Plus

Het is hem gelukt: Dries Roelvink stond in Paradiso

Voor het eerst mocht volkszanger Dries Roelvink optreden in Paradiso. Hij wilde zich ermee herpositioneren als artiest. Hij zong daarom covers van de Rolling Stones en Tom Jones.

Volkszanger Dries Roelvink in poptempel Paradiso.Beeld anp

Hij had er voor moeten lobbyen, had zelf mailtjes gestuurd. En toen Paradiso dan eindelijk zijn deuren opende voor Dries Roelvink was er maar één datum beschikbaar: een maandagavond.

Maar de volkszanger (59) is niet het type dat snel beledigd is. Hij betrad maandagavond de poptempel met een glimlach van oor tot oor.

Het was hem, Dries Roelvink uit de Jordaan, toch maar mooi gelukt: zingen in de zaal waar ooit de Rolling Stones en Prince optraden.

Neil Diamond
"Het gaat een legendarische avond worden," kondigde hij maar meteen aan nadat hij in een blauw maatkostuum de befaamde bühne had betreden.

Het al maanden uitverkochte Paradiso oogde vanaf het balkon als een goed Jordanees café: blonde permanentjes, diepe decolletés in panterprint en stevige herenkapsels in de brylcream.

Boven de fans, onder wie ook een aanzienlijke afvaardiging uit het studentenleven, een doordringende wolk van eau de cologne en frituur. Want op last van een van Roelvinks sponsors waren de bitterballen en broodjes kroket deze avond gratis.

Voortvarend
Vooraf had de zanger over zijn tot 'Paradriso' gedoopte concerten gesproken als het startsein van 'de herpositionering van Dries Roelvink'. Want, zo vertelde hij zelf, Dries Roelvink is niet de feestzanger die de argeloze muziekfan in hem ziet. Nee, hij voelt zich meer verwant met pakweg Tom Jones of Engelbert Humperdinck.

Om de herpositionering voortvarend aan te pakken zette hij al snel een gedragen Neil Diamond-klassieker in: September Morn, met de tekst in oplichtende karaoke-regels op een scherm achter hem. Het ging hem goed af.

De video-presentatie (ook de zanger zelf was veelvuldig in beeld) moet een flinke investering zijn geweest. Eentje die ten koste was gegaan van het geluidssysteem.

Roelvinks microfoon bezat een echo alsof hij op de kermis de botsauto's becommentarieerde. Als de band voluit speelde, kwam hij amper boven de muziek uit.

Huiveren
Dat Roelvink zich graag spiegelt aan Tom Jones ('Ik vind hem zo goed dat ik deze medley amper durf te zingen.') is begrijpelijk. Wie hem twee uur lang zag optreden, kon niet anders dan vallen voor de opgewekte charme van de gastheer, die zichzelf terecht serieus neemt als zanger, maar nooit de artiest uithangt.

En Roelvink kan een moppie zingen. We hadden hem van Jones graag The Green Green Grass of Home willen horen vertolken. Hij hield het bij onder meer een galmend Delilah.

Beeld anp

Roelvink had eerder Paradiso-veteranen doen huiveren met zijn aankondiging een hommage te brengen aan de grote namen die er ooit speelden. Zelfs David Bowie stond op zijn hitlist.

Tonight
De zanger hield het uiteindelijk veilig: Kiss van Prince, een gecroond Angie van de Stones én zijn Bowie-moment: geen Heroes, maar Bowies duet met Tina Turner Tonight. Best leuk, maar Roelvink heeft in de rock-'n-roll duidelijk geen talenten onbenut gelaten.

Het waren ook niet de songs waarvoor zijn fanatieke fans waren gekomen. Die veerden op bij binnenkomer Ik Kom Eraan en helemaal bij fuifnummer Maria Magdalena waarbij de confetti neerdaalde over Paradiso.

Het meest ontroerende moment van de avond was toen al geweest: Roelvinks ode aan zijn overleden vader Ik Mis Jou. Volkomen oprecht en uit het hart gezongen. Daar hoefde geen herpositionering aan te pas te komen.

Lees het interview met Dries Roelvink terug: 'Er is ook een Dries van vóór de zwembroek'

De rij voor Paradiso voor aanvang van het concertBeeld anp
Beeld anp
De entree van ParadisoBeeld anp
Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden