Plus Interview

Ida Nielsen: ‘Prince kon goed pingpongen’

Ida Nielsen (helemaal rechts) in 2013 als lid van 3rd Eye Girl, de begeleidingsband van Prince (midden) Beeld WireImage

Vrijdag begint Red Light Jazz. Het thema van het festival op de Wallen is dit jaar de bas. De Deense bassiste Ida Nielsen speelde jaren bij Prince.

Voor het eerst hapert haar woordenstroom. Na enige tijd stilte: “Sorry, vind je het erg als ik hier niet over wil praten? Het is een te gevoelig onderwerp.” De vraag was hoe Ida Nielsen vernam dat Prince was overleden. Drie jaar later is ze de klap blijkbaar nog niet te boven. “Prince was meer dan mijn werkgever. Ik heb zo ontzettend veel van hem geleerd.”

Vanaf 2010 speelde ze bas bij Prince, eerst als lid van de New Power Generation, later in het rockende damestrio 3rd Eye Girl. Ze speelde met Prince in 2014 ook in de Ziggo Dome, zijn allerlaatste concert op Nederlandse bodem. “Ik herinner het me, zeker. Goede show.”

Knap dat ze zich het concert nog kan herinneren, want Prince hield er een moordend tempo op na. “Soms traden we echt avond aan avond op. En na afloop was er vaak nog een aftershow, die dan ook nog eens lang doorging.”

Ida Nielsen (1975) begon als tiener te bassen. “Ik zat op een middelbare school op het platteland van Denemarken. We hadden een heel enthousiaste muziekleraar, die het schoolkoor leidde. Hij wist te regelen dat er voor de begeleiding van het koor een drumstel en een bas kwamen. Net als alle kinderen wilde ook ik drummen, maar ik kreeg die bas toebedeeld.”

Verliefd

Ze vond er niet veel aan, dat gepluk aan die vier snaren, maar bij een uitvoering van het koor werd ze alsnog verliefd op het instrument. “Er was die avond ook een bandje dat funk speelde.. Nou ja, de Deense versie van funk, maar ik vond het geweldig wat de bassist allemaal stond te doen. Hij liet de snaren knallen tegen het fretboard, hamerde er ook op met zijn duim. Ik kon niet wachten tot ik thuis was om dat zelf uit te proberen.”

Funk werd haar specialiteit. “Larry Graham, Bootsy Collins en Marcus Miller zijn bassisten door ik wie ik ben beïnvloed. Maar mijn grootste inspiratie kreeg ik van een vrouw: Meshell Ndegeocello.”

Ida Nielsen had als lid van de vanuit België opererende vrouwengroep al internationale ervaring toen ze in 2010 werd ontdekt door Prince. “Hij had een video van me gezien op My Space. Zijn manager belde of ik zin had een keer met Prince te jammen. Natuurlijk, hij was een van mijn grote helden! ‘Oké, dan bellen we je terug’.”

Het duurde martelend lang voor er inderdaad werd teruggebeld, maar uiteindelijk zat Ida Nielsen in een vliegtuig naar Minneapolis. “Ik zou er drie dagen blijven. Meteen al de eerste dag zei Prince na twintig minuten jammen: ‘Oké. Ga je mee op tournee?’ De tweede dag had ik een complete inzinking, ik wist zeker dat hij op zijn woorden terug zou komen. Maar de derde dag gaf hij me een cd en zei: ‘Leer deze songs. Bel maar als je ze onder de knie hebt.’”

Het was een cd met opnamen een concert van Prince. Thuis in Denemarken oefende ze er een week op. Weer terug in Minneapolis begonnen meteen de repetities voor de tournee. Was het niet vreselijk intimiderend, spelen met een grootheid als Prince én al die geweldige muzikanten om hem heen? “Ik had geen tijd om geïntimideerd te zijn. Ik moest in een maand tijd iets van 300 songs leren, ik was volledig gefocust op de muziek. Dat was ook zo bij tours. Pas vlak voor een show kregen we de setlist, die vaak tijdens een optreden nog volledig werd omgegooid.”

Ida Nielsen, die conservatorium deed, zegt dat ze bij Prince pas echt heeft leren spelen. Had ze behalve muzikaal ook persoonlijk contact met hem? “Beslist. Wat ze ook over hem zeggen, hij was heel open en vriendelijk. Voor en na een optreden, en in de studio, er was altijd volop tijd om met hem te praten. Ik heb ook vaak gepingpongd met hem. Wie er won? Hij meestal. Hij was er echt goed in.”

Ida Nielsen, Olof’s, Zeedijk 2a, vrijdag, 19.30 uur

Red Light Jazz

De zesde editie van Red Light Jazz speelt zich af op bijna dertig locaties in of nabij het Wallengebied. In de Nederlandse jazzgeschiedenis speelt de buurt een belangrijke rol. Het in 1946 op de Zeedijk gevestigde café Casablanca werd ‘het mekka van de jazz’ genoemd. 

In de Cotton Club op de Nieuwmarkt werd ook veel jazz gedraaid en gespeeld. Vanzelfsprekend doen beide gelegenheden mee aan Red Light Jazz 2019. Minder voor de hand liggende locaties zijn Casa Rosso, het Hashmuseum, de Condomerie en de korpszaal van Leger des Heils. Zie voor het complete programma redredlightjazz.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden