Idfa

Idfa 2017 telde 285.000 bezoeken

Van 15 tot en met 26 november staat Amsterdam in het teken van het Internationale Documentaire Festival Amsterdam (Idfa), waarbij 312 films worden vertoond. Volg hier al het nieuws over Idfa, van filmtips tot interviews.

Still uit de winnende documentaire Deaf Child Beeld IDFA

Het Idfa heeft dit jaar weer meer bezoeken geteld dan vorig jaar. De organisatie spreekt van 285.000 bezoeken. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2016, toen 280.000 bezoeken werden geteld.

Hoe het Idfa het financieel heeft gedaan wordt pas in maart bekend gemaakt. Vorig jaar boekte het Idfa een recordomzet van 1.360.000 euro.

Net zoals bij voorgaande edities bezochten 3.300 (inter-)nationale professionele gasten het Idfa.

De film Doof Kind van Alex de Ronde, heeft de VPRO IDFA Audience Award gewonnen. Dat is de publieksprijs van het International Documentary Festival Amsterdam.

Het is het laatste weekend van het festival, dat op woensdag 15 november begon. Bezoekers konden na afloop van een filmvertoning via een stemkaart hun waardering voor de zojuist bekeken film kenbaar maken. Daaruit kwam Doof Kind als winnaar naar voren.

In deze film kijkt een vader aan de hand van jeugdfoto's, thuisfilmpjes en openhartige gesprekken met zijn twee jongvolwassen zoons terug en evalueert hij de keuzes die hij heeft gemaakt.

The Other Side of Everything van Mila Turajlic is op het Idfa bekroond met de prijs voor de beste lange documentaire.

De Servische filmmaakster kreeg haar prijs gisteravond in de Stadsschouwburg. Aan de prijs is een bedrag van 15.000 euro verbonden.

The Other Side of Everything, een coproductie tussen Servië, Frankrijk en Qatar, is een familieportret met universele waarde; een symbool voor de politieke onrust in het kapotte Joegoslavië.

Plaats van handeling is een in tweeën gedeeld appartement in Belgrado; daar richt Turajlic haar camera op haar activistische moeder, een vermaarde, zeer erudiete universiteitsprofessor die in opstand kwam tegen Miloševic.

“De gestructureerde filmische taal verweeft kunstig het historische met het persoonlijke,” aldus de jury.

De special juryprijs (2.500 euro) ging naar The Deminer van Hogir Hirori en Shinwar Kamal, een bijzonder portret van een onverschrokken landmijn- en bermbomopruimer uit Irak (gereedschap: zakmes en kniptang), met angstaanjagende foundfootage beelden.

De twee Nederlandse producties die in de langedocumentairecompetitie waren opgenomen – De Rode Ziel van Jessica Gorter en The Long Season van Leonard Retel Helmrich – grepen naast de belangrijkste prijzen.

The Long Season werd wel bekroond met de prijs voor beste Nederlandse documentaire (7.500 euro), hoewel de jury ‘enige bedenkingen had bij bepaalde formele aspecten van de film’.

Net als in zijn meermaals bekroonde Indonesië-trilogie Stand van de Zon (2001), Stand van de Maan (2004) en Stand van de Sterren (2010) filmt Helmrich in de door hem zelf ontwikkelde ‘single-shot-cinema’-stijl, met een klein cameraatje, dat in een vloeiende beweging om alle personages ‘zweeft’, in dit geval in een door Syriërs opgezet vluchtelingenkamp in de Bekavallei, net over de grens met Libanon.

Tijdens de montage kreeg Helmrich een hartstilstand, waarna hij maanden in coma lag; de film werd afgemonteerd door producent Pieter van Huystee en de Syrische kunstenaar Ramia Suleiman, die ook verantwoordelijk was voor een deel van het camerawerk.

Inmiddels verblijft Helmrich in een revalidatiecentrum in Tilburg, waar hij uiterst langzaam herstelt.

In dezelfde categorie won Maasja Ooms de speciale juryprijs (2.500 euro) met Alicia, een hartverscheurend portret van een meisje in een kindertehuis voor wie maar geen pleeggezin te vinden is.

Reber Dosky ontving de Prins Bernhard Cultuurfonds Documentaire Stipendium ter waarde van 50.000 euro.

In totaal werden er 17 prijzen uitgedeeld; vrijdagavond wordt nog bekendgemaakt welke film de Publieksprijs heeft gewonnen.

Twee sportdocumentaires die op het Idfa te zien zijn, geven een ander beeld van sport. Over The Limit gaat over ritmische gymnastiek, Time Trial over wielrennen.

Het zijn twee mee­dogenloze films, schrijft Paroolverslaggever Maarten Moll.

Over the Limit Beeld YouTube

Het Idfa is halverwege. Op dit moment staat The Dawn Wall aan kop in het klassement voor de publieksprijs. Het publiek waardeert de film met een 9.3.

De documentaire volgt Tommy Caldwell en Kevin Jorgeson bij de beklimming van El Capitan in het Amerikaanse Yosemite National Park. Het granieten rotsblok waarvan het gladste gedeelte, de Dawn Wall, wordt door experts gezien als de lastigste klim ter wereld.

The Dawn Wall is nog te zien op donderdag, vrijdag en zondag.

Dit is de tussenstand van de publieksprijs:
1. The Dawn Wall - 9.3
2. The Deminer - 9.1
3. Jane - 9.0
4. Chavela - 9.0
5. The Other Side of Everything - 8.9
6. The Pilot's Mask - 8.9
7. The Rebel Surgeon - 8.9
8. Heiress of the Wind - 8.8
9. The Distant Barking of Dogs - 8.8
10. Impulso - 8.8

Kijkers zitten tijdens Idfa in De Stoel Van De Laatste Jaren midden in het levensverhaal van twee ouderen. Bijna letterlijk, want de korte documentaires zijn gefilmd als virtual­realityfilms.

De hoofdpersonen zijn Egbert, een 90-jarige man die alleen leeft in zijn vervallen boerderij in Drenthe, en oude hippie Fred. Beiden blikken terug op hun leven. Fred met enige spijt over dingen die niet gedaan zijn, Egbert met volle tevredenheid.

Als kijker draag je een speciale bril waardoor het lijkt alsof je midden in een omgeving zit en biedt de mogelijkheid helemaal om je heen te kijken. De docu's zijn nog de hele week te zien tijdens Idfa Doc­lab in De Brakke Grond, waar meer multimedia en VR-projecten te zien zijn.

Lees verder: Dankzij VR midden in het levensverhaal van twee ouderen

De Amsterdamse Marloes Coenen (35) beëindigde in maart haar lange carrière als kooivechtster nadat ze het gevecht om de wereldtitel verloor. De documentaire The Last Fight toont de eindfase van haar indrukwekkende loopbaan als MMA-vechter.

De film is afgelopen vrijdag in prèmiere op het Idfa gegaan en draait maandag, woensdag en zondag nog.

Lees ook: Afzwaaiende kooivechter Marloes Coenen: Ik voel me bevrijd

Beeld Dingena Mol

De Amerikaanse kunstenaar Jonathan Harris stelde voor Idfa zijn top 10 favoriete documentaires samen.

Harris geldt als een van de belangrijkste vernieuwers die het digitale tijdperk heeft voortgebracht; hij onderzoekt en documenteert wat het betekent en hoe het voelt om in deze tijd te leven - een tijd waarin we allemaal verbonden zijn dankzij het internet.

Op het Idfa toont niet alleen zijn top 10 Harris' ontwikkeling als maker en mens, er is ook een indrukwekkende tentoonstelling in De Brakke Grond, met het beste voorbeeld uit elke fase in zijn leven.

Jonathan Harris Retrospective. T/m 26/11 in de Brakke Grond. Dinsdag 21/11, 20.00 uur in de Rode Zaal vertelt Harris over zijn oeuvre in DocLab Live: Order, Chaos and Everything.

Lees meer: 'Het lichaam is een virtualrealitymachine'

Documentairemaakster Maasja Ooms, die zelf haar leven in een tehuis begon, ging drie jaar lang elke twee weken langs in een tehuis om vast te leggen wat het opgroeien in een tehuis met een kind doet.

Ze maakte een documentaire waarin ze het meisje Alicia volgt. Als Ooms haar ontmoet is ze 9 en woont al vijf jaar in een tehuis.

Ooms zat soms huilend in de auto terug van een bezoek aan Alicia. "Liefde van 9 tot 17 uur is niet genoeg. Je ziet dat Alicia zich aan leidsters hecht, maar die gaan altijd weer weg. Omdat de dag erop zit, omdat het vakantie is of omdat ze verlof hebben."

Alicia groeit op in een tehuis: 'Liefde van 9 tot 17 uur is niet genoeg'

Piripkura heeft woensdagavond de Idfa-award voor beste mensenrechtendocumentaire gewonnen. De Amsterdam Human Rights Award, waaraan een prijs van 25.000 euro is verbonden, werd op de openingsavond uitgereikt door wethouder Simone Kukenheim.

“Met dit aangrijpende en bijzondere verhaal raken de filmmakers aan een brede reeks van kwesties die hoog op de wereldagenda voor mensenrechten zouden moeten staan", schreef de jury in het juryrapport.

Piripkura gaat over twee van de enige drie bekende leden van de indianenstam Piripkura, die nog op nomadische wijze in de Amazone leven. Hun belangrijkste bezit is een fakkel die in 1998 is aangestoken en sindsdien niet meer is uitgegaan.

In de Idfa-openingsfilm Amal volgt Mohamed Siam een tiener in Caïro vanaf de Egyptische Revolutie tot vijf jaar later.

In Amals leven spelen de politieke ontwikkelingen in Egypte een rol, maar ze zijn niet het belangrijkste in de film. "Ik heb een coming-of-agedrama gemaakt over Amal tegen de achtergrond van die ontwikkelingen. Een vriend van me zei dat de film gaat over een meisje en een oud land. Dat is goed gezegd," zegt Siam.

Lees het volledige interview: 'Zij ziet haar hoop en dromen vervliegen'

Het gaat beginnen: Amal, van de Egyptische regisseur Mohamed Siam, is woensdag de eerste van 312 documentaires die tot en met 23 november zijn te zien zal zijn op diverse plekken in de hoofdstad.

Amal maakt kans op de eerste Amsterdam Human Rights Award, die dit jaar door de gemeente in het leven is geroepen. De docu die het thema mensenrechten het best verbeeldt, krijgt 25.000 euro.

Nieuw is ook dit jaar de Karen de Bok Talent Prijs, waar eveneens 25.000 euro aan is verbonden.

De jubileumeditie wordt gevierd in De Balie, waar het festival ooit begon. Hier laten achttien bekende documentairemakers films zien die hun blik op het genre en het leven hebben veranderd.

Tegelijkertijd neemt het Idfa hiermee ook afscheid van medeoprichter en festivaldirecteur Ally Derks.

Op woensdag 22 november wordt bekend wie de winnaars zijn van de verschillende competitieprogramma's.

Lees ons interview met Ally Derks: 'Bij Idfa zijn rode lopers niet nodig'

De 30ste editie van Idfa opent op 15 november in Koninklijk Theater Carré met de wereldpremière van Amal van de Egyptische regisseur Mohamed Siam. Deze coming of age-documentaire volgt de Egyptische tiener Amal tijdens en in de jaren na de revolutie.

De opening in Carré is besloten, maar Amal is ook op andere data te zien:
17 november (19.00 uur), 20 november (14.15 uur), 21 november (22.30 uur), 23 november (11.45 uur) en 24 november (14.30 uur).

Beeldend kunstenaar en filmmaker Barbara Visser is bijna een jaar artistiek directeur van het documentairefestival Idfa. Woensdag begint de 30ste editie, haar eerste als directeur. "Kijk, ik ben geen moeilijk iemand, maar ik ben als maker gewend dat als ik iets wil, het ook zo gebeurt. Ik ben op een bepaalde manier een dictator, maar tegelijkertijd ben ik ook heel antiautoritair."

Lees hier het interview met Barabra Visser: 'Idfa is een tanker, niet een zeilbootje.'

Muziekjournalist Job de Wit en Lucky Fonz III presenteren op het Idfa een documentaireprogramma dat geheel uit videoclips bestaat. De videoclips die vertoond worden laten het echte leven zien. Het zijn dus geen clips vol in scène gezette fictie. De Wit: "Het zijn een soort minidocumentaires waarbij de soundtrack uit één song bestaat."
Een van de video's die wordt vertoond, Terraform, is gemaakt door twee Nederlandse regisseurs.
Fullscreen, zondag 26 november

De laatste dag van het Idfa, zondag 26 november, staat in het teken van kinderen. In Eye draait 's ochtends een programma van 4 korte films voor kinderen vanaf 8 jaar. In de middag draait een selectie films voor kinderen vanaf 10 jaar.

Overzicht: dit zijn alle docu's voor kinderen van 8 tot en met 12 jaar.

Ally Derks (1958) is oprichter van het Idfa. Na dertig jaar bij het internationale documentairefestival neemt ze nu officieel afscheid. "Heel raar: normaal geef ik deze tijd van het jaar veel interviews vanwege het Idfa, om het programma toe te lichten. Nu geef ik ook interviews, maar dan in verband met mijn afscheid."

"Idfa is het leukste festival ter wereld en het bijzonderste. Dat vind ik echt. Omdat er zoveel bijzondere, internationale films draaien met verhalen uit de werkelijkheid die altijd aanleiding zijn voor discussie en debat. "

Ter ere van Derks wordt op 18 november een feest in De Balie georganiseerd.

Lees hier het interview met Ally Derks: 'Bij Idfa zijn rode lopers niet nodig'

Oprichter Ally Derks neemt na 30 jaar afscheid. Beeld Mark van der Zouw

Op deze editie van het documentairefilmfestival Idfa zijn 312 films te zien, waaronder 90 wereldpremières en 53 Nederlandse producties.

In het competitieprogramma voor de lange documentaire zijn 15 films opgenomen, waaronder twee Nederlandse producties: The Long Season van oud-winnaar Leonard Retel Helmrich en The Red Soul van Jessica Gorter.

Idfa duurt van 15 t/m 26 november; woensdag 22 november worden de winnaars van de competitieprogramma's bekendgemaakt. De kaartverkoop is op 6 november van start gegaan. In 2016 telde het filmfestival 280.000 bezoeken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden