Plus

Hoe verhoudt Amsterdam zich tot de échte mediastad?

Met de komst van RTL Boulevard en productiemaatschappij Blue Circle is Amsterdam meer en meer een mediastad geworden. Deel 1 van een serie: hoe verhoudt Amsterdam zich tot de échte mediastad? Een interview met de Hilversumse mediawethouder Wimar Jaeger.

'Hilversum heeft te lang gedacht dat er geen leven buiten de grenzen van Hilversum was.' Beeld Linda Stulic

Voor de foto werkt de Hilversumse wethouder Wimar Jaeger (Media) graag mee aan het idee van de fotograaf. Hij eindigt op een fiets van het Holland Sport fietsspel dat in Beeld en Geluid op het Hilversumse Mediapark staat. Naast hem zit Pim, een elfjarig jochie dat met school op excursie is. Pim klopt Jaeger op waarde.

Houdt u van wedstrijdjes?
"Op zijn tijd wel. Leuk."

Is er op mediagebied een wedstrijdje gaande tussen Amsterdam en Hilversum?
"Nee."

Mediabedrijven weten de weg naar Amsterdam steeds beter te vinden.
"Dat valt wel mee, en dat heeft zeker niks te maken met een wedstrijdje. Als de Nederlandse mediabranche de vooraanstaande positie in de wereld wil behouden, dan is Hilversum voor de industrie een buitenwijk van Amsterdam."

"Mediabedrijven weten de weg naar Nederland steeds beter te vinden: Netflix kiest voor Amsterdam, Fox en Dropstuff voor Hilversum. Samen scoren we hoge ogen op innovatie. Het moet geen wedstrijdje zijn tussen Hilversum, Amsterdam en Utrecht wie dé mediastad is."

In alle communicatie van de gemeente Hilversum zie ik wel een ondertitel: Mediastad.
"Ja, en heel bewust. Veel inwoners werken in de sector. Kijk je vanuit internationaal perspectief, dan hebben we het over de Media Valley: het gebied vanuit Amsterdam in een slurf over Hilversum en Utrecht heen. In dat gebied moeten we de mogelijkheden die er zijn benutten: het is een beetje moeilijk het Prinsengrachtconcert op het Media Park te houden, nietwaar?"

"Een voorbeeld: vorige week kwam er een delegatie van de Chinese nationale omroep op bezoek. Denk je dat ik de naam Hilversum heb laten vallen? Nee, die mensen komen naar Amsterdam. Zoals wij hier een enorme infrastructuur hebben, zo heeft Amsterdam een naam. We moeten zorgen dat we zulke dingen met elkaar verbinden. Daarom verzet ik me tegen de wat dorpse discussie tussen de steden."

Hoe verloopt een gesprek met wethouder Kajsa Ollongren als RTL Boulevard of Blue Circle naar Amsterdam verhuist?
"Kajsa denkt in Metropool Regio Amsterdam: een gebied met 2,4 miljoen inwoners. Amsterdams toekomst is onlosmakelijk verbonden met omliggende gemeenten op gebieden als economische ontwikkeling, infrastructuur en toerisme. Over RTL Boulevards move hebben we niet eens gesproken."

"Als ik eerlijk ben, hoort RTL Boulevard in Amsterdam thuis. Het programma wil een studio met een levendig achtergronddecor, wat doe je dan op het Media Park? Amsterdam heeft meer sexappeal dan Hilversum."

"Met Blue Circle was het anders: het pand waarin zij zaten, voldeed niet meer aan hun eisen, het was moeilijk daar als gemeente iets aan te veranderen. Het is een groot productiebedrijf waar we niet graag afscheid van nemen maar er moest een oplossing komen in het belang van de economische kracht van de mediasector. Die oplossing lag in Amsterdam."

Was het vroeger te vanzelfsprekend dat mediabedrijven in Hilversum bleven? Productiehuis Tuvalu Media verhuisde in 2013 naar de Houthavens in Amsterdam. Zij zaten in Hilversum, wilde in 2007 groeien, maar de toenmalige wethouder, Jan Rensen, had geen tijd om te praten over mogelijke plannen.
"Ja. Ongelofelijk, maar ik durf te zeggen dat het nu volstrekt anders is. Hilversum heeft te lang gedacht dat er geen leven buiten de grenzen van Hilversum was."

Dat kan de beste overkomen.
"Haha. Met de komst van Pieter Broertjes als burgemeester is er echt verandering opgetreden. Pieter kwam een jaar eerder dan ik en heeft zich sterk gemaakt de deuren en ramen van het Media Park open te gooien: het hek ging weg."

"Kijk, de gemeente gaat niet over de panden op het Media Park, die zijn eigendom van anderen. Maar wij hebben goed op het netvlies waar ruimte is en geven suggesties."

Wat voor suggesties?
"Een voorbeeld: Ziggo Sport is onlangs naar Hilversum verhuisd. Er kwam ruimte in het gebouw van NEP, maar er moesten hier en daar aanpassingen plaatsvinden. Daar zijn vergunningen voor nodig. Dan zijn we als gemeente faciliterend - en binnen een dag. Door snel te reageren laten we zien dat we het belangrijk vinden. We hebben nu twaalf ambtenaren op media zitten, vroeger waren dat er drie."

Kunnen zij ook iets doen aan het uiterlijk van het Media Park?
"Breek me de bek niet open. Er moet meer reuring komen. Voor creatieven is elkaar ontmoeten belangrijk. Op korte termijn komt er een kroeg bij en wij willen graag een hip hotel en een goed restaurant. En je moet boodschappen kunnen doen op het terrein.

Het begint zich eindelijk te ontwikkelen, maar het is gek dat het niet eerder is gebeurd. Het bestemmingsplan biedt er ruimte voor, dat is een eerste stap."

Ik hoor dat het soms lastig is publiek te vinden voor liveshows, omdat het Gooi vergrijst.
"Dat kan ik me ergens voorstellen. Van de andere kant: als The Voice of Holland, of een andere grote liveshow vanuit hier uitzendt, wil iedereen erbij zijn. Maar ook dat kan beter: Hilversum moet aangesloten zitten op het nachtnet van Amsterdam. Laat ik hier de oproep doen de Noord/Zuidlijn door te trekken."

"Een ander verschil is dat Jeroen Pauw in Amsterdam wil zitten omdat het merendeel van zijn gasten daar woont. Die willen voor een gesprek van acht minuten niet naar Hilversum."

Maar dat gaat niet leiden tot een uitstroom.
"We vallen in herhaling. Dat idee van een leegloop komt eigenlijk doordat een aantal omroepen in 2013 overwogen naar Amsterdam te verhuizen. Ik constateer dat RTL, BNN, Vara, Talpa en Avrotros in Hilversum zijn gebleven. Als je kijkt naar de radiostations zit alleen Q-music niet in Hilversum."

"Ik probeer al twee jaar dat beeld van een mogelijke leegloop bij te stellen, maar ik ben er nog niet erg in geslaagd, geloof ik. Toch blijf ik benadrukken dat we alleen van internationale betekenis blijven als we de gemeentegrenzen vervagen."

"Voor Hilversum gaat het om ruim zesduizend arbeidsplaatsen op het Mediapark. Die genereren ook nog zesduizend arbeidsplaatsen in de Albert Heijn, de bakker en in de kroegen rond het Mediapark. Als dat weggaat, heb je een maatschappelijke klap van heb ik jou daar te pakken."

"Maar nogmaals: ik zie dat Van der Laan en Ollongren zich daar bewust van zijn. Het is ook niet zo dat Amsterdam handenwrijvend Hilversum wil leegtrekken. Uiteindelijk gaat het erom dat Nederland jaarlijks 44 miljard euro toegevoegde waarde realiseert op mediaproducten. Zestig procent daarvan komt uit de Media Valley. Dat moeten we samen verdedigen."

Volgende week: een kijkje op het Westergasterrein vanwaar DWDD en Pauw uitzenden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden