Het muizige meisje is een zelfverzekerde vrouw

Tijdens de Amsterdam Fashion Week zijn ze er weer volop: mooie jurken. Maar er kan er maar één de mooiste zijn. Het Parool koos op dag 1 voor een jurk van Iris van Herpen. De Jurk van de Dag is deze week te zien in de etalage van Maison de Bonneterie.

Het was een preview. Tijdens de London Fashion Week in september zal Iris van Herpen de hele collectie laten zien. Dan is de 26-jarige ontwerpster voor het eerst onderdeel van het officiële programma van de Londense modeweek.

De afgelopen twee seizoenen presenteerde ze haar collecties ook al in Londen, maar toen waren haar presentaties nog niet opgenomen in het officiële schema. Nu wel. Dat wil zeggen dat het goed gaat, want een plekje op het officiële modeschema van Londen is voor een beginnend ontwerper ongeveer evenveel waard als een Oscarnominatie voor een beginnend acteur.

Van Herpen is een klein meisje dat groot kan denken. Een klein meisje dat gisteravond na afloop van de show enthousiast haar familie om de hals vloog. Een klein meisje dat nog volop groeit. Ze begint steeds meer te lijken op de trotse vrouw die ze kan worden, terwijl ze steeds minder weg heeft van het schuchtere typje - een muizig meisje dat geïnteresseerden na afloop ineengedoken te woord stond - dat drie jaar geleden haar entree op de Amsterdamse catwalk maakte. Alsof ze meer vertrouwen heeft gekregen in haar werk, en in zichzelf.

Aan haar kleding is niet zoveel veranderd. Ze werkt het liefst met leer, omdat ze vindt dat driedimensionale vormen daar zo mooi in uitkomen. Haar creaties zijn bewerkelijk, ze maakt ze met de hand in haar atelier in Arnhem. Door de strakke vormen zijn haar ontwerpen vrouwelijk, door het afwijkende materiaalgebruik zijn ze tegelijk een tikje agressief. Haar werk wordt steevast beschreven met adjectieven als futuristisch, experimenteel, kunstzinnig en avant-garde.

''Ik maak wat ik mooi vind,'' zegt Van Herpen, die zich had laten inspireren door de badkuip die Benthem Crouwel Architects voor het Stedelijk bedacht. Een aantal jurken was voorzien van plastic uitsteeksels die aan stromend water refereerden, een onnodig experiment. Dat experimenten ook goed uit kan pakken, liet Van Herpen zien met een top die gemaakt was door een driedimensionale printer. In de rest van de collectie zitten meer kledingstukken gemaakt door een driedimensionale printer. Een nieuwe techniek waar ze veel van verwacht. En de modewereld verwacht veel van Iris van Herpen. (BREGJE LAMPE)

Iris van Herpen: futuristisch, experimenteel, avant-garde. Foto Geert Snoeijer Beeld
Iris van Herpen: futuristisch, experimenteel, avant-garde. Foto Geert Snoeijer
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden