I See You lijkt gekunsteld, maar mondt uit in een geslaagde thriller

In idyllische Amerikaanse provinciestadjes is het sinds David Lynch’ Blue Velvet meestal niet pluis. Achter de witte houten hekjes en de aangeharkte gazonnetjes gaat in menig huis een wereld vol pijn en narigheid schuil. In I See You laat regisseur Adam Randall daar meteen al geen twijfel over bestaan. Het huis waarin de film zich grotendeels afspeelt, wordt onder dreigende klanken langzaam door de camera beslopen, alsof we aan een overval deelnemen of een bloeddorstig roofdier benaderen.

De proloog van de film suggereert dat het stadje door bovennatuurlijk onheil getroffen wordt: we zien een tienerjongen op de fiets over een bospad racen tot hij plotseling door een onzichtbare kracht van zijn rijwiel wordt getrokken. Bij het lokale politiekorps rijt de verdwijning van de jongen oude wonden open, want het mysterie herinnert agenten aan een lange reeks kindervermissingen uit het verleden. Het was een zaak die nooit een bevredigend einde kreeg, maar men houdt het dossier graag gesloten.

In het gezin dat het idyllische huis aan het meer bewoont, heerst ook een taboe. De door Helen Hunt vertolkte moeder loopt op eieren en slikt medicijnen, haar bij de politie werkzame echtgenoot slaapt op de bank met een stuk in zijn kraag. Hun zoon vecht met klasgenoten en voert een koude oorlog met zijn moeder. Er wordt bitter weinig gesproken, waardoor de spanning oploopt en wij voor raadsels staan. Wat is er aan de hand met dit gezin? En waarom gebeuren er voortdurend onverklaarbare dingen in het huis?

Dankzij Randalls strakke hand in de acteursregie en de cameravoering neemt het onbehagen gestaag toe, tot het moment waarop debuterend scenarioschrijver Devon Graye een spectaculaire haarspeldbocht neemt en de film als een inventieve kronkelplotthriller verder gaat. Het omslagpunt komt onverwacht en gaat gepaard met een brute stijlbreuk. Dat is even wennen en het komt gekunsteld en manipulatief over. Maar Randall en Graye hebben nog meer verrassingen in petto, die I See You uiteindelijk toch tot een geslaagde thriller maken. De duivel schuilt hier in de details, meer over de film prijsgeven is taboe.

I See You

Regie Adam Randall
Met Helen Hunt, Jon Tenney, Judah Lewis