Plus

Hoe maak je een vervolg op een van de populairste animatiefilms aller tijden?

Hoe maak je een vervolg op Finding Nemo (2003), een van de populairste animatiefilms aller tijden? Regisseur Andrew Stanton kreeg er soms hoofdpijn van.

Dory is het vervolg op Finding Nemo. Beeld Pixar

'Soms wil ik degene die dit vervolg heeft bedacht, een draai om zijn oren geven,' zei Andrew Stanton (50) regelmatig tegen zichzelf toen hij bezig was om de puzzel van Finding Dory in elkaar te passen.

"Maar elke keer realiseerde ik mij dat ik dan mezelf moest straffen. Want dit vervolg was mijn eigen idee."

Dertien jaar heeft het geduurd voordat Finding Nemo, het onweerstaanbare animatieavontuur dat jong en oud inpakte, een opvolger kreeg.

Pas in 2011 kreeg Stanton, die als regisseur nauw betrokken was bij de succesfilm die hem een Oscar opleverde, een ingeving.

"Ik had Finding Nemo jarenlang niet gezien. Eigenlijk was ik er wel klaar mee. Ik concentreerde mij op andere projecten. Maar toen ik vijf jaar geleden de 3D-versie zag, kreeg ik het gevoel dat Dory, die in deze film slechts een bijfiguur was, in dit avontuur tekort was gedaan."

Hels karwei
Dory is het blauwe tropische visje dat lijdt aan vergeetachtigheid. "Ik vond dat er veel meer over haar te vertellen was. Zeker over haar verleden. Ik wist alles over haar achtergrond, maar die kon door tijdgebrek niet in Finding Nemo worden getoond. Dat moest in deze nieuwe film worden rechtgezet," zegt Stanton vanuit Madrid.

Met zijn uitgangspunt voor Finding Dory haalde de regisseur een groot probleem op de hals. Hoe vertel je een verhaal over een hoofdpersonage dat bijna niets kan onthouden?

"Dat werd een hels karwei om dat logisch in elkaar te steken," verzucht Stanton. "Je moet allerlei oplossingen bedenken. Als scenarist moet je er telkens voor zorgen dat Dory vriendjes in haar ­omgeving heeft die haar wel kunnen herinneren aan wat zich zojuist heeft afgespeeld. Het heeft ons heel wat hoofdbrekens gekost om dat zo logisch mogelijk in elkaar te steken. Het scenario was veel bewerkelijker dan de animatietechniek om alles goed in beeld te brengen."

Regisseur Andrew Stanton. Beeld anp

Dory herinnert zich wel vaag zaken uit haar verleden, zoals haar ouders die zij lang geleden uit het oog verloor. Haar emotionele geheugen functioneert op bepaalde momenten wel. Haar missie is om haar vader en moeder op te sporen. Onderweg krijgt zij hulp van onder meer een octopus, een dolfijn en andere tropische visjes om haar doel te bereiken.

Nooit heeft Stanton overwogen om Dory gedurende haar zoektocht op de een of andere manier te genezen van haar handicap. "O nee, dat had haar karakter te veel aangetast. Dory rea­geert heel spontaan en impulsief, net als een kind. Ik zag geen enkele mogelijkheid om dat te veranderen zonder haar personage geweld aan te doen."

Rumoer
Van grote invloed op Dory was de inbreng van Ellen DeGeneres, die de stem van het tropische visje insprak. "Het is heel simpel: Ellen is Dory," zegt de regisseur onomwonden. "Als er in de dialogen iets niet lekker liep, dan was het de schuld van de scenarist, niet van Ellen. Zij voelde Dory perfect aan. Zij heeft Dory onvergetelijk gemaakt."

Net als bij eerdere animatiefilms van Disney en Pixar ontstond er voor het verschijnen van Finding Dory enig rumoer op internet toen de suggestie gewekt leek te worden dat er een lesbisch stel in de film voorkomt. Stanton kan er wel om lachen. "De scène duurt heel kort. Met twee vrouwen die zich over een kinderwagen met een octopus buigen. Het is nooit onze bedoeling geweest daar iets mee aan te geven. Ik heb geen geheime agenda."

"Het is misschien wel een teken van deze tijd dat mensen daar opeens allerlei conclusies uit trekken. In Finding Dory komen ook twee mannelijke zeerobben voor die samen op een rots leven. Daar heb ik niemand over gehoord."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden