Plus

Hier komen hits vandaan die hoog in de Top 40 staan

Waar komen de hits vandaan die hoog in de Top 40 staan? Voor een groot deel uit zogeheten writing camps, waarbij in fabriekstempo aan nieuwe composities wordt gewerkt. Binnen een dag groeit een pingeltje tot melodie met refrein.

Martijn Jasper en Leon Bolier Beeld Lin Woldendorp

Het loopt tegen vijven op donderdagmiddag als de stemming in studio 7 omslaat. Die gaat van mild enthousiast naar regelrecht jubelend. Het liedje I Gotta Let You Go nadert zijn voltooiing. Wanneer singer-songwriter Martijn Jasper de refreinen inzingt, communiceren de andere drie componisten alleen nog in juichende termen met elkaar. 'Nice, man!', 'gruwelijk!' of gewoon 'heel erg vet dit.'

Liedschrijver Niels Geusebroek: "Het leuke van een nieuw liedje is dat alles mogelijk is. Misschien hoor je hier nooit meer iets van. Misschien is het een wereldhit."

Samen met producer Leon Bolier zijn Jasper en Geusebroek (zelf in 2013 op 1 in de Top 40 met Take Your Time Girl) vanochtend rond tien uur begonnen met een pingeltje van songschrijver Alon Dreesde op de akoestische gitaar. Daarna ging het gesmeerd. Het pingeltje werd een melodie, die melodie kreeg een refrein. Blij met het resultaat schreven ze er in een uurtje een tekst op, terwijl Bolier achter zijn laptop de instrumentatie bij elkaar voegde.

Weilanden
Daarna was het eenvoudig, vertellen ze in flashy vocabulaire: nog een verse (couplet) erbij, een bridge en de topline (volledige liedmelodie) boven de beats was gevuld. Daarna nog even aandacht voor de juiste hooks (snelle melodieuze wendingen) en een goeie drop (het invallen van de beat). Zo kan nog voor de avondmaaltijd een nieuwe wereldhit geboren zijn.

Dit alles gebeurt in de weilanden rond Nederhorst den Berg. In de kantine van de Bullet Sound Studio's hangen nog foto's van Prince, die daar in 1993 - 35 jaar oud - boetseerde aan een liedje dat hij The P zou noemen en waarvoor hij het mannelijk geslachtsdeel als inspiratiebron had genomen.

Vanmiddag ligt de gemiddelde leeftijd van de muzikanten zeker tien jaar lager. Tijdens het writing camp van muziekuitgeverij Music AllStars en platenlabel Spinnin' Records wordt het studiocomplex een week lang bevolkt door een nieuwe generatie hitcomponisten op dancegebied. Nederland heeft Willie Wartaal van De Jeugd van Tegenwoordig, voormalig Rigby-voorman Christon Kloosterboer tuurt in een aanpalende studio naar een laptopje. Andere deelnemers komen uit Zweden, Italië, Engeland en Frankrijk. Ze dragen mutsjes, gerafelde spijkeroverhemden, slobberende T-shirts en witte sportsokken in sneakers.

Het is na vijf jaar de tiende editie van dit componistenkampement. Deze uitvoering begon maandag onder gunstig gesternte: de tijdens de vorige samenkomst geschreven song Say Something van deejayduo Lucas & Steve is de week ervoor uitgeroepen tot 'dance smash' bij radiostation 538. De credits vermelden vijf verschillende songschrijvers.

Oogst van de week
Een logisch aantal, zegt Oscar Ombach, die samen met collega Daan Determeijer namens Music AllStars de opnames begeleidt. Zij zullen de oogst van de week later onder de aandacht brengen (pitchen, in vakjargon) van de megasterren van deze wereld. Want hoewel veel van de aanwezige componisten zelf ook muziek uitbrengen, betekent een track op het album van een artiest met mondiale reikwijdte pas echt het financiële schot in de roos.

Platenlabel Spinnin' (dat onder meer de hit Animals van Martin Garrix uitbracht) kijkt mee en daardoor worden de liedjes inmiddels veel gerichter geschreven. "De eerste keer hadden we na afloop een hele stapel songs, waarvoor we allemaal nog artiesten moesten zoeken," zegt Determeijer. "Nu proberen we de schrijvers meer te sturen. We merken bijvoorbeeld dat samples, herkenbare stukjes muziek uit andere hits, nu erg populair zijn. Daarom vragen we onze producers die in te zetten."


Het schrijven van songs op bestelling is een industrie geworden waar miljoenen in omgaan, al staan voor het grote publiek de schijnwerpers vooral op de podiumsterren die ze uitvoeren. Vorig jaar 'exporteerden' Nederlandse componisten voor 22,5 miljoen euro aan rechten op hun liedjes naar het buitenland.

Neuriën
Waar speuren hitdetectives precies naar deze dagen? Wat maakt een succesnummer? Er zijn enkele wetmatigheden, zegt Ombach. "Je moet voorkomen dat mensen op Spotify het volgende liedje aanklikken. Dus moet er snel een hook zijn. Het liefst binnen een paar seconden." Uiteindelijk draait het om hun gevoel, zegt Determeijer. "Als je alles in de studio's langs bent gegaan, dan is het liedje dat je nog neuriet als je achter je bureau gaat zitten, meestal het goede."

Inmiddels staat Geusebroek alweer achter de microfoon in de studioruimte. In een decor van lege colablikjes, snoeppapiertjes en overblijfselen van een pak stroopwafels zingt hij het refrein: I gotta let you go-go-go-go-go. "Een lied over twee geliefden die ondanks de mismatch totaal verslaafd zijn aan elkaar," legt Alon Dreesde uit.

Gaandeweg wordt besloten dat de stem van Martijn Jasper beter bij dat tumultueuze verhaal past. Na zijn eerste take stuitert Dreesde op zijn stoel. "Dit is hard, Martijn! Dat hoor je toch zelf ook wel?" In sprinttempo plakt hij de juiste stukjes opname aan elkaar. Het resultaat klinkt als een lied dat je deze dagen bovenaan de hitlijsten hoort.

Geusebroek: "Je moet ook durven dromen. Misschien hoort Justin Bieber dit liedje straks en denkt hij: 'Ja! Die ga ik opnemen!"

Hits van Music AllStars

Vamonos - Kriss Kross Amsterdam & Ally Brooke
Weekend Love - Sophie Francis
Good Life - Oliver Heldens & Ida Corr
Say Something - Lucas & SteveGive it Up - Mike Williams

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden