Plus

Iedereen wil de kleding van rapper Lil' Kleine

Rapper Lil' Kleine lanceert donderdag zijn kledinglijn Jorik. Hij wordt door winkels gestalkt, zegt hij, maar is selectief in waar zijn lijn mag hangen.

Lil' Kleines favoriete sweater komt er bij The Voice niet in. Beeld JORIK en Calvin Pausania

Jorik Scholten, beter bekend als Lil' Kleine, ligt languit op de bank in zijn kleedkamer, backstage bij The Voice of Holland op het Media Park in Hilversum. De repetities zijn net achter de rug. Doodmoe is hij, want hij is laat naar bed gegaan, stond vroeg op, is druk met zaken afhandelen en hij moet zo nog een lange avond enthousiast doen. "Onwijs leuk dat jureren, maar heel eerlijk: mijn passie ligt bij optreden, muziek maken en ondernemen."

De zwarte sweater van zijn kersverse kledinglijn Jorik die hij vanavond aan wilde, werd door de regisseur afgekeurd vanwege de print van peuken met een lippenstiftafdruk. "Jammer, maar het is nu eenmaal een familieprogramma, dus sigarettenreclame is uit den boze."

Lievelingssweater
Het is zijn lievelingssweater uit de kledinglijn die hij donderdag met een grootse modeshow in Amsterdam-Noord lanceert, en onderdeel van het imperium dat hij aan het opbouwen is. Hij opende al feestcafé 't Lammetje, een friettent, kocht wat panden, en er komt een nieuw album aan en een soloconcert in de Ziggo Dome. Dat hij daarnaast ook nog jonge kandidaten met hoge verwachtingen begeleidt in The Voice is best veel voor iemand van 24.

"Ja schat, het is niet niks, maar ik vind ondernemen te gek en hou het bij de dingen die ik zelf leuk vind. En ik ben nu eenmaal dol op kleding. Daar geef ik heel veel centjes aan uit." Een understatement, zegt zijn manager Nathan Moszkowicz lachend op de achtergrond.

Uit de hand gelopen
Als kind, in de Jordaan, was hij altijd al met kleding bezig. "Als ik honderd euro van mijn vader meekreeg, kon ik met twee hele outfits terugkomen van H&M. Wilde ik iets duurders, dan spaarde ik er zeker weten voor."

Op zijn veertiende begon de liefde voor merken als Gucci, Louis Vuitton en Yves Saint Laurent. "Maar ik leende ook veel van mijn neven en vrienden hoor: vooral petjes en Moncler- en Woolrichjassen."

Voor de deur gaan liggen voor een nieuwe drop exclusieve sneakers heeft hij nog nooit gedaan. Meestal wordt er voor hem, als dierbare klant, een paar apart gezet.

Inmiddels is zijn kledinghobby wat uit de hand gelopen. Anderhalve slaapkamer is omgebouwd tot walk-in closet en dat wordt te klein. "En nee, alles hangt niet keurig op kleur. Mijn werkster ordent de boel twee keer per week. Ze wast en strijkt alles. Ik ben haar dankbaar want het is er gewoon een zootje. Ik trek alles uit de rekken en hang het niet terug, maar leg het op de grond."

Kledingwalhalla

Wat hij draagt? "Van alles. Van pakken tot hoodies, jeans van Zara en Amiri, sneakers, álles." Daaronder veel stuks van de grote modehuizen, want Lil' Kleine is van de merken. "Nee correctie, ik ben van de mooie spullen. Zo heb ik ook een mooie klokkencollectie, dat is een soort hobby van me."

Hij deelt het kledingwalhalla met zijn vriendin Jaimie Vaes, stilist, afgestudeerd aan Artemis, die hij zijn muze noemt. In mei stappen ze in het huwelijksbootje. Vaes is ook degene met wie hij zijn luxe streetwearlijn ontwerpt, bijgestaan door het team van het Nederlandse kledinglabel Purewhite.

Veel productgroepen zijn in de lijn vertegenwoordigd: de nu zo populaire chelseaboots bijvoorbeeld, maar ook 'lekkere hoodies' en truien, twee spijkerbroeken - skinny, zoals hij ze zelf graag draagt -, een leren bikerjack, en wat luxere nette items, al vindt hij die term 'een beetje meutig', zoals een pantalon, een mooi overhemd en een overjas.

Bonuscollecties
Alles is geproduceerd in Portugal, wat garant staat voor kwaliteit. Net als bij de grote modehuizen komen er vier collecties per jaar. "Tussentijds droppen we losse bonuscollecties. We pakken het meteen goed aan."

Het duurste jasje komt op zo'n 800 euro, truien kosten rond de honderd euro, broeken zijn 150 euro. De rapper: "Het is niet onbetaalbaar, maar ook niet goedkoop."

Beeld JORIK, Calvin Pausania

Hij toont een sweater met de tekst 'Bros Before Heaux'. Broederschap gaat voor hoeren, legt hij uit. "Het is een gezegde. Ik heb het zelf niet bedacht, schat." Komt er ook een reclamecampagne? "Nou die zit hier. Ik ben zelf één wandelende reclame."

Zijn vriend Justin Kluivert zal ook af en toe iets gaan dragen. Of Kluivert ook meeloopt in zijn show donderdag? "Ik loop zelf mee, en nog wat vrienden, maar ik wil niet te veel verklappen."

Gestalkt
Het logo van het merk staat voor melodie en het ritme van Scholtens leven, waarbij twee lijnen die elk 'eigenwijs' een andere kant opgaan staan voor out of the box denken.

"Iedereen wil mijn lijn inkopen," zegt hij. "Ik word door sommige winkels echt gestalkt. Maar wij kiezen slechts voor een paar topwinkels, zoals Four in Amsterdam en Credo in Den Haag. De focus ligt echter op online." Daar ligt ook de kracht van Jorik, vult Moszkowicz aan.

Hutkoffer
Zelf winkelt Scholten nog best graag offline, want hij is een impulsieve koper. "Ik kan spontaan een winkel binnenlopen en dan barst ik los. Als ik koopdrang heb, koop ik álles en daarna weer een tijdje niets. Dat heeft niets te maken met die zogenaamde misère die vrouwen vaak aanzet tot kopen. Ik ga juist loos als ik heel vrolijk ben. Het is voor mij niet fijn om in de Bijenkorf rond te lopen. In de P.C. Hooftstraat kan het soms ook vervelend zijn. Wil ik spullen van Louis Vuitton, dan kijk ik eerst op de site, stuur foto's naar de storemanager, laat het klaarleggen en dan haal ik het op. Of ik geef mijn stilist Ritchie Saimo mijn pinpas mee. Doet hij een toertje."

Ooit liep zo'n shopattack volledig uit de hand. In een winkel in Parijs, het merk wil hij niet noemen, werd hij behandeld alsof hij 'een grote grap was'. "Daar ga ik heel slecht op. Om een statement te maken, koop ik dan zo veel, ook dingen die ik niet eens wil. Ik heb toen heel veel uit de rekken gepakt, voor 40.000 euro, zo bleek bij de kassa. Toen ze me vroegen of ik dat wel kon betalen werd ik zó boos dat ik ook nog heb geroepen: 'Doe die hutkoffer daar er ook nog maar bij.' In die winkel kom ik dus nóóit meer. Heel dom van dat personeel, want als ik iets geleerd heb, is het wel dat je nooit iemand moet onderschatten. De kleinste kan de sterkste zijn en de lelijkste de rijkste."

'Liever duur dan niet te koop,' is een gevierde uitspraak van Lil' Kleine. "Dat meen ik nog steeds. Ik betaal liever veel geld voor iets dan dat ik het niet kan krijgen. Klinkt dat verwend? Dat ben ik niet. Verwend word je door een rijke papa, maar je kunt jezelf niet genoeg verwennen."

Baby op komst
Met avantgardistische mode met een grote M heeft hij niet veel. Als Anthony Vaccarello van Saint Laurent mannen graag deze zomer in een gele kilt ziet, gaat Lil' Kleine niet in een gele kilt lopen. Onlangs werd hij voor glossy Glamour als eerste in Europa gefotografeerd in de debuutcollectie van designer Virgil Abloh voor Louis Vuitton.

Die shoot was heel tof om te doen, maar het zijn kleren die ik nooit in het dagelijks leven zal aantrekken." Een al te excentrieke collectie zal hij voor Jorik dan ook niet snel maken. "Ik wil dat mijn collectie geloofwaardig overkomt, dus wil ik dingen maken die ik zelf draag."

Binnenkort wordt hij vader van een zoon. Er zijn al flink inkopen gedaan en de cadeaus van vrienden stromen binnen. Wordt het de best geklede baby ooit? "Ja. Haha."

Plannen voor een babylijn zijn er niet. "Maar het zou zomaar kunnen dat ik voor de lol al mijn eigen kleren in het mini voor hem laat maken."

De lijn is 1-3/3 verkrijgbaar bij de pop-upstore in het Art'otel, later op jorik.com.

Marlies Dekkers
Voor haar zomercollectie wist Marlies Dekkers fotograaf Ellen von Unwerth te strikken. Daarmee ging een droom in vervulling voor Dekkers, die altijd een sterke verwantschap met de fotografe heeft gevoeld. "Zij is ook een vrouw die het vrouwenlichaam wil vieren zonder het te objectificeren. Een pionier van het vrouwelijke feminisme, net als ik." Von Unwerth fotografeerde in Los Angeles onder meer Mosh, superster in burlesquekringen, in Dekkers meringuecollectie.

Lagerfeld
Karl Lagerfeld was 53 jaar verbonden aan Fendi. De show donderdag was derhalve een ode aan het dinsdag overleden Duitse fenomeen. Zijn handtekening 'Love KL' prijkte aan het einde van het plankier op de wand en er waren veel paardenstaarten à la de Kaiser.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden