PlusInterview

Idfa 2020 deels online: ‘Nu kan iedereen een kaartje voor de openingsavond kopen’

Idfa 2020 gaat door. Niet alleen online, maar ook in een select aantal zalen. Dat zegt zakelijk leider Cees van ’t Hullenaar.

IDFA presenteert Bloody Nose, Empty Pockets van de broers Bill en Turner RossBeeld -

“In een jaar als dit hebben we film harder nodig dan ooit tevoren. We hebben van meet af aan ingezet op een hybride festival, dus in de zalen én online. Dan moet je het wat kleiner houden, dus we hebben minder documentaires geselecteerd. Normaal vertonen we rond de 300 films, nu plusminus 200. Het festival wordt ook korter en er zijn alleen vertoningen in Tuschinski en Eye.”

Idfa vindt niet in de hele stad plaats?

“Als er geen maximum was aan het aantal bezoekers in de bioscopen, of als het aantal toeschouwers een vierde van de zaalcapaciteit had kunnen zijn, dan hadden we gedurende het hele festival documentaires vertoond in Carré en DeLaMar. Maar nu zij geen uitzonderingspositie meer hebben, hebben we besloten ze van ons locatielijstje te halen. We moeten nu gaan programmeren, dus we konden niet langer wachten of er over vier weken misschien wel weer meer mensen naar binnen mogen. Wij vinden bovendien dat Idfa daar zijn verantwoordelijkheid in moet nemen; als we van corona af willen, moet het aantal bewegingen omlaag. Dat is onze eigen beslissing. Er mogen weliswaar geen evenementen meer plaatsvinden, maar om de een of andere reden wordt Idfa niet als ­evenement gezien, maar als tweehonderd reguliere bioscoopvertoningen.”

De kaartverkoop start 12 november, maar waarvoor precies?

“Alle geselecteerde documentaires krijgen één vertoning voor dertig man in een bioscoopzaal, daarnaast gaan we ze twee of drie keer online vertonen. We hebben drieduizend vrienden en tweehonderd dikke vrienden; die hebben voorrang bij het reserveren, maar er zullen ook vaste klanten zijn die het in deze barre tijden niet zien zitten om in een bioscoop te gaan zitten, dus er blijven genoeg kaarten over. Bij de meeste voorstellingen mogen er duizend onlinekaarten worden verkocht, dus in principe hebben we op deze manier meer plek dan normaal.”

De openingsavond en de awardceremony gaan komende editie online.

“Tuschinski 1 wordt een hybride zaal, van waaruit artistiek directeur Orwa Nyrabia het festival zal openen en na afloop is er een gesprek met de regisseur. We gaan proberen de sfeer van het festival zoveel mogelijk online over te brengen. Wat ik wel leuk vind: het is nu geen besloten evenement; in principe kan iedereen een kaartje voor de openingsavond kopen.”

Is er bij de selectie nog op gelet dat er in deze – zoals u het zelf noemt – barre tijden ook wat lichtere titels tussen zitten?

“Ik heb wel een aantal films gezien met een zekere lichtheid: Bloody Nose, Empty Pockets, bijvoorbeeld, of Dierbaren van Saskia Gubbels… Maar er is niet speciaal op geselecteerd, wij hebben een vrij serieus programma – net als altijd.”

Zijn er ook al films die over corona gaan?

“Zeker: Wuhan! Wuhan!, een direct cinema-film over de uitbraak van het virus, en Hello Grandma, een studentenfilm.”

IDFA, van wo 18 t/m wo 25/11 in Pathé Tuschinski, Eye en online. Onder de noemer IDFA Extended zijn zes IDFA-films t/m 6 december te zien in in 40 bioscopen in het land, waaronder Het Ketelhuis, De Balie, Kriterion en Rialto.

Geselecteerd door de Nederlandse competitie

100UP van Heddy Honigmann
White Cube van Renzo Martens
Silence of the Tides van Pieter Rim de Kroon
Dood in de Bijlmer van Paul Sin Nam Rigter
In His Image van Tami Ravid
Bruce van Daniel Krikke
Dierbaren van Saskia Gubbels
Here We Move, Here We Groove van Sergej Kreso

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden