Filmrecensie

Hope Gap: eerlijk beeld van een scheiding, maar echt pijn doet het niet

Beeld Het Parool

Kopje pakken, water inschenken, theezakje uitknijpen. Het zijn handelingen die Edward maar half bewust doorloopt. Dat lijkt ook te gelden voor het bijna 29-jarige huwelijk tussen hem en Grace, ingekapseld in ingesleten gewoontes en halve antwoorden. Zelfs hun ruzies hebben iets routineus. Want ja, er gaat weleens een tafel omver, maar die zet je dan gewoon weer overeind.

Maar even abrupt als het land ophoudt bij de klif aan zee in het idyllische Seaford, kondigt Edward aan dat hij weggaat. Hope Gap is geen film over een afbrokkelend huwelijk, een vechtscheiding of een nieuw begin. Het is een film over de even simpele als verpletterende constatering dat een meervoudig leven plotseling enkelvoudig wordt.

Regisseur en scenarist William Nicholson bewerkte voor Hope Gap zijn eigen toneelstuk The Retreat from Moscow uit 1999 en dat is merkbaar. De film leunt zwaar op taal, met eloquente volzinnen en metaforen die prima tot hun recht komen in de geabstraheerde realiteit van een theater, maar in het realistische decor van de film al snel gekunsteld aanvoelen.

Veel hangt dan af van de acteurs en die compenseren veel. Bill Nighy speelt Edward als een soort ingehouden verontschuldiging, zoekend naar woorden tegenover de verbaal sterke Grace, met veel felheid gespeeld door Annette Bening. Hoewel haar Brits soms een tikje geaffecteerd aandoet, overtuigt ze in zowel de getergde wrok die Grace koestert als in haar, zoals ze het zelf noemt, ‘angstaanjagende’ verdriet.

Tussen die twee in staat hun zoon, de twintiger Jamie (Josh O’Connor). Hij tracht zijn neutraliteit te bewaren, maar zijn aanwezigheid haalt daardoor ook de angel wat uit de film. Want hoewel Hope Gap een eerlijk beeld schetst van de lelijke wond die een scheiding slaat, blijft de film, mede dankzij dat perspectief, uiteindelijk wat te afstandelijk om echt pijn te doen.

Hope Gap

Regie William Nicholson

Met Annette Benning, Bill Nighy, Josh O’Connor