Het onverschillige gezin in Gli indifferenti laat de kijker onverschillig

Gli indifferenti. Beeld
Gli indifferenti.

De lichten vallen plots uit, de grond beeft. Zelfs de aarde lijkt te weten dat de ondergang nabij is voor weduwe Mariagrazia (Valeria Bruni Tedeschi). Ze heeft een dienstmeid die ze niet meer kan betalen, een statig huis dat ze als ­afbetaling zal schenken aan haar minnaar Leo (Edoardo Pesce), een zakenman die haar extravagante levensstijl na het overlijden van haar man heeft gefinancierd. Dat Leo weinig goeds in de zin heeft, is haar bijna volwassen kinderen Michele (Vincenzo Crea) en Carla (Beatrice Grannò) meteen duidelijk. Maar ze lijken gevangen in de stroperige loomheid van hun bestaan, niet in staat om hun moeder te overtuigen van de bedrieger in hun midden.

Gli indifferenti (The Time of Indifference) is vrijelijk ­gebaseerd op de gelijknamige Italiaanse klassieker van Alberto Moravia. Het boek uit 1929 over de vervlogen welvaart van een familie is een tijdskritiek aan de hand van een psychologisch drama. In deze verfilming scheidt ­regisseur-scenarist Leonardo Guerra Seràgnoli het gezin van zijn omgeving en verplaatst hij het bijna honderd jaar vooruit, naar hedendaags Rome. De keuze voor deze stad, waarin de vervallen monumenten aan de samenkomst van eeuwigheid en vergankelijkheid herinneren, ligt voor de hand als achtergrond voor een verhaal waarbij de tijdloze kleinzieligheid van de burgerij juist een uitdrukking is van de tijdgeest.

Hoewel het contrast tussen oud en nieuw wordt onderzocht aan de hand van muziek, kledij, meubilair en ­gebruiken, lijkt de film vooral een realiteit te creëren die compleet losstaat van de omgeving, met verwijzingen naar de huidige tijd die niet helemaal van de grond komen. Tijdens de achttiende verjaardag van Carla wordt de familie gefilmd vanachter weerspiegelend glas, hun glimmende feesthoedjes zichtbaar maar hun gesprek ­onhoorbaar. Het lijkt wel alsof de toegang tot de personages ons op vergelijkbare wijze de gehele film is afgesneden.

In de kleurrijke composities van cameraregisseur Gianfilippo Corticelli draaien de personages om elkaar heen, de tot in de puntjes gestileerde kamers vloeien daarbij bijna in elkaar over. Maar zelfs de visuele weelde laat ons uiteindelijk onverschillig over de onverschilligheid van de familie. Gli indifferenti is een stijloefening waarvan de onberispelijke vorm vooral een poging lijkt om zijn innerlijke leegte te verhullen.

Gli indifferenti

Regie Leonardo Guerra Seràgnoli
Met Valeria Bruni Tedeschi, Edoardo Pesce, Beatrice Grannò, Vincenzo Crea