Honey Boy: een melancholisch werk over, door en met Shia LaBeouf

Shia LaBeouf in Honey Boy, waarvoor hij het scenario schreef.

Hij is pas 33 jaar oud, 11 juni wordt hij 34, maar hij is een van de getalenteerdste en intrigerendste acteurs van zijn tijd. Én een wonderlijk sujet: Shia Saide LaBeouf (spreek uit: Sjaajaa LaaBuf). Zijn Frans-Amerikaanse ­vader Jeffrey LaBeouf, een Vietnamveteraan, was pantomimeacteur en rodeoclown; zijn Amerikaanse-Joodse moeder Shayna Saide danseres en ballerina. Veel geld was er niet in het hippiegezin; zijn vader raakte verslaafd aan drank en drugs, en was ­afhankelijk van het geld dat Shia verdiende met zijn rol van stoute jongste zoon in de populaire Disney Channelcomedyserie Even Stevens.

LaBeouf, die zijn carrière was begonnen als stand-upcomedian, won een Daytime Emmy Award voor zijn rol in Even Stevens en maakte als vanzelf de overstap naar de film. Hij speelde rolletjes in Holes (2003), Dumb and Dumberer: When Harry Met Lloyd (2003) en Bobby (2006); zijn eerste hoofdrol was in de thriller/slasher Disturbia (2007).

De grote doorbraak kwam in 2007 met Michael Bays blockbuster Transformers, waarin hij een tiener speelt die ontdekt dat er een robot­invasie plaatsvindt op aarde. La­Beouf draafde ook op in twee vervolgen: Transformers: Revenge of the Fallen (2009) en Transformers: Dark of the Moon (2011).

Terwijl zijn ster rees, haalde La­Beouf ook steeds vaker het nieuws door zijn vreemde capriolen en excessieve uitspattingen. In juli 2008 werd hij gearresteerd, nadat hij onder invloed een auto-ongeluk had veroorzaakt. In januari 2009 werd zijn rijbewijs voor een jaar ingenomen omdat hij na het ongeval een alcoholtest had geweigerd.

Ook de jaren daarna grossierde LaBeouf in onvoorspelbaar gedrag, openbare dronkenschap, vechtpartijen én bizarre performances. Zo rende hij onder meer 144 rondjes om het Stedelijk Museum, liep hij met een papieren zak over de rode loper van Nymphomaniac op de Berlinale en maakte hij in 2012 de korte film HowardCantour.com. Die bleek beeldje voor beeldje gebaseerd op een strip van Daniel Clowes. LaBeouf twitterde zijn excuses, die ook weer plagiaat bleken.

Meer dan voldoende ingrediënten voor een sensationele biografie of dito film, maar Honey Boy, geregisseerd door de Israëlische Alma Har’el is een opmerkelijk ingetogen drama geworden. LaBeouf schreef het scenario als onderdeel van zijn rehabilitatieprogramma en speelt zelf zijn vader, die hij voor de opnamen zes jaar niet had gezien en hier James heet. Shia heet Otis en wordt gespeeld door Noah Jupe (12 jaar) en Lucas Hedges (22 jaar).

De film begint in 2005, op de set van een Transformersachtige blockbuster, waar een explosie Noah met een daverende klap terugbrengt naar de tijd dat hij een kindsterretje was en hij een taart in zijn gezicht kreeg gegooid. In het vervolg blijft Honey Boy (vernoemd naar het koosnaampje dat zijn vader Shia gaf) heen en weer in de tijd springen – van het filmheden, waarin hij wordt gediagnostiseerd met een posttraumatische stressstoornis (“Dat kan niet,” zegt Otis ­verbaasd. “Waarvan?”) naar de traumatische periode dat zijn drankzuchtige, manipulatieve gescheiden vader de strijd met hem aangaat alsof hij zijn gelijke is.

Het schrandere, tikje melancholische script, de gevoelige regie van Har’el en het geweldige spel van LaBeouf (minstens zo goed als in American Honey en Borg vs McEnroe) zorgen ervoor dat je ondanks al zijn tekortkomingen empathie blijft voelen voor James. En dat de toon van Honey Boy licht en optimistisch blijft, hoe aangrijpend en pijnlijk sommige scènes ook zijn.

Honey Boy

Regie Alma Har’el
Met Shia LaBeouf, Lucas Hedges, Noah Jupe