PlusInterview

Het nieuwe Nieuwsuur: niet alleen maar een half uurtje eerder

Voor presentatoren Mariëlle Tweebeeke en Jeroen Wollaars is Nieuwsuur in het nieuwe jaar helemaal anders. De tafel is kleiner, het tijdstip vroeger en het gesprek persoonlijker. ‘Het mag lichter en warmer.’

Jeroen Wollaars en Mariëlle Tweebeeke. Beeld ANP

Het liefst spreken Mariëlle Tweebeeke en Jeroen Wollaars voor het interview af in De Ysbreeker. Ze kennen elkaar al jaren en komen er vaker samen buiten werktijd. Het is het de beste plek om eens in de paar maanden te praten over werk- en privézaken. Tweebeeke: “Dit is de eerste keer dat wij samen worden geïnterviewd, toch?” Wollaars bevestigt.

De presentatoren van Nieuwsuur gaan ver terug. Bijna twintig jaar geleden zaten ze al tegenover elkaar op de redactie van AT5. Inmiddels zijn ze beiden na een omweg – Tweebeeke via RTL Nieuws en Wollaars in ­verschillende hoedanigheden bij de NOS – de anchors van een journalistiek instituut op de Nederlandse televisie.

Ze koesteren warme herinneringen aan hun tijd bij AT5, een periode waarin ze werden gekneed tot kritische journalisten. “Ik heb nog steeds dezelfde mentaliteit die mij daar werd geleerd,” zegt Wollaars (42). “We werden gestimuleerd kritisch te denken. Dat is waar ons vak begint en eindigt. Je eigen verbazing of verbijstering is een goed startpunt voor een verhaal.”

Eigen onderzoek

Tweebeeke (48), vanaf de eerste uitzending in 2010 presentator bij Nieuwsuur, herinnert zich hoe ze samen in een verhaal doken over het plan van stadsdeel Centrum om een nieuw onder­komen te bouwen aan het IJ. Hun eigen ver­bazing en verbijstering over het megalomane ­project werd de aanjager van gezamenlijk onderzoek en productie van de twee collega’s. Het nieuwe stadsdeelkantoor kwam er nooit.

“Het was de meest fantastische tijd ooit,” zegt Wollaars, die anderhalf jaar geleden zijn baan als correspondent Duitsland bij de NOS inruilde voor die van presentator van Nieuwsuur.

“Het is ook een kwestie van durven,” zegt Tweebeeke. “Je moet brutaal zijn: stel die moeilijke of gevoelige vraag. Uiteindelijk doet het er niet toe wat wij vinden, maar wel dat je herkent waar mensen zich druk over maken. Eigen onderzoek is een belangrijke pijler van Nieuwsuur. Wij willen graag het gevoel hebben dat als wij als redactie er niet in waren gedoken, het nieuws nooit aan het licht was gekomen. Eigen ver­halen, eigen onderzoeken, die onderscheiden ons programma.”

Wollaars knikt instemmend. “Bij Nieuwsuur zijn we niet volgend. Wij willen niet de microfoonstandaard zijn voor de zittende macht. Wij onthullen en we streven naar impact. Nieuws­uur zet onderwerpen op de agenda. In deze ­wereld bestaan meer voorlichters dan journalisten. Er zijn meer mensen die zaken buiten het daglicht houden dan andersom. Die verhouding is volstrekt doorgeslagen.”

Vroeger op de avond

Het oude tijdslot van Nieuwsuur, grofweg van 22.00 tot 22.45 uur, wordt na bijna tien jaar gewijzigd. Kijkers moeten vanaf nu een half uur eerder inschakelen. De wijzigingen zijn mede ingegeven door de NPO die een vervroegingsoperatie is gestart om de talkshowconcurrentie van RTL met Eva Jinek scherper aan te gaan. De talkshow van de late avond op NPO 1 wordt vervroegd naar 22.30 uur en om een genreconflict op eigen kanalen te voorkomen begint Nieuws­uur ook een half uur eerder. Een belangrijk deel van de kijkers kijkt beide NPO-programma’s. Die raak je kwijt, als er overlap is.

Wollaars en Tweebeeke noemen de verschuiving naar het hart van de avond vooral spannend. “In mijn eigen omgeving vonden veel mensen 22.00 uur te laat,” zegt Tweebeeke. “Daar houd ik me voorlopig aan vast. Misschien boren we een nieuw publiek aan met mensen die een zware baan hebben en altijd vroeg opstaan.”

Wollaars vindt vooral dat bij het veranderende tijdstip ook inhoudelijke aanpassingen horen. “Je zit toch nog net even iets anders in je dag. De toon mag lichter en warmer.”

Die aanpassingen zijn ook gedaan. Nieuwsuur wordt persoonlijker en intiemer. De vorm­geving en kleurstelling in de achtergrond zijn zachter en er schuift geen presentator van Studio Sport meer aan. Het sportblok wordt onderdeel van het late journaal.

De belangrijkste verandering, zeker voor de presentatoren, is de tafel. Die wordt kleiner, zodat studiogasten dichter bij Wollaars en Tweebeeke zitten. De oude tafel was vooral groot, ­zodat er vier gasten konden aanschuiven. Dat gebeurde in de praktijk maar twee keer per jaar.

“De gesprekken worden hier echt beter van,” zegt Tweebeeke. “We zijn een zakelijk programma en door een grote tafel straal je dat nog meer uit. Je creëert letterlijk afstand met de gasten. Een gesprek wordt persoonlijker en directer als je dichterbij elkaar zit.”

Niet doof

De nieuwe warmte van het programma komt ook tot uiting in de gasten. Wollaars vindt dat er bij het uitnodigen van gasten niet meer vanuit de eerste reflex moet worden gedacht. “Er is een tijd geweest dat Nieuwsuur vooral professoren en ministers uitnodigde, maar we zijn niet doof voor dingen die in de wereld gebeuren.”

Volgens de presentatoren is journalistiek een slag te maken als vaker direct betrokkenen naar de studio worden gehaald. De boeren, mensen uit de zorg en leraren worden als recente voorbeelden genoemd. Wollaars: “Maar we blijven een agenda zetten. De basis van Nieuwsuur blijft achtergronden en analyses, vooral op een verdiepende manier.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden