Plus

Hoofdredacteur Linda.meiden: 'De doelgroep heeft een bullshitmeter'

De Amsterdamse Yara Michels (29) is hoofdredacteur van Linda.meiden. Donderdagavond maakt haar blad kans op tijdschriftprijs Mercur. 'Onze lezers zitten niet te wachten op allemaal regels over wat wel en niet kan.'

Yara Michels: 'Jonge vrouwen zijn niet eendimensionaal, ze zijn complex en interessant' Beeld Meis Belle Wahr & Jip Merkies

U bent nu een jaar hoofdredacteur. Wat is uw strategie met Linda.meiden?
"Ik wilde graag dat het blad nog dichter op de huid kwam te zitten van de jonge generatie. Dat betekent dat we meer verhalen van verschillende jonge vrouwen moesten gaan vertellen en meer diversiteit moesten laten zien. We focussen ons op vrouwen tussen de 18 en 28 jaar, een generatie die volgens mij veel activistischer is dan die daarvoor."

"Een voorbeeld voor mij is het Amerikaanse Teen Vogue, dat alleen nog online bestaat. Zij spreken vrouwen van deze leeftijd zó goed aan; ze hebben ze nooit dommer ingeschat dan ze zijn, zoals veel mediamakers jaren deden. Jonge vrouwen zijn niet eendimensionaal, maar complex en interessant."

"Ze willen dingen weten over politiek, #MeToo en Brett Kavanaugh, maar ook lezen over de lipfillers van Kylie Jenner. Stukken als 20 manieren om een man te verleiden of Zo zie je er dunner uit in je jeans zou ik nooit laten maken. Mijn lezers zitten niet te wachten op een eenzijdig vrouwbeeld met ­allemaal regels over wat wel en niet kan."

Een tijdschrift moet geen ideale wereld tonen om bij weg te dromen?
"Daar geloof ik helemaal niet meer in. Je wilt niet dat je een blad uit hebt en je daarna een loser voelt, omdat je niet zo dun, knap of succesvol bent als de vrouwen die erin staan. Daarom let ik erg op verschillen in afkomst, figuur en carrière."

"De verhalen hoeven ook niet allemaal positief te zijn. Dat is het echte leven ook niet. Als we een nummer over geld maken, wil ik naast de succesverhalen ook lezen over meiden die alles zijn kwijtgeraakt, of wat je moet doen als je helemaal aan de grond zit."

"Die filosofie - ik maak het voor de lezer, niet voor mezelf of de adverteerders - zit ook in de shoppings. Op een uitschieter na mogen de kleren niet meer dan 300 euro kosten."

"Waarom zou je een wit onderbroekje van 90 euro van een designermerk moeten hebben, terwijl je precies dezelfde bij H&M of Hema kunt kopen? Dat vind ik nergens op slaan. Bovendien heeft deze doelgroep een bullshitmeter; ze weten precies wanneer ze worden voorgelogen, wanneer iets commercieel is of niet authentiek. Dan horen we het ook meteen op social media."

Bijvoorbeeld?
"Het maartnummer had als thema 'Als een baas' en ging over ondernemerschap. We kregen toen vaak te horen dat we veel mensen uit de media hadden geportretteerd, of we geen vrouwen met een 'normalere' baan hadden kunnen vinden. Een terechte opmerking."

Beeld Linda.meiden

"Het volgende nummer over female power wordt daarom een ode aan onbekende meiden die het verschil maken."

Kopen millennials eigenlijk nog tijdschriften?
"De glossy's zijn een moeilijke markt, met name die voor de jongere doelgroep is krimpende. Maar Linda.meiden is tegen de marktbeweging in stabiel met een gemiddelde oplage van 60.000 stuks."

"Ik zou het vreselijk vinden als die cijfers onder mijn bewind gaan dalen; uiteindelijk ben ik wel verantwoordelijk voor een product dat van Linda de Mol is. Het moet echt goed zijn. Gelukkig zijn onze aantallen volgers op Instagram en YouTube ook hard aan het groeien. Belangrijk, want dat moet een kanaal worden waar je ook omzet kunt draaien."

Ging er ook iets niet goed, in uw eerste jaar als hoofdredacteur?
"We hebben een cover gemaakt met rapper Lil' Kleine en zijn verloofde Jaimie, geïnspireerd op een beroemde foto met Serge Gainsbourg en
Jane Birkin als ultimate lovers. We vonden hen een fantastische inspiratiebron, maar kregen wel kritiek waarom alleen Jaimie bijna geen kleren droeg."

"Die foto was nog beter geweest als we het hadden omgedraaid, in plaats van de traditionele rolverdeling te bevestigen - ook al deden we dat met een vette knipoog. Dus zij in pak, hij als sexy babe. Dan baal ik dat ik daar niet aan heb gedacht."

Beeld Linda.meiden

Mercurs

De Mercurs, de belangrijkste tijdschriftprijzen van het land, worden sinds 1998 jaarlijks uitgereikt. Donderdagavond is het weer zover, in het DeLaMar Theater in Amsterdam.

Naast Linda.meiden (Mood for Magazines) maakt ook Autoweek (Sanoma), Flow (Sanoma), Psychologie Magazine (WPG Media) en Quest (Hearst Netherlands) kans op de belangrijkste prijs, die voor Magazinemerk van het jaar. Daarnaast worden er prijzen uitgereikt in allerlei categorieën, van Hoofdredacteur van het jaar tot Beste cover, reportage en art direction.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden