PlusFilm

Hoe de Finse kunstenares Tove zich vrijvocht

Still uit Tove. Beeld
Still uit Tove.

“Ik zie het leven als een heerlijk avontuur. Je moet alle wendingen van je levensweg verkennen.” Met een glinstering in haar ogen verkondigt Tove Jansson haar levensvisie. Dat ze het zinnetje uitspreekt als onderdeel van een (geslaagde) poging een getrouwde man te verleiden, zet dat extra kracht bij.

De Finse kunstenares, auteur en illustratrice Tove Jansson (1914-2001) is wereldwijd bekend vanwege haar creatie de Moemins. Haar kinderboeken en stripverhalen rond de nijlpaardachtige trolletjes, in haar thuisland uitgegeven vanaf 1945, werden wereldwijd vertaald en waren vele generaties kinderen (en hun ouders) tot plezier.

De biopic Tove toont de vrijgevochten kunstenares achter die creatie. Of eigenlijk toont de film hoe Jansson zich vrij vocht. Tove toont pakweg tien jaar uit Janssons volwassen leven, vanaf het moment dat ze kort na de Tweede Wereldoorlog op zichzelf gaat wonen totdat zij als gevestigd auteur en kunstenares haar plek vindt in de jaren vijftig.

In de tussenliggende jaren vecht ze zich vrij, van van alles. Vrij van het juk van haar vader, een beeldhouwer die zijn dochter aanspoort zich te richten op haar schilderkunst en niet op die gekke tekeningetjes. Vrij van maatschappelijke verwachtingen, van huisje-boompje-beestje – door haar open relatie met die getrouwde man, de linkse politicus Atos Wirtanen (Shanti Roney), en haar gelijktijdige affaire met theatermaakster Vivica Bandler (Krista Kosonen).

Tove was dit jaar de Finse inzending voor de Oscars (maar werd niet genomineerd) en trok in Finland vorig jaar recordaantallen bezoekers, ondanks de pandemie. Dat zegt echter meer over de heldenstatus van Jansson dan de kwaliteit van de film. Regisseur Zaida Bergroth loopt in de val waar al vele eerdere portretten van eigenzinnige artistiekelingen mee kampten: Janssons vrijgevochten levensstijl wordt op een voetstuk gezet, maar is niet voelbaar in het brave, degelijk vertelde verhaal. Alleen in het sterke spel van hoofdrolspeelster Alma Pöysti glimmert iets van onvoorspelbaarheid door.

Hier en daar komen prikkelende momentjes langs waarin verbanden worden gelegd tussen Janssons leven en de wereld van de Moemins, maar haar grootste creatieve wapenfeit wordt grotendeels naar de zijlijn geschoven. In plaats daarvan krijgt de liefdesdriehoek ruim baan, en die is lang niet zo onconventioneel als de filmmakers lijken te denken.

Tove

Regie Zaida Bergroth

Met Alma Pöysti, Krista Kosonen, Shanti Roney

Te zien op Picl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden