Plus Tentoonstelling

Het regenwater sijpelt het atelier in op Rijksakademie Open

Op de Rijksakademie Open presenteren 46 kunstenaars hun werk. Veel geven blijk van een fascinatie voor water. Anderen dompelen de toeschouwer onder in een fantasiewereld.

Omar Imam, met dochter, op skippybal. Beeld -

Er klinkt een heerlijk rustgevend pianomuziekje door de ruimte. Tegen een bakstenen muur staat een grote videomonitor waarop allerlei prachtige bloemen worden vertoond. Om helemaal zen van te worden. Maar vreemd genoeg blijkt de video afkomstig van fora van handelaren in de financiële sector. 

De montage van velden, bloemen en tuinen, online gevonden door kunstenaar Remco Torenbosch, verheerlijkt de puurheid van de natuur, maar de video is in dit geval bedoeld om het indirect winsten op te drijven. Wat ook wel weer logisch is, want de natuur heeft al eeuwenlang een innige relatie met de economie. In de zeventiende eeuw werd bijvoorbeeld al driftig gespeculeerd met tulpen en ook tegenwoordig wordt de natuur vaak beschreven in economische termen.

Remco Torenbosch is een van de 46 kunstenaars uit alle uithoeken van de wereld die twee jaar lang een atelier tot hun beschikking krijgen in de voormalige Cavaleriekazerne in de Sarphatistraat. Hier kunnen ze zich concentreren op hun werk of dingen uitproberen waar ze nooit aan toekwamen.

Op zoek naar talent

Zo heeft de Rijks uitgebreide werkplaatsen met vakmensen voor specifieke materialen of technieken. Tijdens het Amsterdam Art Weekend worden alle spullen aan de kant geschoven en veranderen de ateliers in expositieruimtes. Verzamelaars, galeriehouders, tentoonstellingsmakers en museumdirecteuren gaan er op zoek naar talent. In deze editie is veel aandacht voor performances en muziek. Kunstenaars kregen eerst vaak meer ruimtes tot hun beschikking om werk te tonen. Maar nu exposeren ze in principe in hun eigen atelier.

Sommigen verkennen nadrukkelijk het gebouw. Georgia Lucas-Going laat daar een video zien waarin een violiste door de Rijksakademie struint. Ze wijst met haar strijkstok over een plattegrond, snelt door de gangen en speelt boven een vuilnisbak bij de houtwerkplaats. Ook Donghwan Kam ging in het gebouw op zoek naar mogelijkheden. Hij bouwde eerder dit jaar een gemeenschappelijke keuken, als een sociaal experiment om te kijken welk effect die zou hebben op de aanwezige kunstenaars.

Omar Vega Macotela concentreert zich in zijn presentatie op de bibliotheek. Hij heeft een groot deel van de 30.000 boeken doorgenomen, op zoek naar sporen die lezers in het verleden hebben achtergelaten. Dat kunnen aantekeningen zijn, brieven of krantenpagina’s die zijn toegevoegd. Vega Macotela heeft vervolgens tien boeken gemaakt die in verschillende kleuren gedrukt zijn en waarin de sporen van de gebruikers zijn uitgelicht.

Dan Zhu heeft in haar atelier al haar gereedschap achtergelaten. Op een tafel staan palet, penselen en tubes verf, een werktafel ligt vol schetsen. Alsof Zhu even weggelopen is en zo terug kan komen. Sommige tekeningen aan de muur lijken niet af, andere worden juist keurig ingelijst gepresenteerd. Heel bijzonder werk bovendien, waarin motieven steeds herhaald worden. Een perspectivische ruimte wordt als in een stripverhaal steeds opnieuw opgevoerd, waarbij blauwe vissen in scholen vrijelijk over de plaatjes zwemmen.

Gat in het dak

Een opvallende trend is de fascinatie voor water. Tanja Engelbrecht maakte een film over een kunstmatig Nederlands eiland in de vorm van een ringdijk. Er wordt verontreinigd slib gedumpt, maar toch ziet het landschap er vanuit de lucht uit als een idyllisch natuurgebied.

Hoe Nederland met water omgaat. Beeld -

In een aantal presentaties dringt het water letterlijk binnen. Catalina González woonde voor haar verblijf aan de Rijksakademie in een Chileense woestijn. Haar project Infiltration ontstond na aankomst in Nederland. González was gefascineerd door de manier waarop Nederlanders met water omgaan en besloot het water in haar atelier toe te laten. Ze liet een open buis door een raam naar buiten lopen, waardoor het regenwater het atelier binnensijpelt. Water loopt ook via een gat in het dak via een buis op de vloer. Die ligt bezaaid met zwarte T-shirts, afgewisseld met elektriciteitsdraden en apparaten die contact met het water maken en vervaarlijk knetterende vonken produceren.

Robots

Sommige kunstenaars dompelen de bezoeker onder in een mysterieuze, duistere wereld waarin je kunt wegdromen. De ruimte van Mette Sterre doet denken aan een grot, maar ook aan een sciencefictionwereld. Robots imiteren echte emoties en levende mensen zijn vermomd als anonieme, kunstmatige wezens. In de presentatie van Astrid Nobel staan slaap en dromen centraal. Nobel heeft een aantal blokken klei gevormd door er een nacht mee te slapen. Ook maakte ze een video over dieren waarover ze gedroomd had.

Omar Imam vluchtte eind 2012 via Libanon uit Syrië nadat hij was opgepakt en gemarteld. In 2015 kwam hij in Nederland en nu woont hij met zijn vrouw en drie jonge kinderen in Amsterdam. Imam maakte een groot beeld in de buitenruimte van de Rijksakademie, een herinnering aan de martelingen in Syrië. Hij putte toen kracht uit het feit dat hij net vader was geworden van een dochter. En dus heeft hij nu een beeld gemaakt van zichzelf en zijn dochter, weergegeven als superhelden die zo lijken te zijn weggelopen uit een Japanse strip. Op een skippybal kunnen ze de hele wereld aan.

Rijksakademie Open: vr 13-19 uur; za en zo 11-19 uur, Sarphatistraat 470.

Het verlaten atelier van Dan Zhu. Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden