Hoe is het eigenlijk met Startpagina.nl?

Wie vijftien jaar geleden ging surfen, startte bijna automatisch op met Startpagina.nl. Nog steeds wordt de website dagelijks door een grote schare trouwe bezoekers gebruikt als handreiking voor het internet.

Beeld anp

Het idee van Startpagina.nl ontstond bij Durk Jan de Bruin, net als veel andere online initiatieven, op de zolderkamer. In zijn achterhoofd had hij zijn vader die hij een gebruiksvriendelijke verzameling links wilde geven om veilig te surfen. De Bruin kon twee jaar na de oprichting 'zijn' Startpagina.nl in 2000 te verkopen aan VNU (nu Sanoma).

Hoewel het internet steeds minder geheimen kent, gebruiken dagelijks toch nog ongeveer een half miljoen mensen Startpagina.nl nog altijd als gids voor het internet, de dochterpagina's niet meegerekend. In de beste dagen rond de eeuwwisseling ontving de site het dubbele aantal bezoekers per dag.

Meegegroeid
"Het zijn nu vooral mensen van 45 jaar en ouder," zegt Leon Dekker, manager Marketing en Analyse bij de website.

"We zijn met de gebruikersgroep meegegroeid. Onze focus ligt op 50- en 60-jarigen die bij willen blijven, maar ondersteuning nodig hebben. Jongeren bewegen zich inmiddels online op een andere manier. We hebben niet de ambitie de jeugd aan ons te binden."

Wanneer je Startpagina.nl bezoekt, lijkt er sinds 2000 weinig van de pagina aan verandering onderhevig te zijn. De drie kolommen met suggesties bestaan nog en ook het uiterlijk heeft geen hippe metamorfose ondergaan.

Dekker: "We voorzien nog steeds in dezelfde behoefte. De kleuren en vormen hebben een kleine facelift gekregen en de site is meer op de gebruiker toegespitst. Die kan zelf links toevoegen of verwijderen. Ook de zoekfunctie is anders. Die leidde de gebruiker voorheen naar Google, nu zijn de resultaten op Startpagina.nl zelf zichtbaar."

Adverteren
Naast de vijftien vaste krachten, ongeveer hetzelfde aantal als in de hoogtijdagen, die voor de site werken, maakt Startpagina gebruik van 1500 hobbyisten of professionals die de 6000 themapagina's beheren.

Denk daarbij aan cavia.startpagina.nl of kranten.startpagina.nl. De hobbyisten doen het vrijwillig, de professionals dragen een bepaald percentage van hun winst af.

"Op de site zoeken we een balans tussen wat gebruikers en adverteerders willen," zegt Dekker. "Per onderwerp bevelen wij de beste en meest betrouwbare website aan als suggestie. Als er plekken overblijven, kunnen die worden gevuld door adverteerders."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.