PlusInterview

Holland Festival 2020 afgelast, online festival in voorbereiding

Het Holland Festival, dat van 4 tot 28 juni zou plaatsvinden, gaat niet door. Het is voor het eerst in de 73-jarige geschiedenis dat het festival geen doorgang kan vinden. ‘Maar de onlineversie wordt ook de moeite waard.’

Een van de hoogtepunten van vorig jaar: Karlheinz Stockhausens magnum opus Licht.Beeld Ruth & Martin Walz/DNO

“We onderzoeken met de kunstenaars die op het festival zouden optreden alternatieve manieren om in juni een deel van het programma online te kunnen tonen, onder de titel Holland Festival 2.0-2.0,” aldus directeur Emily Ansenk, die in september 2019 de Rotterdamse Kunsthal verruilde voor het Holland Festival.

Sinds 12 maart was het festivalkantoor gesloten en werkte de organisatie vanuit huis – in afwachting van berichtgeving van de overheid, om op grond daarvan een beslissing te nemen over de haalbaarheid van het festival. Dinsdag maakte het kabinet bekend dat alle evenementen tot 1 september zijn verboden, de volgende ochtend verstuurde het festival een persbericht dat het Holland Festival 2020 wordt afgelast, én dat een online-festival in voorbereiding is.

U zult niet echt verrast zijn geweest door het kabinetsbesluit.

“We hebben aan verschillende scenario’s gewerkt, maar de laatste twee, drie weken zijn we vooral bezig geweest met de optie dat het 21 april duidelijk zou worden dat de restricties van kracht zouden blijven. We hebben besloten dat we in juni hoe dan ook aanwezig willen zijn, al is het digitaal of in een andere vorm. Vervolgens zijn we met de makers in overleg gegaan wat er op deze termijn nog gedaan kan worden om de essentie van het programma van 2020 toch over het voetlicht te brengen.”

Die essentie is ‘In pursuit of the we’, ofwel ‘Op zoek naar een wij’?

“Dat thema is voortgekomen uit de gesprekken die we in de aanloop naar het festival hebben gevoerd met onze associate artist Bill T. Jones. Dat zou zijn vorm met name vinden in Deep Blue See, de grootste productie van deze editie, over eenzaamheid en verbinding naar Herman Melville’s Moby-Dick. De afgelopen weken hebben we uitvoerig met Bill gesproken over zijn rol en welke programma’s we nog kunnen doen. Hij zei dat hij hard aan het nadenken was over de rol van de kunstenaar en de zoektocht naar een ‘wij’ in tijden van social distancing. In de gesprekken met andere makers hebben we daarop voortgeborduurd: wat kunnen we van dat thema behouden, en hoe kunnen jullie een reflectie geven op deze tijd? De reacties stromen as we speak binnen; iedereen denkt graag mee.”

Zijn er al voorstellingen die definitief niet kunnen doorgaan?

“De enige echte annulering is Deep Blue See. Zij hebben niet kunnen af-repeteren in New York, waardoor de voorstellingen in Park Avenue Armory niet konden doorgaan en de voorstellingen in Amsterdam dus ook niet. Of de voorstelling er later alsnog komt, kan ik nog niet zeggen. Deep Blue See is een kostbare productie; ik weet niet of het haalbaar is.”

“In theorie kunnen voorstellingen worden doorgeschoven naar 2021, maar we hebben sowieso besloten dat we niet het hele festival van 2020 gaan doorschuiven. Bill T. Jones is onze associate artist van dit jaar, volgend jaar hebben we ons al gecommitteerd aan andere kunstenaars.”

Gaat Bill T. Jones iets online doen?

“Dat is wel het idee; daar zijn we over in gesprek en daar is hij toe bereid. Maar wat het gaat worden weten we nog niet.”

Wat zijn de financiële gevolgen van de fysieke afgelasting?

“Doordat onze partners en subsidiënten – de gemeente Amsterdam en het Ministerie van OCW – en ook een aantal fondsen hebben toegezegd dat zij coulance betrachten met onze subsidie, kunnen wij ook onze verantwoordelijkheid nemen en helpen om de pijn een beetje te verzachten bij de gezelschappen, freelancers en podia.

“Wij zijn een gezonde organisatie, we komen niet in liquiditeitsproblemen. Omdat we een festival zijn, hebben we geen enorme overhead die het hele jaar doorloopt of een eigen zaal die nu leegstaat. We hebben een flexibele schil met freelancers die al sinds jaar en dag voor het Holland Festival werken. Die komen op verschillende momenten het team versterken; sommigen beginnen in januari, anderen in maart. Met hen hebben we afgesproken dat we ze voor een deel compenseren tot en met juni.”

U had zich uw eerste festival ongetwijfeld anders voorgesteld.

“Natuurlijk, het is superteleurstellend. Maar het was een onontkoombaar besluit; de verantwoordelijkheid voor de veiligheid voor onze mensen en het publiek is iets waar ik niet lichtzinnig over denk. Het kan gewoon niet.”

“Maar de onlineversie wordt ook de moeite waard. Omdat het makers van wereldfaam zijn; als zij gaan meedenken over alternatieve vormen zullen zij dezelfde hoge kwaliteit brengen. Het zal geen liefdeloze stream worden, we gaan met zorg kijken hoe we dat op een Holland Festival-waardige manier kunnen vormgeven. Wat we laten zien is goed.”

“We zijn het afgelopen jaar heel erg bezig geweest om te kijken hoe we nieuwe doelgroepen konden bereiken. Met een andersoortig programmaboek en een andere tone of voice. Dus we zien nu ook een kans om met 2.0-2.0 dingen uit te proberen. En als we het dit jaar goed doen, kan ik me ook voorstellen dat we dat meenemen naar de editie van volgend jaar.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden