Plus

Iedereen zou zo’n mooie doos met Stravinsky’s werk in huis moeten hebben

Dinsdag is het vijftig jaar geleden dat Igor Stravinsky in New York overleed. Platenmaatschappijen herdenken dit feit met discografische edities in mooie doosjes.

De in 1882 in Rusland geboren componist Igor Stravinsky, hier op een foto uit 1922, overleed op 6 april 1971. Beeld Roger Viollet /Getty Images
De in 1882 in Rusland geboren componist Igor Stravinsky, hier op een foto uit 1922, overleed op 6 april 1971.Beeld Roger Viollet /Getty Images

Ik wil natuurlijk niet flauw doen, maar toen Igor Stravinsky, een van de grootste componisten van de twintigste eeuw, op 6 april 1971 zijn laatste adem uitblies, kon iedereen zelfs zonder rekenmachine al uitrekenen dat hij in 2021 op 6 april vijftig jaar dood zou zijn. Waarom zou je dan, zoals platenmaatschappij Decca doet, tot 30 april wachten met een belangwekkende Stravinskyrelease? En waarom zou je er dan te vroeg mee zijn, zoals Deutsche Grammophon. Dat label bracht in 2015 de dertig cd’s tellende Complete Edition uit. Daar staat tegenover dat ze nu met The New Stravinsky Complete Edition mooi op tijd zijn (beschikbaar sinds 5 maart), net als Warner Classics, die op 12 maart de Igor Stravinsky Edition uitbracht.

Weer niet compleet

De uitgave op Decca omvat elf cd’s, met uitvoeringen onder leiding van Riccardo Chailly, die zich inmiddels lang en breed heeft bewezen als een van de opwindendste Stravinskyvertolkers. De box is zeker iets om naar uit te zien.

Chailly is ook aanwezig in de uitgave op dertig cd’s op Deutsche Grammophon, die ondanks het woord complete in de titel weer niet compleet is. Waarom ze dat dan toch pretenderen, is mij een raadsel. Chailly dirigeert hier stukken als Renard, Apollon musagète, Four Norwegian Moods, maar de grote en beroemde stukken (Vuurvogel, Le Sacre du printemps, Petroesjka, The Rake’s Progress) worden geleid door Pierre Boulez, John Eliot Gardiner en Claudio Abbado.

Boulez is op zijn beurt ook weer van de partij in de wat bescheidener betitelde Igor Stravinsky Edition op 23 cd’s op Warner Classics, waar verder Riccardo Muti en Kent Nagano de meeste van de grote werken voor hun rekening nemen, aangevuld met Mariss Jansons (een opwindende Sacre met de Oslo Philharmonic), Franz Welser-Möst (Oedipus Rex) en Charles Dutoit (L’Histoire du soldat, Renard, Les noces – de versie voor vier piano’s en slagwerk). Ook Simon Rattle en de Berliner Philharmoniker ontbreken niet (Apollon musagète, Psalmensymfonie).

Verloren gewaand orkestwerk

In de Igor Stravinsky Edition van Warner ontbreekt de Chant funèbre, Stravinsky’s vroegste, lang verloren gewaande orkestwerk, dat hij in 1908 schreef ter nagedachtenis aan zijn in dat jaar overleden leraar Nikolaj Rimski-Korsakov en dat geheel onverwacht in 2015 boven water kwam bij een renovatie van het conservatorium in Sint- Petersburg. In The New Stravinsky Complete Edition zit het stuk wel, net als straks op de aangekondigde uitgave van Decca. Chailly was de eerste die het stuk op de plaat vastlegde.

Dat ontbreken bederft de pret die aan Warners Igor Stravinsky Edition valt te beleven geenszins, want de doos zit boordevol met uitstekende opnamen van muziek die behoort tot het mooiste, opwindendste en vervreemdendste wat klassieke muziek te bieden heeft. Stravinsky staat op gelijke hoogte met Pablo Picasso, Charlie Chaplin en noem alle grootheden in belen­dende kunstdisciplines maar op en dus zou iedereen zo’n doos met al die geweldige stukken in huis moeten hebben.

Historische opnamen

Wat de Warnerbox extra aardig maakt, zijn curiosa als de uitvoering van Fazil Say van de Sacre in de versie voor twee piano’s. Met multitracking bespeelt hij zelf beide partijen. Leuk is ook de bewerking van de Tango voor twee accordeons. Machtig interessant zijn verder de cd’s met opgepoetste historische opnamen, waaronder een uitvoering uit 1929 van de Sacre met het Grand Orchestre Symphonique van Walther Straram, of een registratie uit 1934 van de Psalmensymfonie, beide onder leiding van Stravinsky zelf. Wat hier vooral opvalt, is dat het technische kunnen van musici en koorzangers sindsdien een hoge vlucht heeft genomen, maar de ontroering is er bij die oude opnamen niet minder om.

Opmerkelijk is wel dat in de Igor Stravinsky Edition van Warner elk spoor van de werken die Stravinsky na 1959 componeerde en die zich in atonalere sferen ophielden (maar nog steeds weergaloos waren) ontbreekt. Wat moeten we daar nu weer van denken?

Igor Stravinsky Complete Edition 30 cd’s (Deutsche Grammophon) 200 euro, Igor Stravinsky Edition 23 cd’s (Warner Classics) 56 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden