PlusInterview

Holland Festival: 11 dagen online met slechts één live-element

Eerst afgelast vanwege de coronacrisis, nu terug als Holland Festival 2.0-2.0. Online laten directeur Emily Ansenk en de programmeurs zoveel mogelijk zien, in de hoop op nieuw publiek in 2021.

Festivaldirecteur Emily Ansenk (midden) met programmamanagers Annemieke Keurentjes en Jochem Valkenburg (links). Beeld Wollaert Carly

“We hebben ons best gedaan om iets te maken in de geest van het oorspronkelijke festival, maar we hebben wel iets heel nieuws opgetuigd. Met een groot deel van de makers die zouden komen, veelal in het verlengde van wat ze van plan waren,” zegt Jochem Valkenburg, programmamanager muziek & muziektheater van het Holland Festival.

“We hebben de afgelopen weken met alle makers gesproken hoe we op de een of andere manier recht kunnen doen aan hun werk,” gaat Anne­mieke Keurentjes verder, programma­manager dans & theater. “En als we het beste format hadden bedacht, moesten we nagaan of het technisch en budgettair te realiseren was.”

Het collectief Love & Revenge, bijvoorbeeld, maakt een videoclip van hun nieuwe show ­Glory & Tears; Rokia Traoré werkt nog aan haar ode aan de Zuid-Afrikaanse zangeres Miriam Makeba. “We weten nog niet precies wat het wordt en hoe lang het wordt,” zegt Keurentjes. “Elke week was het weer anders.”

Omdat er nog aan een aantal onderdelen wordt gewerkt, was het maken van het programma een enorme puzzel. Valkenburg: “De Arabische popster Sami Yusuf heeft op afstand samengewerkt met Cappella Amsterdam en het Amsterdams Andalusisch Orkest en daar wordt een videoclip van gemaakt. Die wilden we eigenlijk op een van de eerste dagen programmeren, maar hij moet nog worden gemixt in Dubai, dus we hebben ’m veiligheidshalve maar naar het einde verschoven.”

Ideale vormgeving

Het elfdaags onlinefestival heeft een overzichtelijke programmering gekregen. Elke middag rond één uur wordt ‘iets korts’ online gezet, vooral (video)clips; elke avond om half negen is een groter programmaonderdeel te zien – waaronder streams van The Murder of Halit Yozgat (op zaterdag en maandag), drie films van beeldend kunstenaar Ho Tzu Nyen en één registratie, van Susanne Kennedy’s Drei Schwestern.

Keurentjes: “De vormgeving van Drei Schwestern is ideaal voor wat we nu doen; toen ik het in het theater zag had ik het idee dat ik naar een scherm zat te kijken, omdat het is opgezet als een soort computergame, waarin de acteurs steeds een stukje verder gaan richting wat je in een game een volgend niveau zou noemen.”

Voor The Just and the Blind is deze manier van presenteren misschien wel een pre, stelt Valkenburg. “De voorstelling, over institutioneel racisme in Amerika, was al klaar en is alleen maar actueler geworden. Als ze hem nu gewoon in het Muziekgebouw zouden spelen, loop je eigenlijk achter de feiten aan – dat heb je soms met geëngageerde kunst. Dichter Marc Bamuthi Joseph en muzikant Daniel Bernard Roumain gaan via Zoom live in gesprek, en al performend en pratend starten ze fragmenten en films uit de voorstelling in, en na afloop gaan ze in gesprek met het publiek.”

Er is slechts één live-element behouden gebleven; afgelopen zondag is in het Muziekgebouw een concert opgenomen van Lucie Horsch, Orkest van de Achttiende Eeuw en Capella Amsterdam. “Maar met ontzettend veel restricties”, zegt Valkenburg. “Met een veel kleiner orkest, zonder blazers, en het koor en het orkest waren niet samen in een ruimte. We konden de helft van het geplande repertoire, inclusief de wereld­première van Louis Andriessens May waar het eigenlijk om te doen was, niet laten uitvoeren. Toch is het een heel mooi, bijzonder concert geworden.”

Uitgebreide webpagina’s

Het online festival begint donderdagavond met Memories of My Body, een twee uur durende film van de Indonesische regisseur Garin Nugroho. Voorafgaand wordt I Know gestreamd, een ultrakort filmpje van de Amerikaanse associate artist Bill T. Jones. Ansenk: “We hadden geen betere associate artist kunnen kiezen in deze ingewikkelde tijd; met In pursuit of the we – op zoek naar een wij – voelde het al on top of time, en ik heb het idee dat dat nóg urgenter is geworden,” Met een zucht: “Maar het idee van de associate artist is dat hij tijdens het festival in Amsterdam is en het publiek hem echt kan leren kennen. En dat kan nu dus niet, maar we willen wel over het voetlicht brengen hoe hij werkt en denkt.”

Keurentjes: “Dat doen we met uitgebreide webpagina’s over zijn werk, bewegende beelden van de repetities van zijn geannuleerde voorstelling Deep Blue Sea, een panelgesprek met Ellen Ombre, Melanie Bonajo en Naomie Pieter en een masterclass voor de jonge makers van De Nationale Opera. En met het project I Know, waarin hij in één minuut iets vertelt wat híj weet. De komende tien dagen vragen we ons publiek te vertellen wat zíj weten. Al die ingestuurde filmpjes zetten we online, de 21ste hebben we dan hopelijk een gemeenschap én een grote catalogus met gedeelde kennis gecreëerd.

Alle programmaonderdelen zijn gratis te zien, meldt Ansenk. “Wij worden deels gefinancierd met publiek geld, en met het moois dat we gaan laten zien willen we een zo breed mogelijk publiek aanspreken. We hopen zo ook een nieuw publiek te bereiken dat we met onze online programmering kunnen verleiden volgend jaar live te komen kijken op het Holland Festival.”

Vorig jaar waren koning Willem-Alexander en koningin Máxima aanwezig bij de opening, zijn zij er donderdag ook bij? Ansenk: “Ik heb laatst met een aantal festivaldirecteuren gezoomd met de koning en toen hebben we het er kort over gehad. Hij heeft beloofd dat hij gaat kijken.”

Online Holland Festival: van 11 t/m 21/6 via hollandfestival.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden