Plus Literatuur

Het Oordeel: topper van De Bergmankronieken

De Bergmankronieken is een briljante misdaadserie met ingenieuze rode draden. Het Oordeel is wederom een voortreffe­lijke thriller.

Als je het boek uit hebt, wil je meteen het volgende deel verslinden. Beeld Shutterstock

Op het omslag van Het Oordeel staat onder de titel: ‘Van de makers van THE BRIDGE’.

Met de verwijzing naar de populaire misdaadtelevisie­serie – met de geweldige Saga Norén – verkoopt het boek vast beter dan wanneer er De Bergmankronieken zou staan.

Die knieval voor de commercie is te begrijpen, maar ook een beetje treurigstemmend. Waarom niet op de kracht van het boek zelf vertrouwen, en geloof houden in de serie die op de achterflap nog wel De Bergmankronieken wordt genoemd?

Want Het Oordeel is wederom een voortreffe­lijke thriller, de zesde in de steeds beter wordende reeks rond ­forensisch psycholoog en profiler Sebastian Bergman. Geschreven door Hjorth Rosenfeldt, een Zweeds duo, bestaande uit Michael Hjorth en Hans Rosenfeldt. Rosenfeldt is de bedenker en scenarioschrijver van The bridge, maar wat Hjorth daarmee van doen heeft, is niet duidelijk.

Maar goed.

Sebastian Bergman. Een meer dan uitstekende psycholoog, die geregeld een team van de Nationale Recherche bijstaat en door zijn onorthodoxe optreden vaak voor doorbraken in vastgelopen zaken zorgt.

Een complexe man. Briljant, egoïst, charmant, klootzak. Getroebleerd en seksverslaafd. Dat laatste brengt hem vaak in problemen, omdat hij naar bed gaat met getuigen, onderzoeksleiders en mogelijke verdachten. Hij heeft een reputatie, maar dat kan hem hoegenaamd niets schelen.

Die seksverslaving is terug te voeren op een traumatische ervaring. In 2004 heeft Bergman zijn vrouw en dochtertje verloren bij de tsunami in Thailand. Om de voortdurende onrust, gevoed door angst, nachtmerries en schuld­gevoel, enigszins de baas te kunnen verleidt hij vrouwen. Om ze daarna zo snel mogelijk te vergeten.

Teruggevonden dochter

In Het Oordeel werkt Bergman niet meer voor de Nationale Recherche. Zijn aandeel in de laatste zaak waar hij bij betrokken was (te lezen in deel vijf van de serie: De test), bracht hem in diverse praatprogramma’s en nieuwsuitzendingen, en heeft de belangstelling voor de boeken die hij schreef over seriemoordenaar ­Edward Hinde (die zaak speelt een rol in het tweede deel van de serie, De discipel), weer wat aangewakkerd.

Zijn uitgever vraagt hem of hij niet een nieuw boek wil schrijven, en Bergman komt met het idee dat te wijden aan Ralph Svensson, ‘de man die vier vrouwen had vermoord in opdracht van Hinde. Vrouwen met wie Sebastian een, zij het vaak zeer korte, seksuele relatie had gehad’. Dat boek moet De discipel gaan heten.

Bergman is aan het begin van Het oordeel door zijn uitgever op een kleine lezingen- en auteurstournee gestuurd om zijn boeken over Hinde aan te prijzen als opwarmertje voor zijn nieuwe boek. In een hotel in Sala krijgt hij bezoek van commissaris Anne-Lie Ulander van de politie in Uppsala: hij wordt benaderd mee te helpen een serieverkrachter op te sporen.

Cliffhanger

Sebastian Bergman heeft er weinig zin in. Tot hij hoort dat Vanja Lithner deel uitmaakt van het team van Ulander.  Hiermee raken we de zere plek van Sebastian Bergman en een rode draad in de serie die De Bergmankronieken zo goed maakt. Vanja Lithner is namelijk de dochter van Sebastian Bergman. Alleen heeft hij dat heel lang niet geweten, en wordt die geschiedenis vanaf het eerste deel, Wat verborgen is, langzaam onthuld.

Bergman doet er alles aan om in de buurt te blijven van Vanja, de dochter die hij onverwacht terugkreeg, nadat hij zijn dochtertje had verloren. Hij wil niet nog een keer een dochter kwijtraken en zit haar ook dwars door ervoor te zorgen dat ze geen opleidingsplek bij de FBI in de Verenigde Staten krijgt.

De relatie tussen Vanja en Sebastian is zeer gecompliceerd. Zij wil – lees de eerdere delen! – niets meer van hem weten. Dus zegt Bergman ja op het verzoek van Anne-Lie Ulander, om zo bij Vanja in de buurt te zijn, waardoor hij kan proberen hun relatie te verbeteren.

Deze rode draad is niet de enige in dit boek en de serie. Er is de nodige spanning tussen de verschillende teamleden, Bergman is niet de enige die strijdt met een dochter, en de jonge rechercheur Billy Rosén draagt een gruwelijk geheim (zie De test) met zich mee.

En zoals altijd eindigt de vindingrijke Hjorth Rosenfeldt weer met zo’n cliffhanger (zijn vondsten grenzen aan het ongeloofwaardige en toch geloof je hem) dat je onmiddellijk het volgende deel wilt lezen om dit het masterplan (Rosenfeldt schrijft met vooruitziende blik) van De Bergmankronieken te kunnen doorgronden. Wat een serie!

Hjorth Rosenfeldt
Het Oordeel
Vertaald door Geri de Boer, Cargo, €20,99, 448 blz.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden