Ieder zijn eigen cd-verpakking

null Beeld

'Ik denk niet dat de prijs voor muziek te hoog is,'' zei U2-zanger Bono onlangs in het Britse muziekblad Q. De vier muzikanten hebben immers twee jaar van hun leven in die elf liedjes op No line on the horizon gestoken. En hij voegde eraan toe dat de groep nog meer waarde aan het nieuwe album wil geven, door iets te maken wat je niet kunt krijgen 'by just ripping off'. Al draait het dan om de muziek, het nieuwe U2-album is in maar liefst zes verschillende versies verschenen.

Voor wie alleen maar de liedjes wil horen op de iPod, is er de 'download'. Daarnaast zijn er de standaard-cd, een dubbel-lp, een luxe cd met een extra boekje en toegang tot een film van Anton Corbijn die gedownload kan worden. Ook is er een cd verpakt in een speciaal magazine van zestig pagina's, en ten slotte is daar de complete box, met behalve de cd ook de Corbijnfilm op dvd, een boek en een poster. Het kost een kleine zestig euro, maar dan onderscheid je je ook als echte fan.

U2 heeft overigens geen primeur met het uitbrengen van het nieuwe album in een half dozijn versies. Het was Radiohead dat najaar 2007 de knuppel in het hoenderhok gooide door het album In rainbows als download aan te bieden 'voor wat de gek ervoor geeft', om tegelijk datzelfde album in een luxe box met veel extra's voor een serieuze prijs aan de echte fans te verkopen. Later nog eens gevolgd door een 'gewone' cd en een vinylversie.

De actie was een financieel succes. Minstens zo belangrijk is dat het een duidelijk onderscheid maakt tussen muziekconsumenten en muziekliefhebbers.

Van veel nieuwe releases van commercieel belangrijke artiesten wordt vandaag de dag een kostbare versie voor de fanatieke liefhebber uitgebracht. Zo verscheen van Tonight, het nieuwe album van Franz Ferdinand, een boxvariant met een bonus-cd, een dvd en een boekje, en ook nog zeven vinylsingles. Prijs: ruim vijftig euro. De speciale 50th anniversary collector's edition van Miles Davis' klassieker Kind of blue, die dit najaar op de markt kwam, bevatte twee cd's, een dvd, een vinyl-lp en de nodige verzamelaarsprullaria en was ondanks de prijs - zeventig tot honderd euro - binnen de kortste keren uitverkocht. ''Alleen in Nederland al méér dan duizend stuks. En dat is veel,'' benadrukt Sandra Bulthuis van platenmaatschappij Sony-BMG.

Van de Arctic Monkeys verscheen onlangs een speciale verzamelaarseditie van de dvd Live at the Apollo in een box met een live-lp - van een ander concert! - een filmposter en wat 'collector's prentenbriefkaarten'. Voor pakweg 45 euro een pronkstukje in de platenkast.

Maar het kan nog gekker. Van Ten, het debuutalbum van de rockgroep Pearl Jam uit 1991, komt deze maand een 'super deluxe edition' op de markt, met twee cd's, een dvd, vier lp's en een replicacassettebandje van de originele eerste demo, verpakt in een met linnen beklede doos.

Behalve voor zulke prijzige hebbedingen blijkt er ook een duidelijke markt voor de liefhebber die net iets meer wil dan de kale liedjes te zijn. ''We zien dat de detailhandel het meest voor de versies met een beetje extra kiest,'' zegt Ingmar van Wijnsberge van platenmaatschappij Munich. ''Dan gaat het om de standaard-cd waar men voor een kleine meerprijs een extra cd, dvd of download bij krijgt - bijvoorbeeld het nieuwe album van Bruce Springsteen of de jubileumuitgave van het twintig jaar oude Niemand in de stad van De Dijk, die begin april verschijnt.''

Muziek is niet zomaar muziek, daar komt het op neer. Muziek kan voor de één aangenaam geluid op de achtergrond zijn, voor de ander een middel om je met een bepaalde sociale groep te identificeren, voor een derde om een gevoel van nostalgie op te roepen en voor weer een ander is het een manier om kunst te beleven. De muziekindustrie lijkt al die groepen nu apart te willen bedienen.

Ook de oude vinylplaat speelt daarbinnen weer een groeiende rol. Niet alleen voor de audiofiele luisteraar, maar ook omdat de klassieke langspeelplaat meer mogelijkheden biedt voor een fraaie vormgeving en toelichtend drukwerk. Labels die zich op zulke uitgaven richten, zoals SoulJazz en Ace, doen het opvallend goed, zegt Munichs Van Wijnsberge. ''Je koopt met die platen niet alleen wat favoriete muziek, maar die uitgaven zijn doorgaans zo goed gedocumenteerd dat je echt een stukje muziekgeschiedenis in huis haalt. Dat levert fijne zondagmiddagen op!'' (PETER BRUYN)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden