PlusGalerierecensie

Het werk van Bert Boogaard is een combinatie van ogenschijnlijke slordigheid en uiterste precisie

Bert Boogaard presenteert bij Andriesse Eyck een nieuwe serie schilderijen in totaal onsamenhangende, knallende kleuren. Tegelijk zijn het uiterst precieze werken met een strenge geometrie.

Kees Keijer
Het schilderij Lint-correctie van Bert Boogaard lijkt op een prachtig verpakt cadeautje met linten eromheen.  Beeld Peter Cox
Het schilderij Lint-correctie van Bert Boogaard lijkt op een prachtig verpakt cadeautje met linten eromheen.Beeld Peter Cox

Als een prachtig verpakt cadeautje, zo zou je het schilderij Lint-correctie van Bert Boogaard (1952) kunnen zien. Een boek ligt voor de hand, of iets anders rechthoekigs en plats, door de verkoper keurig ingepakt met maar liefst vijf linten. De kleurige stroken zijn geschilderd met glimmende acrylverf, wat de suggestie van cadeaulinten onmiskenbaar maakt.

Keurig, maar het ging ook een beetje mis. Het onderste exemplaar, een bruine strook, is aan de rechterkant verschoven, zoals dat wel vaker gaat met zulke cadeautjes. En ook de andere horizontale banen staan niet helemaal recht.

Volkomen regelmatig

Het schilderij is ook aan de randen beschilderd. Als je links en rechts vergelijkt, blijkt niets van de scheve voorkant. Alles past keurig en is volkomen regelmatig. Sterker nog, de scheve lijnen aan de voorkant zijn ontstaan door het uiterst regelmatige patroon aan de zijkanten met elkaar te verbinden. Niets is aan het toeval overgelaten, ondanks de eerste indruk.

Die combinatie van ogenschijnlijke slordigheid en uiterste precisie zien we ook in andere werken op de tentoonstelling terug.

Paletten heten de schilderijen waarin Boogaard op zoek gaat naar de essentie van kleur en de combinatie van kleuren. Het palet, daar gebeurt het van oudsher allemaal in het atelier van de schilder. Daar komen de kleuren samen, daar wordt gemengd, daar wordt bepaald welke kleuren gaan glimmen en welke niet.

Oogschaduw

Het schilderij Zwart Gat is grotendeels wit met, inderdaad, een ovaal zwart gat. Het geheel herinnert aan een schilderspalet, maar als je er op een andere manier naar kijkt, doet het schilderij ook denken aan beelden van zwarte gaten in de ruimte. Zo verbindt Boogaard een klein motief met de macrokosmos.

Voor de meeste schilderijen in de tentoonstelling heeft Boogaard zijn inspiratie dichter bij huis gehaald. Bij de etalage van Kruidvat bijvoorbeeld, waar nieuwe kleuren oogschaduw worden aangeboden. Of in kleurstalen van verffabrikanten, sigarettenpakjes of andere alledaagse voorwerpen. De keuze voor een specifieke kleur is voor Boogaard subjectief. Dat lijkt weer niet het geval bij zijn composities, die met uiterste precisie totstandkomen. Alles klopt en wordt tot op de millimeter uitgedokterd aan een ouderwetse tekentafel.

De combinatie van precisie en achteloosheid blijkt ook uit het schilderij Richting waarin witte, gele en zwarte driehoeken naar rechts wijzen. Maar toen het schilderij op een specifieke plek in de tentoonstelling kwam te hangen, leek het logischer dat de pijlen de andere kant op zouden wijzen. De oplossing was eenvoudig. Door het schilderij ondersteboven te hangen kwam alles weer goed.

Paletten Twee

Bert Boogaard
Waar Andriesse Eyck, Leliegracht 47
Te zien t/m 7-5

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden