IJzersterk boekenweekgeschenk van Hanna Bervoets: de spanning verslapt nooit

Hanna Bervoets (l) en Roxane van Iperen, schrijver van het Boekenweekessay. Beeld Hollandse Hoogte /  ANP
Hanna Bervoets (l) en Roxane van Iperen, schrijver van het Boekenweekessay.Beeld Hollandse Hoogte / ANP

Er is een rechtszaak, er is een wat opdringerige advocaat. Er is een online platform, er zijn wagonladingen aan gruwelijke beelden die wel of niet verwijderd moeten worden, er is een collectief trauma. Er is een verteller die terugblikt op haar tijd bij het platform, en er is een stukgelopen liefde.

Hóe die liefde precies is stukgelopen, waar de rechtszaak om draait, en wie nou eigenlijk waaráán schuldig is: dat wordt stap voor stap onthuld in Wat wij zagen. Soms tamelijk rechttoe rechtaan, soms is de uitleg dubieus. Sommige onthullingen worden al op de eerste pagina gedaan, sommige pas op de laatste. Maar hoeveel tot op het laatst ook dubbelzinnig blijft, één indruk blijft in stand tot aan de slotzin: Hanna Bervoets heeft een ijzersterk Boekenweekgeschenk geschreven.

’Ik geloof dat de novelle de perfecte vorm van fictief proza is,’ schreef Ian McEwan in 2012 in The New Yorker. Of dat nou waar is of niet, en zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van haar romans, columns of recent verschenen verhalenbundel: Bervoets lijkt met de novelle háár ideale vertelvorm te hebben gevonden.

Hoofdpersoon Kayleigh, rond de 27, richt zich tot de advocaat die een groep ex-medewerkers van het online platform vertegenwoordigt. Die aanspreekvorm (‘geloof het of niet, meneer Stitic’) was bij een roman misschien gaan irriteren, op den duur. Hier werkt het. De spanningsboog verslapt nooit, Bervoets sleurt je door Kayleighs verhaal met continu opflakkerende kleinere prikkels en vooruitwijzingen – een soepele aaneenschakeling van kortere spanningsbogen. Ze weet gruwelijke taferelen in heldere, genuanceerde beschrijvingen te vatten, waardoor het potentieel afstotende steeds toegankelijk blijft.

Controversiële vragen over typisch hedendaagse afstomping en tijdloze zwaktes worden afgewisseld met perfect gedoseerde scheuten sentiment, op een manier die aan de beste passages van McEwan doet denken. Al krijgt Bervoets iets voor elkaar wat híj – of welke schrijver ook – niet voor elkaar zou krijgen: midden in een reeks onthutsende grensoverschrijdingen breekt ze opeens, volkomen onironisch, je hart met een jeugdtrauma rondom een hamster.

Fictie

Hanna Bervoets: Wat wij zagen

Boekenweek­geschenk, uitgave van de Stichting CPNB, gratis bij besteding van €15 aan Nederlandstalige boeken, 96 blz.