Plus

Iedereen wil de schoenen van Amber Ambrose Aurèle

Musea zijn gek op de schoenen van de Amsterdamse ontwerper Amber Ambrose Aurèle (31). Ze zijn nog niet in productie, maar dat kan weleens veranderen als Lady Gaga ze straks draagt.

Schoenen­ontwerper Amber Ambrose Aurèle: 'Voor mij is het een vorm van beeldhouwen' Beeld Tammy van Nerum

Ze kan niet al haar schoenen laten zien, waarschuwt ­Amber Ambrose Aurèle. Het merendeel van haar collectie staat namelijk in het schoenenmuseum in Portugal. Binnenkort vertrekt ze weer naar China, waar ze regelmatig lesgeeft op kunstacademies in de grote steden.

Ambrose Aurèle exposeert in musea in Los Angeles, Istanboel en Hongkong, maar ook 'gewoon' in Kerkrade en Nieuwegein. Haar schoenen waren een tijd te zien in het Science Museum van Oklahoma.

"Ik vind technologie erg interessant bij het ontwerpen van schoenen. Ik heb bijvoorbeeld hakken in metaal geprint met 3D-technologie, of ik gebruik stoffen met lampjes erin. Ik vind het interessant om met technologie te experimenteren."

Kleine kunstwerken
Vanuit haar zolderappartement in een rustige straat in Oud-West maakt Ambrose Aurèle al haar ontwerpen. Aan een houten tafel, omgeven door lapjes stof en houten leesten, ontwerpt, tekent en produceert ze haar schoenen, die meer lijken op kleine kunstwerken.

Haar schoenen zijn uniek, van elk ontwerp maakt ze maar één paar in één maat, dat ze uitleent aan musea of stylisten. Wie een paar van Ambrose Aurèles schoenen wil kopen, zal geduld moeten hebben; een eigen winkel is voorlopig nog een droom.

Zwarte strepen
Een van haar recente ontwerpen is een Mondriaanschoen: een enkellaars met vakken in de primaire kleuren, omlijst met strakke zwarte strepen. Al haar schoenen zijn opvallend in vorm, materiaal, kleur of qua (a)symmetrie.

Ze wijst naar een lichtgrijze enkellaars. "Als je naar de ene kant kijkt, zie je een simpel grijs laarsje, maar aan de buitenkant heb ik allemaal vakken opengeknipt, waardoor je stukken huid ziet. Dat maakt de schoen spannend."

Haar inspiratie haalt ze uit de kunst, die ze verkende door een master kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam te volgen. "Ik maak schoenen die mij interesseren en dicht bij mezelf staan. Kunst heeft zo'n rijke geschiedenis, ik vind het leuk om die terug te laten komen in wat ik doe."

Lady Gaga
Voor haar master studeerde Ambrose Aurèle Theater, Film and Art Direction aan de Gerrit Rietveld Academie. Ze had altijd al een fascinatie voor schoenen en op de kunstacademie besloot ze verder gaan in deze tak van de mode.

Daarom volgde ze een master Shoe Design aan ­Artez, de kunstacademie van Arnhem. Vanaf haar afstuderen focuste ze zich volledig op haar grote liefde: de schoen.

Haar schoenen staan niet alleen in musea, maar worden ook gedragen door beroemde vrouwen. "Een schoen die ik heb ontworpen in samenwerking met modeontwerpster Iris van Herpen, toen ik werkte bij United Nude, droeg Taylor Swift in de videoclip van Bad Blood.

"Lady Gaga heeft al een aantal keer mijn schoenen aangevraagd, maar door omstandigheden zijn ze steeds niet bij haar terechtgekomen. Het zou tof zijn als zij ooit mijn ontwerpen draagt." Hoe deze grote sterren bij een ontwerpster uit Amsterdam terechtkomen? Ambrose Aurèle: "Ik heb geen idee!"

Een evenwicht
De vrouw staat centraal in haar collecties. ''Ik zoek altijd naar een evenwicht tussen twee soorten vrouwen: de femme fatale en de femme fragile. De femme fatale is krachtig, sterk en zelfverzekerd en de femme fragile is zacht en kwetsbaar. Ik gebruik harde materialen als leer, maar dan knip ik bijvoorbeeld stukken van de schoen open, zodat je het zachte lichaam van de vrouw terugziet."

Haar materialen maakt Ambrose Aurèle soms zelf. Ze wijst naar een hoekje van haar woonkamer. Op een kastje staat een houten plankje, met een strakgespannen stuk zalmhuid, bevestigd met kleine spijkertjes. Die huid is een stuk leer in wording, dat ze later kan gebruiken voor een nieuwe collectie.

"De huiden koop ik gewoon bij de visboer. Ik verwijder het vlees en de schubben en dan begint het looiproces. Uiteindelijk spijker ik het op een houten plankje en moet het drogen. Daar ben ik wel een dag mee bezig."

Afwijkende vormen
Het produceren van een schoen kan weken of maanden in beslag nemen. "Ik heb geen idee hoe lang ik aan een schoen werk, omdat ik het vaak een tijdje laat liggen en dan weer oppak." Ambrose Aurèle wijst naar een van de leesten, ­omgeven door een laag groen leer, maar nog lang geen schoen. Deze schoen wil maar niet lukken. "Mijn tekening is mooier dan hoe het in werkelijkheid gaat. Dat is soms helaas zo."

Dat het soms niet lukt, heeft te maken met de vorm die ze in haar hoofd heeft. "Ik vind dat het silhouet van de schoen duidelijk zichtbaar moet blijven. Ik voeg graag ­afwijkende vormen toe, maar de basis moet er doorheen te zien zijn. Voor mij is het een vorm van beeldhouwen."

Vorige week lanceerde Ambrose Aurèle de collectie 'Van Hollandse Bodem', samen met modeontwerpster Judith van Vliet. De ontwerpen zijn gebaseerd op - hoe kan het ook anders - Nederland. "Ik haalde inspiratie uit kunststroming De Stijl, voor bijvoorbeeld mijn Mondriaanschoen. De functionaliteit die hen beroemd heeft ­gemaakt, komt bij ons terug in het materiaalgebruik."

Lokale materialen
Om het Hollandse thema door te voeren, wilden Ambrose Aurèle en Van Vliet zo veel mogelijk gebruikmaken van lokaal geproduceerde materialen. "De mode-industrie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Wij dachten: dit moet anders kunnen." De stoffen zijn ­gemaakt van oude spijkerbroeken, of komen op een andere manier uit Nederland. Ook zijn de zelf gelooide zalmhuiden gebruikt.

Ondanks exposities over de hele wereld en beroemde sterren die haar schoenen dragen, komt Amber zo uiteindelijk toch terug bij Nederland. Misschien verschijnt Lady Gaga binnenkort wel op de rode loper in een Mondriaanschoen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden