Plus Achtergrond

Hoe Instagram een huwelijksreis kan verpesten

Beeld Jip van den Toorn

Na de mooiste dag van je leven volgt de perfecte huwelijksreis, met stralende beelden op sociale media. Het harde werk aan zo’n Insta-album kan zwaar vallen. Is het eigenlijk wel een relatiecrisis waard?

Vraag JP Smith wat hij zich herinnert van zijn huwelijksreis op Aruba, en de zonsondergangen schieten hem het eerst te binnen. Maar niet vanwege hun schoonheid. “Die hele huwelijksreis was als een fotoshoot voor een niet bestaand blad,” aldus Smith (38), een makelaar uit New York. Hij bedoelt dat niet positief. Stress en ruzie overheersten die week op het eiland, in 2014, met zijn nieuwe vrouw Natasha Huang Smith.

Zij is 34 en doet iets in digitale marketing. Van meet af aan wilde ze zo veel mogelijk van de romantisch bedoelde reis vastleggen op Instagram. “Ik wilde de hele wereld laten zien hoe geweldig we het hadden,” zegt Huang Smith in een terugblik. En dus was zij de helft van de dag kwijt met het zoeken naar de perfecte plek of pose, waarna het bewerken, uitkiezen, van tekst voorzien en versturen nog moest beginnen.

Zulke posts op sociale media kunnen een leuke manier zijn om de blits te maken met de hoogtepunten van een huwelijksreis en contact te houden met familie en vrienden, maar ze kunnen ook verpesten wat een intieme aangelegenheid behoort te zijn.

“De huwelijksreis stamt uit het Engeland van de 19de eeuw, toen pasgetrouwde paren familie en bekenden bezochten die niet naar de plechtigheid konden komen,” zegt Kara Bebell van The Travel Siblings, een New Yorks reisbureau gespecialiseerd in romantische uitstapjes.

‘Instagrammable’

In dat verre verleden was een echtpaar tijdens de huwelijksreis voor het eerst langdurig samen en was dat het moment voor mogelijk de eerste seks. De moderne versie dient vooral om de jonggehuwden de kans te geven om, na alle stress van de huwelijksceremonie, de draad weer op te pakken.

De laatste jaren is de traditionele huwelijksreis op z’n retour, constateert Kara Bebell. “Paren willen vooral bevestiging van hun geluk, en vaak gebeurt dat door volgers en vrienden te bestoken met foto’s en tweets.”

Huang Smith had al ruim voor de huwelijksreis besloten naar welke ‘instagrammable’ hotels, restaurants en stranden ze zouden gaan. Haar man JP wist daar niets van. Meestal waren zijn voorkeuren sowieso niet fotogeniek genoeg voor haar. Met als gevolg de ene ruzie na de andere. 

Zo wilde hij naar restaurants waarvan zij al posts had gezien die haar niet bevielen. Hetzelfde gold voor stranden, bars, terrassen en Aruba’s toeristische hoogtepunten. Ze zouden op Instagram geen indruk maken, vreesde zij. 

Met als gevolg dat ze die week nauwelijks naar het strand zijn gegaan en hij steeds meer het gevoel kreeg te worden meegesleept naar plekken die hij liever meed. JP raakte steeds meer geïrriteerd, maar dat mocht van haar een mooie foto op Instagram niet in de weg staan.

Na die rampzalige reis waren ze bijna uit elkaar gegaan. Smith: “Dat kwam niet alleen door de huwelijksreis, maar het was eigenlijk een rottijd.”

Gekibbel

Zelfs de supersterren van de sociale media hebben er soms genoeg van. Kim Kardashian en Kanye West trouwden vier jaar geleden. Hun officiële huwelijksfoto op Instagram kreeg meer dan 2 miljoen likes. Daar waren vier dagen van gekibbel en gehannes met foto’s aan vooraf gegaan, onthulde West. Kim was er steeds vermoeider en chagrijniger van geworden.

Ook Huang Smith vindt achteraf dat ze een betere huwelijksreis had kunnen maken door minder te posten. De gevoelens van spijt groeiden toen ze terug in New York constateerde dat andere Instagrammers veel leukere foto’s van Aruba hadden gepost dan zij. “Ik vond dat zij er veel meer van hadden gemaakt, en leuke plekjes hadden ontdekt die ik had gemist.”

Die vergelijkingsmanie hoort erbij, volgens Gwendolyn Seidman, sociaal psycholoog en gespecialiseerd in het gedrag van mensen op sociale media. 

“Je ziet dat anderen foto’s posten van hun geweldige vakantie, huwelijksreis en andere romantische belevenissen. Dus vinden veel mensen dat zij niet kunnen achterblijven. Als we onze echte levens, met alle ups en downs, vergelijken met de opgepoetste levens op sociale media, kunnen we daar een rotgevoel aan overhouden.”

Mensen voelen de stress om indruk te maken niet alleen tijdens of na de huwelijksreis, volgens Amy Cirbus, een psycholoog in New York. Zij behandelt minderwaardigheidsgevoelens die verband houden met gebruik van sociale media. Cirbus: “Ze voelen de druk al ruim voor het begin van de reis, omdat ze op bijvoorbeeld op Instagram zien waar mensen heengaan en wat ze er doen. Ze willen net zo’n fantastische huwelijksreis meemaken.”

Wandelingen

Afhankelijkheid van sociale media leidt tot onrealistische verwachtingen en, natuurlijk, ruzie. Reisadviseur Kara Bebell: “Vandaag de dag zijn stellen vooral uit op goedkeuring of bewondering van hun volgers, in plaats van zich om elkaar te bekommeren.”

Rebecca Manning Reid, een 28-jarige schrijfster uit Londen, wilde met haar echtgenoot Marcus Manning, een 39-jarige advocaat, op huwelijksreis naar Cornwall in het zuiden van Engeland. Daar zouden ze heengaan meteen na de huwelijksplechtigheid in Sussex, een graafschap bij Londen. Manning Reid: “We houden van Cornwall, we hadden een hoop geld kunnen besparen door niet naar het buitenland te gaan, lange wandelingen kunnen maken…”

Maar vrienden vonden Cornwall voor Rebecca en John een bestemming van niks, hoogstens goed voor een ‘mini-moon’. Manning Reid: “Ik begon me steeds onzekerder te voelen, was bang dat mensen dachten dat we ons geen echte huwelijksreis naar het buitenland konden veroorloven. Ik zag al voor me dat ze onze foto’s op Instagram zouden afkraken.”

Om van het gezeur af te zijn, gingen ze naar Italië. Manning Reid: “De stress begon al bij het plannen van de reis. Ik wilde naar mooie hotels, maar die waren zo duur dat we er hoogstens een week konden blijven. Voor hetzelfde geld hadden we twee weken in Cornwall kunnen zijn.”

Uiteindelijk kozen ze voor een appartement in Florence. Manning Reid: “Op de website van het verhuurbedrijf zag het er erg fotogeniek uit, ik zag het al voor me op mijn sociale media.” Het appartement bleek echter niet te beschikken over airconditioning en lag op de zesde verdieping van een flatgebouw zonder lift. 

“Het bed stond op een mezzanine met een aflopend plafond zodat geen van ons rechtop in bed kon zitten. De hele tijd dat we daar waren, drie nachten, hebben we geen enkele keer seks gehad. Het was te warm, je kon je niet goed bewegen en ik was te boos over die rotflat.”

Influencer

Terugkijkend zegt ze nu: “Als ik me niet zo druk had gemaakt over wat ik op sociale media moest melden, zouden we gewoon naar Cornwall zijn gegaan. We zouden ons prima hebben geamuseerd, en aanzienlijk meer seks hebben gehad.”

Callie Thorpe is een Amerikaans model voor dameskleding in grotere maten, en influencer op sociale media. Tijdens haar huwelijksreis in het Mexicaanse Tulum postte ze een foto van zichzelf op een fiets in bikini. 

Thorpe: “Een vreselijke trol zag het, met als gevolg een stroom van nare commentaren over mijn uiterlijk. Iemand schreef dat ik waarschijnlijk eerst met vet was ingesmeerd voordat ze me in de trouwjurk hesen. Ik vond het vreselijk, en had meteen spijt dat ik zelfs op mijn huwelijksreis foto’s aan het delen was. Dat kan ik nog m’n hele leven doen, nu had ik er even mee moeten stoppen.”

© The New York Times
Vertaling René ter Steege

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden