Plus

IFFR 2018: dit moet je weten over het filmfestival in Rotterdam

'Cinema is emotie,' aldus Bero Beyer, directeur van het Inter­national Film Festival Rotterdam, dat woensdag begint. 'Bij ons gaat het om de kracht van het beeld én de ervaring die dat beeld brengt.'

Scène uit Take Me Somewhere ­Nice, een komische, fijn gestileerde roadmovie van de Bosnisch-Nederlandse Ena Sendijarevi¿. Beeld IFFR

Na Planet IFFR (2017) en Meet the Humans of Planet IFFR (2018) staat de komende, 48ste editie van het Rotterdamse filmfestival in het teken van de gevoelens en emoties van de mensen op die planeet: Feel IFFR!

"Veel films in ons programma zetten vraagtekens bij wat we zien en hoe we voelen. Zulke films vergen een zekere ontvankelijkheid voor de werking van emoties bij het interpreteren van beelden. Zo'n houding is bevrijdend," aldus Bero Beyer, die zijn vierde festival ingaat als directeur.

"Of iets ons nu een euforisch gevoel geeft, inspireert of teleurstelt, de ervaring is altijd rijker als je de emotie toelaat. We zijn erin geoefend om muren op te trekken en te zeggen dat dingen ons niet raken. Nou, die vlieger gaat niet op als je naar IFFR 2019 komt."

Zuuraanval
Het festival opent woensdagavond met Dirty God, de eerste Engelstalige film van de Amsterdamse regisseur Sacha Polak, bekend van de prijswinnende drama's Hemel (2012) en Zurich (2015) en de persoonlijke documentaire Nieuwe Tieten (2013).

In Dirty God draait het om Jade (mooie rol van Vicky Knight), een jonge alleenstaande moeder die na een zoutzuuraanval door haar jaloerse ex haar leven weer op de rails moet zien te krijgen.

Daarmee past de openingsfilm perfect in het thema, aldus Beyer: "Als Jade terugkomt uit het ziekenhuis en haar kindje haar ziet, rent ze verschrikt weg. De kijker moet voorbij de oppervlakte kijken; is Jade nu een slachtoffer of is ze eigenlijk een heel mooi mens?"

In alcohol gedrenkt
Dirty God is niet de enige interessante Nederlandse film op het IFFR. Take Me Somewhere ­Nice, het speelfilm­debuut van de Bosnisch-Neder­landse Ena Sendijarevis, is opgenomen in de Tiger Competition, waaraan een prijs van 40.000 euro is verbonden.

Het is een komische, aandoenlijke, fijn gestileerde roadmovie over de in Nederland opgegroeide Alma (Sara Luna Zoric), die in Bosnië op zoek gaat naar haar zieke vader én naar het Bosnische deel van haar identiteit.

Ook Mijke de Jongs God Only Knows gaat er in wereldpremière, net als Clara van Gools filosofische dansfilm The Beast in the Jungle en Inner landscape, Frank Scheffers documentaire over de totstandkoming van de kameropera Si Fan, die in 2015 voor Het Nieuw Ensemble werd gecomponeerd door de Chinees Guo Wenjing.

Striptekenaar-filmmaker Guido van Driel (wiens eersteling De Wederopstanding van een Klootzak in 2013 meedong naar de Tiger Awards) maakte samen met cameraman Lennert Hillege de gestileerde, in alcohol gedrenkte thriller Bloody Marie, over een ooit succesvolle strip­tekenares.

Lsd-dansspektakel
Viktor van der Valk, die in 2014 afstudeerde aan de Filmacademie met het existentialistische, naar Godard knipogende kleinood Onno, de Onwetende, presenteert zijn speefilmdebuut Nocturne. Zijn broer Vincent van der Valk speelt de hoofdrol: een jonge regisseur die zichzelf tegenkomt als hij op zoek gaat naar de essentie van zijn film.

Op het programma staan verder een groot aantal prijswinnaars en andere hoogtepunten van het afgelopen festivalseizoen, waaronder Vox Lux van Brady Corbet, met Natalie Portman als een eigengereide, Britney Spearsachtige superster, en het lsd-dansspektakel Climax van het Franse bête noire Gaspar Noé.

Claire Denis, wier sf-thriller High Life wordt vertoond, komt een masterclass geven, net als de Mexicaanse regisseur Carlos Reygadas (Nuestro tiempo) en de Chinees Jia Zhang-ke (Ash Is ­Purest White).

Het IFFR wordt zaterdag 2 februari afgesloten met The Hummingbird Project van de Canadese regisseur Kim Nguyen, een thriller met Jesse Eisenberg en Alexander Skarsgård als twee neven die rijk proberen te worden met de aanleg van een glasvezelverbinding tussen Kansas en New Jersey.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden