Han Lips kijkt tv

Houd vol? Elk Ster-blok barst de applausmachine los

Han Lips schrijft doordeweeks over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: de reclameblokken - ‘Nederland doet het!’

Nederland doet het, reclame.Beeld ASR

En daar stonden ze weer, voor de doventolk. We kregen een complimentje en een bemoedigend schouderklopje (Houd vol!). Dat was nog niks vergeleken bij de applausmachine die elk Ster-blok losbarst. Dan knapt het zuchtmeisje van ASR bijna uit haar broek: “Nederland kan het! Nederland doet het!”

Snelle reclamejongens hebben bedacht dat dit het moment is voor een merk om een band te scheppen met de consument die het thuis zwaar te verduren heeft. “We tellen de uren, worden gek van de muren,” zingt het ASR-meisje terwijl we kijken naar een leeg park, een lege bus, een lege speeltuin. KPN noemt zijn spotje vol skypende, zoomende en telewerkende Hollanders bloedserieus een Ode aan Nederland.

De groente- en fruit­telers complimenteren zichzelf dat ze nog steeds zorgen voor volle fruitschalen en groente­lades. Want: “Het leven staat op zijn kop.” Voordat Rutte dinsdag van wal stak, haakte een leverancier van serres al in: “Nederland wil weer naar buiten!”

“Lieve, dappere Nederlander,” begint de technieksector zijn spotje. “Dit jaar is Pasen anders dan anders,” zegt Xenos voordat de frutselwinkelier het belang aanprijst van een mooi gedekte tafel. De noodzaak om thuis te blijven is een kolfje naar de hand van Ikea. Wordt het niet eens tijd om een andere inrichting te overwegen?

Bij Albert Heijn komt oma dit jaar digitaal op paasvisite. RTL zette zijn sterren in voor een oproep om thuis te blijven. Bij Amsterdammers drie hoog achter zijn vast veel blikken verlangend blijven hangen bij de paleistuin van René Froger.

Zelfs zonder verwijzingen lijken adverteerders in te spelen op de situatie. Lips ziet nu overal een verkapte coronaboodschap in. Hoe weet die fabrikant van luchtverfrissers eigenlijk dat het thuis inmiddels ruikt naar natte hond?

Reageren? hanlips@parool.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden