit tot grote festivalacts. Die doorstroom is heel belangrijk: nieuwe muziek hoor je eerst 's avonds bij 3voor12 en later overdag op 3FM."

Hoe houdt u zicht op alle nieuwe muziek?
"Heel veel luisteren. Het is mijn vak, nee, mijn ambacht om snel te horen of iets interessant is of niet. En ik heb ook een redactie die mij tipt bij nieuwe muziek die eraan komt."

"Je moet oppassen dat je niet te diep een niche in duikt. Voor je het weet heb je geen idee meer wat er aan het andere uiteinde van het muzikale spectrum gebeurt, terwijl dat ook heel interessant kan zijn. Iedere artiest maakt wel iets wat de moeite waard is."

"Ik beluister megaveel nieuwe muziek, ga naar zoveel mogelijk concerten, sta de ene avond in een of andere hiphopschuur en de andere avond op het Amsterdam Dance Event."

Hoe verklaart u de crisis bij 3FM?
"Radio is slow business. Het duurt heel lang voor luisteraars gewend zijn aan veranderingen en de laatste jaren is er heel vaak, heel veel veranderd. Dan haken mensen af. Er staat nu een supergoeie nieuwe programmering, we hebben een supergoeie club mensen. We hebben gewoon de tijd nodig."

Ik vroeg waarom het volgens u is misgegaan.
"Het is jarenlang te veel om grote dj-namen gegaan en te weinig om het consequent doorvoeren van een muzikaal beeld. Mensen zouden naar 3FM moeten luisteren vanwege de muziek, het zou niet uit mogen maken of Coen en Sander of Gerard Ekdom vertrekken."

Is dat een permanente strijd binnen 3FM: muzikale vernieuwing versus de luistercijfers?
"Ja, en naar mijn zin heeft de hang naar een zo groot mogelijk marktaandeel het in het verleden te vaak gewonnen van de muziek. Dj's zijn belangrijk, maar wat mij betreft in de eerste plaats om de luisteraars te vertellen: 'Dit is tof, dit móét je horen.' Je bent als dj een kanaal tussen artiest en fan; als dj's daar te breeduit tussen zitten, kom je als zender onherroepelijk in de problemen als die personalities vertrekken."

CV

Geboren
26 juli 1979, Soest

Opleiding
School voor Journalistiek, Utrecht

Loopbaan
2000: internetredacteur 3FM
2003: muziekredacteur 3FM
2007: dj 3FM (nacht­programmering)
2011: dj 3voor12
2017: boekings- en evenementenorganisatie Friendly Fire

"Edwin Evers is al 20 jaar de koning van de ochtendradio. Mensen kennen hem van zijn typetjes, maar ook van zijn enorme liefde voor muziek. Hij is drummer in zijn eigen band, speelt al z'n jingles zelf in. Er zit bij hem altijd een muzikale component in."

Giel Beelen is toch ook een enorme muziek-liefhebber?
"Kun jij mij vertellen voor wie Giel de afgelopen twee jaar muzikaal een lans heeft gebroken? Kun je een artiest noemen die nu kan zeggen: 'Giel, mijn succes heb ik aan jou te danken?'"

Heeft Serious Request nog wel bestaansrecht?
"Als in zo'n week maar 1 euro wordt opgehaald voor een goed doel, dan heeft de actie wat mij betreft al bestaansrecht."

De formule lijkt een beetje sleets te worden.
"Daar kun je over discussiëren en er wordt ook zeker gesproken over vernieuwingen, maar het belangrijkste is dat er geld wordt opgehaald dat anders niet zou zijn opgehaald."

U pleitte deze zomer voor meer vrouwelijke dj's. Was u verbaasd over de hoeveelheid reacties die u kreeg?
"Ja, ik had nooit verwacht dat het zoveel zou losmaken. Gelukkig waren de reacties ook een stuk positiever dan ik had verwacht. Op elk festival waar ik deze zomer was, werd ik erover aangesproken. Dat is best leuk, al wil je soms om drie uur 's nachts ook wel eens dansen in plaats van praten over vrouwen op de radio."

"Blijkbaar raakte mijn oproep een snaar, en was de timing ook nog goed. Ik had nooit gedacht dat er vier maanden later drie vrouwen overdag op 3FM zouden zitten, en een op Radio 2 en zelfs een op 538."

Kwam dat door u?
"Dat zou ik niet durven beweren. Allereerst zitten die vrouwen daar omdat ze gewoon heel goed zijn. Bovendien kun je met een oproep zoals ik die deed de discussie hoogstens een zetje geven, maar de snelheid waarmee dingen nu veranderen, betekent dat het al in beweging was."

Roosmarijn Reijmer Beeld Mark van der Zouw

"Neelie Kroes pleitte diezelfde week voor een vrouwenquotum in het bedrijfsleven, Eva Jinek voor meer vrouwelijke talkshowgasten en het dames voetbalelftal werd Europees kampioen. Het was de zomer van de vrouwen."

En u werd in één klap een feministisch boegbeeld.
"Terwijl ik mezelf helemaal niet als feminist zie! Maar als ik de discussie hiermee verder kan helpen en door erover te blijven praten andere vrouwen kan helpen, doe ik dat met liefde."

Tegelijkertijd is er door uw vertrek weer een vrouwelijke dj minder bij 3FM.
"Dan is er nog steeds een toename van 200 procent. Ik kan met een gerust hart weg."

U gaat aan de slag voor boekings­kantoor en festivalorganisator Friendly Fire. Wat gaat u precies doen?
"Eigenlijk hetzelfde als ik bij 3FM deed, maar dan op een heel andere manier: nieuwe muziek onder de aandacht brengen. Al gaat het bij een festival natuurlijk om veel meer; je wilt mensen een onvergetelijke dag bezorgen."

Wat maakt een festival goed?
"Dat je er vol verwachting naartoe gaat en terug­komt met het gevoel dat het nog beter was dan je kon hopen. Dat je toffe muziek hebt gehoord waarvan je nog niet wist dat je die tof vond. En dat het zo goed geregeld is dat je eigen­lijk niks merkt van de organisatie. Dat is de magie van een festival."

Friendly Fire organiseert festivals als Best Kept Secret, Tuckerville en Indian Summer Festival. Zeker in de zomer zijn er elk weekend enorm veel festivals. Is de markt niet verzadigd?
"Nog lang niet. In de muziekbeleving is een weekend met vrienden en goeie bands en dj's nog steeds onovertroffen. Mensen geven daar graag geld aan uit, ze kopen liever een beleving dan een cd of een plaat. Als organisator ben je handelaar in een leuke dag - een beetje zoals de Efteling."

Welke artiest zou u het allerliefste boeken?
"Ik zag drie jaar geleden Dolly Parton op Glastonbury optreden, dat was waanzinnig. Het zou fantastisch zijn om haar naar Tuckerville te halen, het festival van Ilse de Lange in het oosten van Nederland.

Gaat u het radio maken niet missen?
"Misschien dat ik binnenkort wel aankondig dat ik bij een lokaal zendertje of een internet­station twee uur per week plaatjes ga draaien, gewoon als hobby."

Was uw werk als radio-dj niet ook een deel van uw identiteit geworden?
"Je baan en wie je bent vallen in zoverre met elkaar samen dat je om goeie radio te maken compleet jezelf moet zijn. Maar dat betekent niet dat ik in een identiteitscrisis terechtkom als ik niet meer op de radio te horen ben."

En gaat de 3FM-luisteraar u missen?
"Ik ben de afgelopen tijd heel vaak aange­sproken door mensen die het jammer vinden dat ik vertrek. Wij maken radio voor mensen die binnen een paar uur bijgepraat willen worden over alles wat gaande is op het gebied van nieuwe muziek. Eigenlijk is de televisie onze grootste concurrent: we moeten ervoor zorgen dat mensen na een drukke dag niet voor de buis gaan hangen, maar de radio aanzetten."

Zoeken mensen die nieuwe muziek willen horen hun heil niet op internet?
"Dat kan, maar er gaat nog steeds niets boven iemand die je vertrouwt en die jou vertelt welke muziek je moet horen. Radio is al zo vaak doodverklaard, maar als er een ramp is, of het nationale voetbalelftal wint, is het gemeenschappelijke gevoel dat je met radio kunt creëren, ontzettend krachtig."

Opgebiecht

Leermeester
"Basyl de Groot, de voormalige zendermanager van 3FM. Hij wist zichzelf elke dag opnieuw uit te vinden en kwam altijd op zijn werk met nieuwe muziek."

De beste uit het vak
"Claudia de Breij maakte jarenlang een van de origineelste radioprogramma's. Het zou mooi zijn als ze terugkeert, want ze is de beste radiovrouw van Nederland."

De slechtste uit het vak
"Alle dj's van Sky Radio."

Het beste advies dat ik ooit kreeg
"Houd altijd in je hoofd voor wie je radio maakt."

Het slechtste advies
"Hier zit toch niemand op de wachten?' Mensen die dat zeggen zijn meestal bang voor de reacties: een extra reden om het wel te doen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden