Plus

'Het Stedelijk moet minder leunen op de jetsetkunstenwereld'

Hoe moet het Stedelijk Museum eruit gaan zien onder een nieuwe ­directie? Die vraag stelt de Amsterdamse Kunstraad in de aanloop naar een advies aan de gemeente. Zondagavond was er een debat in De Balie.

Beatrix Ruf, ex-directeur van het Stedelijk Museum, stapte in oktober op. Beeld ANP

Moet het Stedelijk Museum willen concurreren met een wereldspeler als het MoMA of moet het de banden aanhalen met lokale Amsterdamse en Nederlandse kunstenaars? Is het een plek voor experiment of een plek die duidt wat in de samenleving speelt? Is het een museum voor de connaisseur of het museum van alle Amsterdammers?

De Amsterdamse Kunstraad vroeg zondagavond experts uit de kunstenwereld bijeen in De Balie om over die vragen te debatteren. Het was de aftrap van een proces dat enkele maanden in beslag zal namen. In maart zal de Kunstraad een advies uitbrengen aan de gemeente. Om tot een gewogen oordeel te komen, zoekt het tot die tijd de mening van kenners. Dat vindt grotendeels plaats achter gesloten deuren, maar het debat van zondag was vrij toegankelijk.

Sponsors
Over een ding waren de panelleden het eens. Het Stedelijk moet minder gaan leunen op de jetsetkunsten­wereld waarin sponsors en rijke verzamelaars de dienst uitmaken. Haar naam viel daarbij niet, maar het was duidelijk een trendbreuk met de opgestapte directeur Beatrix Ruf.

Haar netwerk bood het Stedelijk de potentie op wereldniveau te presteren. Een niet doorgegeven nevenfunctie later en een 'schenking' die deels een aankoop van 1,5 miljoen euro was, bleek dat Ruf op iets té hoog niveau speelde voor Amsterdamse begrippen.

"Het Stedelijk moet weer het truffelzwijntje zijn dat uitsluitend zijn eigen gang gaat," stelde kunstenaar Jan Dibbets. Geen concurrentiestrijd met MoMA's en Guggenheims, maar focus op de eigen collectie en kracht. Niels van Tomme, directeur van De Appel, kwam tot drie pijlers: het Stedelijk moet de canon van de moderne kunst inclusiever willen maken, de eigen collectie moet meer centraal komen te staan en het Stedelijk moet nog steeds internationaal vernieuwend zijn, maar dan zonder ethische codes te breken. Als voorbeeld noemde hij de tentoonstelling van Ed van der Elsken eerder dit jaar. "Een blockbuster met inhoud."

Nieuw talent
Kunstenaar en ex-voorzitter van de Akademie van Kunsten Barbara Visser sloot zich aan bij een voorstel van Anna Tilroe, bijzonder hoogleraar Kunst en Cultuur aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Die had ervoor gepleit aan de hand van de eigen collectie (die van het Stedelijk bestaat uit circa 90.000 objecten) tentoonstellingen te maken die context geven bij ­gebeurtenissen nu.

Ook werd een pleidooi gehouden voor een terugkeer van een Stedelijk Museum Bureau Amsterdam, een locatie waar in nieuw talent geïnvesteerd kan worden. Xander Karskens, directeur van het Cobra Museum, vond dat de belangrijkste vraag is of het Stedelijk Museum veel bezoekers wil trekken of dat het vernieuwende kunst wil brengen. Interim-directeur van het Stedelijk Jan Willem Sieburgh, zelf geen spreker deze avond, zei de belangrijkste vraag van die avond te vinden hoe het museum zich verhoudt tot de veranderende samenleving.

De grote en belangrijkste vraag die bleef liggen, is of het Stedelijk na Ruf (Duits) en daarvoor Ann Goldstein (Amerikaans) toe is aan een Nederlandse directeur. De Kunstraad gaat zich ook daarover buigen.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden