Het succes van Instagramaccount NOS Kort

Het NOS Jeugdjournaal kent iedereen. Maar hoe voorziet de publieke omroep tieners van nieuws? Simpel: via het immens populaire Instagramaccount NOS Kort.

Veel van die video's van NOS Kort gaan over lifestyle, film, muziek en tv, maar ook zwaardere kost komt aan bodBeeld -

'Kinderen bedanken ons weleens omdat ze NOS Kort gebruiken om te leren, ouders melden dat ze het ineens aan de ontbijttafel met hun kinderen over het nieuws hebben. We hebben zelfs gehoord dat onze filmpjes worden gebruikt als lesmateriaal." Leroy van Limbeek (28) ontwikkelde NOS Kort - met afstand het grootste nieuwsmedium op Instagram, met zo'n 164.000 volgers. RTL Nieuws volgt met slechts de helft.

Kinderen tot een jaar of twaalf krijgen sinds 1981 hun dosis nieuws via het nog altijd goed bekeken Jeugdjournaal; voor jongeren vanaf twintig jaar startte de publieke omroep in 2007 NOS op 3, eerst nog een tv-uitzending, nu een onlineplatform met radiobulletins op 3FM en FunX. Maar jongeren van middelbareschoolleeftijd wist de publieke omroep tot drie jaar geleden nog niet fatsoenlijk met nieuws bereiken.

Bewegend beeld
Vandaar dat toenmalige stagiair Van Limbeek mocht onderzoeken wat de beste manier is om tieners van nieuws te bedienen. Hij stelde voor een Instagramaccount te maken, en daar nieuwsfilmpjes van zo'n vijftien seconden op te plaatsen.

"Tieners kijken het liefst naar bewegend beeld. Bij voorkeur duren de filmpjes niet langer dan een halve minuut. Instagram was veruit het populairste medium onder tieners, en nog steeds is het groot."

Van Limbeek mocht NOS Kort een klein jaar gaan testen. Hij besloot dat er ondertiteling bij de filmpjes moest (zodat ze ook tussen de lessen door zonder geluid te bekijken zijn) en introduceerde de rubriek Famous Friday. Wekelijks spreekt een bekende Nederlander het nieuws in - vooral YouTubers en artiesten.

Serieus nieuws
"Zonder er reclame voor te maken kreeg ik in die eerste maanden tussen de tien- en vijftienduizend volgers, toen best veel. De NOS nam me in dienst om NOS Kort verder te ontwikkelen. Nu maken we met drie medewerkers elke dag van de week acht filmpjes. En we groeien nog steeds hard."

Dat het serieuze nieuws van de NOS ineens op Instagram werd gebracht, het medium dat tot dan toe vooral voor selfies en vakantiekiekjes werd gebruikt, was voor sommige collega's wel even wennen. "Helemaal door de manier waarop we het brengen: scherp, brutaal en toch vriendelijk, alsof we bevriend zijn met onze volgers. Heel anders dan de toon van het NOS Journaal."

Een groot deel van de video's op NOS Kort gaat over lifestyle, film, muziek en tv, maar de zwaardere kost komt ook aan bod. Experts - 'instaspeakers' - beantwoorden regelmatig een uur lang vragen over hun vakgebied, bijvoorbeeld over de Amerikaanse verkiezingen, het smelten van de poolkappen, of de schoolexamens. Zo is een op het oog simpel Instagramaccount een bron van betrouwbare informatie geworden.

#thefloorislava
"We worden volgens mij zelfs wel cool gevonden. Vandaag heb ik een videootje gemaakt over een pauw in een slijterij, die daar de boel op stelten zet en flessen drank naar beneden gooit. Een van de hashtags die ik wil gaan gebruiken is #thefloorislava, dat is nu een enorme trend. Ik weet zeker dat ze dat hilarisch gaan vinden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden