Iedereen heeft zijn eigen waarheid. La verité geeft daar een subtiele eigen draai aan

Lumir (Juliette Binoche) en haar Amerikaanse man en dochtertje zijn naar Frankrijk afgereisd om haar moeder – de gevierde actrice Fabienne (Catherine Deneuve), voor wie ze het land is ontvlucht – te feliciteren met het verschijnen van haar biografie, La verité getiteld (‘de waarheid’). Ze is het kasteel van haar moeder nog niet binnen of de stekeligheden ­beginnen alweer. “Je zou het me toch laten lezen voordat het naar de drukker ging?” zegt Lumir. “Wat ben je toch wantrouwend; dat was je als kind al,” riposteert Fabienne.

Lumir, die scenario’s voor film en theater schrijft, stort zich direct op de biografie, met post-its en een pen in de aanslag. Voordat ze halverwege is, gaat ze al verhaal halen bij haar moeder. “Wat is dit, mama?! Je neemt ­iedereen in de maling. Dit is nooit ­gebeurd!” Fabienne gaat er niet op in. “Ik ben actrice. Ik ga toch niet de naakte waarheid vertellen!? Die is niet interessant. Het zijn mijn ­memoires; ik bepaal waar ik het over wil hebben.”

La verité is de opvolger van Shop­lifters, waarmee de Japanse regisseur Hirokazu Kore-eda in 2018 de Gouden Palm won op het festival van Cannes. Het is de eerste film die hij buiten Japan heeft gemaakt en de hoofdrollen worden gespeeld door internationale sterren.

Dat maakt weinig verschil, het is in alles een échte Kore-eda; een fijnzinnig ­familiedrama, over een zelfingenomen moeder en een miskende, over het hoofd geziene dochter. Maar La verité is ook een film over film, waarin Deneuve al kettingrokend de draak met zichzelf steekt als grote ­vedette die slechts leeft om te spelen (‘acteren is een vak dat je halfslachtig kan doen’).

De dialogen sprankelen, en er wordt geweldig geacteerd in het prettig kabbelende La verité. Niet alleen door Deneuve en Binoche, de iconen van de Franse cinema, maar ook door Ethan Hawke, als Lumirs in You­Tube-series acterende echtgenoot (“acteur is een groot woord,” aldus Fabienne).

Dat iedereen zijn eigen waarheid heeft, mag dan een cliché zijn, Kore-eda geeft er een mooie, subtiele draai aan.

La vérité

Regie Hirokazu Kore-eda