John Hopkins nam de foto A concentrated solo van Brian Jones in 1964 tijdens de eerste allnighter ooit.

PlusExpositie

Icons: dit zijn de influencers van de vorige eeuw

John Hopkins nam de foto A concentrated solo van Brian Jones in 1964 tijdens de eerste allnighter ooit.Beeld John Hopkins

Met expositie Icons wil de Elliott Halls Gallery laten zien dat influencers ook ver vóór het Instagramtijdperk al bestonden. ‘De iconen van de twintigste eeuw waren even invloedrijk.’

De Elliott Halls Gallery zit in een van de charmante ateliers onder het spoorwegviaduct aan Tussen de ­Bogen in Amsterdam. Ideaal voor een expositieruimte, minder ­ideaal voor een gesprek, blijkt na ontvangst. De ­galerie zit pal onder het spoor tussen CS en Sloterdijk, dus af en toe raast er een bulderende trein overheen. Addie Elliott kijkt er niet meer van op. “Het is eigenlijk wel therapeutisch.”

Elliott is voormalig curator van het wereld­beroemde Victoria and Albert Museum in Londen. In 2003 begon ze Gallery Vassie (inmiddels, met Liz Halls erbij, de Elliott Halls Gallery). Elliott en Halls zijn sinds kort actief op Instagram, en leerden daar voor het eerst over het ­fenomeen influencers. “Dat zette ons aan het denken: hebben we niet altijd al influencers ­gehad?”

Met Icons willen ze laten zien dat influencer weliswaar een nieuw woord is, maar eigenlijk niet veel meer betekent dan ‘icoon’. Elliott: “Het gaat om mensen die gerespecteerd en gevolgd ­worden door de massa. De iconen van de twintigste eeuw zijn minstens even invloedrijk als de ­influencers van nu.”

“We hebben geprobeerd hier zoveel mogelijk iconen van toen uit te stallen. Dat zijn voor ons mensen die culturele verandering teweeg hebben gebracht. Dat kan heel divers zijn: Audrey Hepburn, Marilyn Monroe en James Dean hangen hier, maar ook Martin Luther King en Malcolm X.”

Godfather van de modefotografie

Supermodel Jerry Hall is een succesvolle ­influencer uit de jaren zeventig, zegt Elliott. “Zij werd vaak slechts gezien als de vrouw van Mick Jagger, maar ze was veel meer dan dat.”

In 1975 poseerde ze voor de lens van Norman Parkinson, volgens Elliott ‘de godfather van de modefotografie’, in een rood badpak bij ­verschillende monumenten in Rusland. Uitzonderlijk voor die tijd; vanwege de Koude Oorlog kwamen Amerikanen doorgaans het land niet binnen. Hall, met haar blonde haar, blauwe ogen en Texaanse roots, was een typische ­American beauty. “En de foto is ook nog ­gemaakt in de Sovjet-Unie. Die fotoshoot was ­revolutionair.”

Birkintas

Ook actrice Jane Birkin veroverde een plekje in de expositie. De populaire Birkintas van Hermès is gebaseerd op haar stijl. “Zij was relatief onbekend en een middelmatige actrice, maar omdat Hermès haar stijl erkende, werd ze toch een influencer,” zegt Elliott. De tas is nog steeds razend ­populair.

In de galerie hangt ook een foto uit 1911, ­gemaakt door Herbert Ponting, van een marineofficier en ontdekkingsreiziger Captain Scott met zijn crew in de sneeuw. Ze waren op expeditie naar de Zuidpool, maar keerden nooit meer terug: al hun eten bevroor, en er was geen ­manier om het te ontdooien. Ze stierven een hongerdood. Elliott: “Achter de mensen op deze ­foto’s zitten aangrijpende verhalen. Captain Scott was een held in de westerse wereld.”

Maar niet alleen de mensen op de foto’s zijn iconen, vindt Elliott, ook fotografen zijn dat. John ‘Hoppy’ Hopkins maakte in 1963 een ­iconische foto van Martin Luther King tijdens de Oxford Peace Conference. “Toen hij hoorde dat Martin Luther King naar Engeland kwam, móést hij erbij zijn.” Daar kwam een wereld­beroemde foto uit.

UFO Club

Ook op andere gebieden toonde de fotograaf zich een revolutionair. Hij organiseerde in 1964 in Alexandra Palace het eerste feest in ­Engeland dat de hele nacht doorging. Daar is de foto A concentrated solo van Brian Jones gemaakt. Alles aan de foto was onconventioneel: het tijdstip (rond 4 uur ‘s nachts), het podium (middenin het publiek) en de fotografie (Hopkins was op het podium geklommen voor de foto).

In 1966 opende Hopkins de UFO Club, de ­eerste allnightclub van Engeland. Hier speelde ­Jimi Hendrix voor het eerst in Europa en werd de toen nog vrij onbekende band Pink Floyd groot. “Hoppy had een hoofdrol in het veranderen van de jeugdcultuur. Elke eeuw heeft influencers, ze deden het vroeger alleen zonder ­Instagram,” aldus Elliott.

Icons: ‘The Influencers’ of the 20th Century, t/m 29/2 te zien in de Elliot Halls Gallery.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden